Koisoniityn avoimen olohuonetoiminnan ydin on toimia matalan kynnyksen kohtaamispaikkana asunnottomille tai mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiville täysi-ikäisille henkilöille. Avoin olohuonetoiminta on anonyymiä eikä edellytä päihteettömyyttä.

Toimintamallin nimi
VAKE Koisoniityn avoin olohuonetoiminta
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Koisoniityn avoimen olohuonetoiminnan ydin on toimia matalan kynnyksen kohtaamispaikkana asunnottomille tai mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiville täysi-ikäisille henkilöille. Avoin olohuonetoiminta on anonyymiä eikä edellytä päihteettömyyttä.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Koisoniityn palvelukeskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Emmi Ikonen

Luotu

11.10.2023

Viimeksi muokattu

12.10.2023
Ratkaisun perusidea

Olohuonetoiminnan ydin on toimia matalan kynnyksen kohtaamispaikkana, jossa asiakas voivat juoda kupin kahvia, viettää aikaa ja vaihtaa kuulumisia, saada apua esim. etuus- ja asuntoasioihin sekä osallistua erilaiseen toimintaan. Olohuonetoiminnalla pyritään tarjoamaan asiakkaille tekemistä ja tukea päiviin, lisäämään kävijöiden osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksia sekä edistämään Koisoniityn palvelukeskuksen yhteisöllisyyttä.

Olohuonetoimintaan osallistuminen ei edellytä päihteettömyyttä tai sitoutumista tiettyyn toimintaan tai käynteihin. Osallistuminen on aina maksutonta eikä vaadi etukäteen ilmoittautumista tai ammattihenkilön lähetettä. Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen, tasavertaisuuteen ja mahdollisuuteen osallistua itselle sopivalla tavalla. Olohuonetoiminta mahdollistaa myös vastavuoroisen vertaistuen asiakkaiden kesken.

Olohuonetoimintaan kuuluu myös yhteistyön mahdollistaminen ja kehittäminen yhdessä asiakkaiden, asumispalveluiden, työpaja Maltin, naapuruston ja muiden yhteistyötahojen kanssa.

Toimintaympäristö

Ympäristöministeriö on toteuttanut aikaisempina hallituskausina asunnottomuuden vähentämisen ohjelmia. Ohjelmakausien arvioinneissa tuli ilmi, että asunnottomuutta voitaisiin ehkäistä tarjoamalla jalkautuvia ja matalan kynnyksen sote-palveluja. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasymmärrystä kerrytettiin:

  • Kartoittamalla mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluiden työntekijöiden näkemyksiä asiakkaiden palvelutarpeista ja -katveista.
  • Seuraamalla jonotilannetta mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluyksiköiden osalta (millaisen tuen yksiköihin on eniten asiakkaita)
  • Pyytämällä järjestökumppaneita esittelemään omaa matalan kynnyksen toimintaansa ja siellä esiin nousevia tukimuotoja ja asiakkaiden tuen tarpeita
  • Palkkaamalla kokemusasiantuntija osaksi kehittämistyöryhmää tuomaan omaa näkemystään kehittämistyöhön
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tuottaa Koisoniityn palvelukeskuksen palvelut omana toimintanaan ja vastaa sen kustannuksista, mutta suunnittutyöhön käytettiin myös Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen resurssia (erityisasiantuntijan työaika ja kokemusasiantuntijakulut)
  • Avoin olohuonetoiminta kuuluu osaksi Koisoniityn palvelukeskuksen toimintaa. Toimintaa varten on sovittu seuraavista resursseista:
    • Aika: Aluksi toimintaa lähdetään kokeilemaan rajattuina ajankohtina tiistaisin ja torstaisin klo 12-15.
    • Tilaratkaisut: Koisoniityn palvelukeskusta suunniteltaessa avoin olohuonetoiminta on otettu huomioon tilaratkaisuja tehdessä. Rakennuksessa on pääovien vieressä iso yhteinen tila olohuonetoimintaa varten. Tilan yhteydessä on myös erillinen harjoituskeittiö, jota on mahdollisuus käyttää.
    • Henkilöstöresurssi: Koisoniityn henkilökuntamäärää suunniteltaessa on huomioitu myös avoimen olohuonetoiminnan resurssitarve.
  • Koisoniityn olohuonetoiminta perustuu myös ajatukseen eri tahojen yhteistyöstä ja erilaisiin asiakastarpeisiin vastaamisesta. Kaikkea tukea ja toimintaa ei ole mahdollista itse järjestää, joten henkilökunnan tehtävänä on luoda verkostoja tarvittaviin toimijoihin ja mahdollistaa heidän jalkautumisensa Olkkariin. Kävijöiden ja yhteistyötahojen ideoiden ja toiveiden perusteella voidaan olohuoneessa järjestää myös erilaisia ryhmiä, aktiviteettejä tai infotilaisuuksia.

     

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ennen Koisoniityn palvelukeskuksen avointa olohuonetta hyvinvointialueella ei ollut omana palveluna matalan kynnyksen kohtaamispaikkaa, jossa saa asioida anonyymisti ja päihtyneenä. Olohuonetoiminta käynnistyi 22.2.2023.

Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen yhteistyöllä tuotettiin toiminnan tueksi avoimen olohuonetoiminnan suunnitelma ja ympäristöyhteistyön suunnitelma.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Avoimen olohuonetoiminnan suunnittelu

  • Varatkaa riittävästi aikaa ja varmistaa yhteisen ymmärryksen syntyminen kehitettävän toiminnan tarkoituksesta.
  • Hyödyntäkää muiden toimijoiden (järjestöjen, muiden julkisten palveluiden) kokemuksia matalan kynnyksen palveluista.
  • Mahdollistakaa kokemusasiantuntijan osallistuminen suunnitteluprosessiin.
  • Huomioikaa naapurustotyö osana matalan kynnyksen toiminnan suunnittelua.
Kansikuva
Koisoniityn palvelukeskus

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt