Valmennuksella tuloksellista kehittämistä
Valmennus on syntynyt osana Keski-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa, jossa tavoitteena oli kehittää terveysasemien vastaanottojen moniammatillista ja monialaista työtä sekä uudistaa työnjakoa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon työympäristöstä on tullut monimuotoisempi ja se edellyttää jaettua asiantuntijuutta ja tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Moniammatillisessa yhteistyössä etenkin asiakaslähtöisyys, rajojen ylittäminen ja verkostojen huomioiminen korostuvat. Yhteistyön tavoitteena on, että kaikki osallistujat voivat tuoda keskusteluun ja päätöksentekoon oman näkökulmansa ja osaamisensa ja tätä kautta tieto kootaan yhteen. Keskiössä on mahdollisimman kokonaisvaltaisen käsityksen saavuttaminen asiakkaan tilanteesta.
Hallituksen (2019–2023) sote-strategiassa (Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus –ohjelma) haluttiin parantaa hoitoon pääsyä (kiireettömään hoitoon 7 vuorokaudessa) sekä rakentaa moniammatillinen vastaanottopalvelu, jossa asukkaan palveluntarvetta tarkastellaan kerralla kokonaisvaltaisesti, ja asukkaan palvelu pyritään käynnistämään ensimmäisestä kontaktista jonoon siirtämisen sijasta. Asukkaan kokonaistilanteen haltuunotto tuo vaikuttavuutta ja säästöjä syntymättöminä kustannuksina. Sitoutetaan henkilöstöä uudenlaiseen käsitykseen asiakaslähtöisyydestä – opitaan pois vanhoista toimintatavoista.
Ensimmäisellä terveysasemalla, jossa moniammatillista toimintamallia pilotoitiin, huomattiin, että ulkopuolisen kehittäjän paikan päällä olo toi jatkuvuutta kehittämiseen sekä se oli systemaattisempaa. Tämän myötä kehittyi tarve valmentajille, jotka ovat terveysasemien henkilöstön tukena kehittämisessä.
Keski-Suomen hyvinvointialue ja siellä toimivat laaja-alaiset sosiaali- ja terveyskeskukset.