Valoa digiperustaitoihin Satakunnassa
Digitaalisen matalan kynnyksen ohjauksellisen toimintatavan kehittäminen ja nuorten digitaitojen vahvistaminen.
Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten kiinnittyminen yhteiskuntaan edellyttää digiosaamista. Pandemian myötä etätoimintaan ja -koulutukseen siirtyminen on vaatinut nuorilta suurta itsenäisen vastuunkannon harppausta sekä aivan uudenlaisia digitaalisia valmiuksia.
Valoa digiperustaitoihin Satakunnassa -hankkeessa digiperustaidot ymmärrettiin laaja-alaisesti. Arkielämää
sujuvoittaviin digitaitoihin kuuluvat esimerkiksi yhteydenpito ja sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen sekä
sähköinen viranomaisasiointi. Opintoihin ja työelämään suuntaavia digitaitoja ovat esimerkiksi tiedonhaku,
erilaisten ohjelmien käyttäminen ja työnhaun asiakirjojen koostaminen. Lisäksi digitaidot mahdollistavat
luovaa omaehtoista sisällöntuotantoa ja viihtymistä, mutta vaativat samalla omasta digihyvinvoinnista huolehtimisen taitoja. (kirjoittaja Jetta Sirola, Valo-valmennusyhdistys)
ESR-hanke "Valoa digiperustaitoihin Satakunnassa" on yksi osa Suomen rakennerahasto-ohjelmaa "Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020". Hankkeen toteutusjakso ulottui ajalle 1.1.2022 – 30.10.2023, ja se toteutettiin yhteistyönä Valo-Valmennusyhdistyksen, Rauman seudun katulähetys ry:n ja Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Hankkeen toteuttajien kokoonpano vaihteli hankkeen edetessä.
Laurea-ammattikorkeakoulun puolelta hankkeen toteutukseen osallistuivat Maria Normann, Pihla Salemaa, Leena Forma, Tommi Tamminen, Johanna Häkkinen ja Johanna Kurki. Projektipäällikkö Maria Normann vastasi hankkeen prosessiarvioinnista ja yhteiskehittämisestä, osallistujien ja kokemusasiantuntijoiden kanssa. Hän oli myös vastuussa ohjaus- ja opetusalan ammattilaisille suunnatusta koulutuksesta.
Leena Forma toimi hankkeessa asiantuntijana vaikutusten arvioinnissa, raportoinnissa ja osallistui julkaisujen tuottamiseen. Pihla Salemaa osallistui digitaalisen ohjausympäristön sisällön ja menetelmien kehittämiseen, pilotointiin ja arviointiin. Hänellä oli erityisvastuu erityisopetuksen ja palvelumuotoilun näkökulmasta. Asiantuntija Johanna Häkkinen vastasi Rauman Seminaarin järjestämisestä sekä hankejulkaisun toimittamisesta
Tommi Tamminen toi mukanaan kokemusasiantuntijan näkökulman hankkeeseen, osallistuen digitaitovalmennusten ja ohjausympäristön suunnitteluun. Johanna Kurki, hanketyöntekijä, osallistui digitaalisen ohjausympäristön ja ohjausalan ammattilaisille suunnattujen työpajojen kehittämiseen. Hänellä oli erityisvastuu palvelumuotoilun näkökulmasta.
Valo-Valmennusyhdistys ry:ltä hankkeeseen osallistuivat Mervi Haavanlammi, Mira Roine, Jetta Sirola ja Anne Kuhlberg. Projektipäällikkönä toimi aluksi Mervi Haavanlammi ja myöhemmin Mira Roine. Projektipäällikkö vastasi hankkeen käytännön johtamisesta, verkostoyhteistyöstä, viestinnästä, ESR-henkilöjärjestelmästä ja tulosten levittämisestä. Hän myös osallistui toimintamallin kuvaamiseen ja oli vastuussa hankkeen sisältöjen johtamisesta tavoitteiden saavuttamiseksi.
Projektikoordinaattori Jetta Sirola vastasi hankkeen toteuttajien ja verkoston yhteistyön koordinoinnista, hankkeen prosessin etenemisestä hankesuunnitelman mukaisesti ja tuki hankkeen juurruttamista organisaation normaaliin työhön. Hänellä oli erityisvastuu viestintäryhmään osallistumisessa.
Kehittäjä-ohjaaja Anne Kuhlberg osallistui valmennusten toteuttamiseen ja vastasi toimintamallin kuvaamisesta toteutettujen pilottien pohjalta. Hän osallistui hankkeen verkostoyhteistyöhön ja levittämistyöhön, ja hänellä oli erityisvastuut valmennuskokonaisuuksien kehittämisessä, viestinnässä ja some-toiminnassa.
Rauman Seudun Katulähetys ry:ltä hankkeeseen osallistuivat Mikko Karp ja Katriina Tornikoski. Digivalmentaja Mikko Karp vastasi asiakaspilotoinnin toteuttamisesta ja käytännön valmennustyöstä digiympäristössä ja lähitoteutuksina. Hänellä oli erityisvastuu asiakaskartoituksissa, valmennusten suunnittelussa, markkinoinnissa ja sidosryhmäyhteistyössä.
Digikehittäjä Katriina Tornikoski oli digitaalisen osaamisen kehittämisen, digitaalisten ympäristöjen ja oppimisen asiantuntija, ja hän vastasi digitaalisen valmennustoiminnan kehittämisestä. Hän osallistui digiperustaitovalmennusten, viestinnän ja some-toiminnan toteuttamiseen.
Kaikki hankkeen työntekijät vastasivat osaltaan projektien seurannasta ja raportoinnista.
Nuorten digitaitotarpeiden ja oppimiseen liittyvien haasteiden tunnistaminen. Tarpeisiin vastaavien valmennuksien kehittäminen asiakaslähtöisesti. Matalankynnyksen ohjauksen kehittäminen ja pilotointi. Digitaitojen oppimista tukevien materiaalien tuottaminen.
Nuorille ja heidän kanssaan toimiville ammattilaisille toteutettiin digitaitoihin ja niiden oppimiseen vaikuttaviin tekijöihin liittyvät kartoituskyselyt. Kyselyiden tietopohjaa täydennettiin valmennuspilotoinneista kertyneillä tiedoilla.