Valoa digiperustaitoihin Satakunnassa
Digitaalisen matalan kynnyksen ohjauksellisen toimintatavan kehittäminen ja nuorten digitaitojen vahvistaminen.
Toimintamallin nimi
Digitaalisen matalan kynnyksen ohjauksellisen toimintatavan kehittäminen ja nuorten digitaitojen vahvistaminen.
Valoa digiperustaitoihin Satakunnassa -artikkelikokoelmassa kuvataan matalan kynnyksen digivalmennuksia ja -ohjausta ja arvioidaan osallistujien osallisuuden vahvistumista ja digitaitojen merkitystä sekä annetaan puheenvuoro kokemusasiantuntijan tarinalle.
Hankkeessa tehtiin Valoa digiperustaitoihin! -valmennuskäsikirja, joka tarjoaa ideoita ja vinkkejä, miten nuorten aikuisten digitaitoja ja -valmiuksia voi vahvistaa ohjaustyössä. Käsikirja sopii esimerkiksi järjestösektorilla toimiville ohjaajille, jotka työssään kohtaavat nuoria aikuisia ja tukevat heitä eteenpäin omilla poluillaan.
Hankkeessa kehitetyt pelit
WordWall-pelit
Seppo.io (löytyvät Sepon pelikirjastosta)
- Someseppo
- Työnhakuseppo
Valmennuksissa käytettiin myös muita sovelluksia ja pelejä, kuten Blooket, Gratic Phone, Make it Meme, Skribbl, MapCrunch ja Pixtonia.
Hankeessa koottiin työhaun asiakirjojen esimerkkipohjia Padlet -alustalle.
Hankkeen aikana tuotetut digitaitojen ohjausmateriaalit löydät ThingLinkkiin luodusta interaktiivisesta posterista.
Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten kiinnittyminen yhteiskuntaan edellyttää digiosaamista. Pandemian myötä etätoimintaan ja -koulutukseen siirtyminen on vaatinut nuorilta suurta itsenäisen vastuunkannon harppausta sekä aivan uudenlaisia digitaalisia valmiuksia.
Nuorille ja heidän kanssaan toimiville ammattilaisille toteutettiin digitaitoihin ja niiden oppimiseen vaikuttaviin tekijöihin liittyvät kartoituskyselyt. Kyselyiden tietopohjaa täydennettiin valmennuspilotoinneista kertyneillä tiedoilla.