Vammaispalvelujen asiakaslähtöinen palvelutarpeen arviointi, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)
Digitaalisen palvelutarpeen arvioinnin toimintamalli, jossa vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointi –asiakirja täytetään sähköisesti ja asiakkaalla/puolesta-asioijalla on pääsy asiakirjaan, jota hän voi esitäyttää ennen ammattilaisen kotikäyntiä.
Poliittinen: Suomesta halutaan valtiotasolla tehdä digitalisaation edelläkävijä. Digitalisaatio nähdään keskeisenä teemana myös sote-palvelujen kehittämisessä. Vammaispalvelulaki on uudistumassa vielä tämän hallituskauden aikana. Uuden lain henki on otettava huomioon palvelujen kehittämisessä: mm. asiakkaan osallisuuden lisääminen omassa asiassaan on siinä tärkeässä roolissa.
Ekonominen: Väestön ikääntyessä nykyisellä henkilöstöllä täytyy pystyä palvelemaan kasvavaa asiakasjoukkoa. Tämä edellyttää nykyistä tehokkaampia työtapoja. Digitaalisten palvelujen lisääminen on yksi keino kustannustehokkuuden parantamiseen. Projektin kontekstissa digitaalisuus vähentää mm. kallista paperipostiliikennettä ja antaa asiakkaalle hallintaa omaan prosessiinsa mikä vähentää häiriökysyntää. Myös ylimääräisten työvaiheiden vähentäminen on mahdollista prosesseja digitalisoimalla.
Sosiaalinen: Pandemia lisäsi etäasiointia, ja vammaispalvelujen asiakkaistakin yhä suurempi osuus asioi mielellään digitaalisten välineiden kautta. Verrattuna muuhun yhteiskunnalliseen kehitykseen sote-palvelujen digitalisaatio onkin verrattain myöhässä ja tehostamisen varaa on paljon. Toisaalta palvelujen kehittämisessä on huomioitava myös asiakasryhmät, jotka eivät koskaan tule asioimaan digivälineillä. Analogisia välineitä on tämän vuoksi ylläpidettävä rinnalla.
Teknologinen: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on meneillään asiakkaiden digialustan luominen, ja digitaalisen palvelutarpeen asiakasliittymän riippuvuudet tulee huomioida suhteessa kyseiseen projektiin. Digitaalisten ratkaisujen liittymäpinnat on suunniteltava niin, että ne integroituvat olemassa oleviin asiakastietojärjestelmiin eivätkä aiheuta työntekijöille lisärasitteita
Ekologinen: Esimerkiksi paperipostin käyttöä hillitään ja fyysisiä käyntejä edellytetään vain silloin kun se on välttämätöntä.
Laillinen: Vammaisten henkilöiden palvelutarpeen arviointia koskee sitova lainsäädäntö käsittelyaikoineen. Näitä ovat mm. sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulaki, lisäksi muut sosiaalihuoltoa koskevat lait (asiakasasiakirjalaki, hallintolaki, laki kehitysvammaisten erityishuollosta jne.).
Kohderyhmänä on hyvinvointialueen asiakkaat, joille on tarve tehdä vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointi.
Asiakkaiden osallistamiseksi projektissa toteutettiin asiakaskysely, jonka vastausprosentti jäi sen verran matalaksi ettei tuloksia voitu hyödyntää asiakasryhmäanalyysissa. Asiakkaita osallistetaan kuitenkin hankinnan yhteydessä (ns. digialusta-hankkeen puitteissa), joten heidän näkökulmasta tulee myöhemmässä vaiheessa kuulluksi.
Aiempina vuosina tehtyjen asiointia koskevien kyselyjen perusteella vammaispalvelujen asiakkaat ovat asiointitoiveiltaan hyvin heterogeeninen ryhmä. Osa asiakkaista toivoo palvelun vahvaa digitalisoimista ja tämä ryhmä pystyy käyttämään digitaalisia asiointikanavia: osalle taas analogiset kanavat ja asiointitavat ovat välttämättömiä.
Digiasioinnin saavutettavuusvaatimukset myös korostuvat asiakaskunnan kohdalla.
Monella asiakkaalla on edunvalvoja tai puolesta-asioija, mikä asettaa lisävaatimuksia digitaaliseen asiointiin asiakkaan puolesta.