Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja mielenterveyden arvio- polun kehittäminen, Helsinki (RRP, P4, I1A)
Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen.
Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.
Erityisen vaativien palvelujen toiminnan ja kehitysvammapsykiatrian palvelujen jatkokehittäminen ja toimeenpano vuosina 2023–2025. Sote- uudistuksen mukaisesti erityishuoltopiirit purkautuivat, jonka seurauksena aikaisemmin ostopalveluna toteutettu erityisen vaativan tuen sekä kehitysvammapsykiatrian lakisääteinen palvelu siirtyi omaksi toiminnaksi. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on velvoite järjestää tämä palvelu yhteistyössä HUS:n kanssa.
- Kehittäminen vastaa kaupunkistrategian tavoitteisiin integroiduista ja saumattomista asiakkaiden palvelukokonaisuuksista ja palveluketjuista sekä tavoitteeseen parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, lisätä päihde- ja mielenterveyspalveluja
- Vammaisten lasten ja nuorten mielenterveyden arviointi- ja kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelupolun muodostaminen ja vakauttaminen osana HUS järjestämissopimusta.
- Vaativan moniammatillisen tuen palvelun käynnistäminen ja tuotteistaminen Helsingissä
Helsingin vammaispalvelulla on omana toimintana vaativan moniammatillisen tuen yksikkö alaikäisille ja aikuisasiakkaille ja Helsingin vammaispalvelulla on prosessi mielenterveyden arviointiin ja kiireellisiin prosesesseihin.
- Hoidon porrastamisen malli on käytössä kyllä/ ei
- Vammaisten lasten ja nuorten (kiireetön ja ) kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon polku on kuvattu kyllä /ei
- Kiireellisiin lyhytaikaisiin jaksoihin oma prosessi ja asiakasohjaus
- Eriytetään samaan taloon erillisiä ryhmäkoteja paremmin lasten hoivan ja huolenpidon tarpeisiin keskittyviä yksiköitä.
- Yhdistetään Lastentaloon ja sen prosesseihin vahva lasten ja nuorten vaativa moniammatillinen osaaminen
- Asiakas- ja potilastietojärjestelmään luodaan mm. lähetekäytännöt, käytetään asiakkuuksien segmentointia tukevia esim. palveluluokituksia, muokataan käyttöoikeuksia riittävien raporttien saamiseksi, henkilöstön kirjaamisosaamisen vahvistamista. Seurataan karttuvaa tietoa osana tiedolla johtamista.
- Luodaan (toimi)aloja leikkaavia yhteistyön tekemisen tapoja ja yhteistyöohjeita
- Tuodaan asiakaskokemus säännöllisesti näkyväksi ja kehittämisen keskiöön
- Seurataan aktiivisesti ja sovelletaan uuden vammaispalvelulain edellyttämiä palveluja
- Alaikäisten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon nykytilan kuvaaminen Vammaispalvelujen sisällä
- Läheisten haastattelu
- Asiakkaiden havainnointi
- Ammattilaisten haastattelut
- Muistutukset ja kantelut
- Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen
- Tiedolla johtamisen ja -ohjaamisen nykytilan haasteiden kuvaaminen
- Palveluaukkojen tunnistaminen
- Rajapintojen haasteiden tunnistaminen
2. Alaikäisten Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelujen kehittäminen
- Asiakkuuksien segmentointi ja palvelujen profilointi
- Asiakasymmärrykseen perustuvien henkilöstön ja päälliköiden työpajat
3. Asiakaskokemuskyselyt
- Syksy 2024 läheiskysely Helsingin omiin sekä ostettuihin palveluihin., jossa asiakkaan läheiset arvioivat palvelujen vastaavuutta tarpeisiin, palvelun laatua ja ammattilaisten kanssa tehtävään yhteistyöhön.
- Syksy 2025 asiakaskokemuskyselyn kehittäminen (myös alaikäiset)
- Läheiskyselyjen tulokset
- Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten peilaus omista palveluista saatuihin vastauksiin.
4. Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysin (2023) tuottaman asiakasymmärryksen hyödyntäminen osana kehittämistyötä. Huomioi myös järjestämisvastuun, monituottajamallin ja kustannusten peilaamisen
Idea alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen polusta. Yksiköisen lisäksi vaativan moniammatillisen tuen sosiaalityö ja liikkuvat palvelut voisivat olla mielenterveyden arvioinnin ja tilannearvioin sekä konsultaation tukena. Polku on benchmarkattu Helsingin aikuisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön polusta.
- Uudet yksiköt ja keskitetyt prosessit sekä sote-integraatio
- Kiireellisen lyhytaikaisen asiakasohjausprosessin vakiointi ja prosessin jalkautus organisaatioon
- Vaativan moniammatillisen tuen tiimin muodostaminen ensin aikuisten palveluihin ja sen jälkeen alaikäisten palveluihin
- Sidosryhmien kanssa työskentely monitoimijaisen yhteistyön ja palvelujen koordinaation tueksi, mm. työpajoissa
- Uuden vammaispalvelulain palvelujen huomioiminen ja ensisijaisten sote-palvelujen kanssa integraatiot
- Vammaispalvelut mukana lasten- ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluketjuja ja asiantuntijaryhmän jäsenenä
- Vaativan moniammatillisen tuen kehittäminen osaksi Vammaispalvelujen Lastentaloa omaksi ryhmäkodiksi, jossa pystytään tilojen, henkilöstön ja prosessien osalta vastaamaan erityisen vaativiin tilanteisiin ja huomioimaan tiloilta vaadittava kestävyys ja turvallisuus.
- Huomioidaan, että sopeutetaan asiakkaan palveluja tuomalla esimerkiksi tukea asiakkaan kotiin
- Lasten vaativan moniammatillisen tuen palvelupolun rakentaminen osaksi vammaispalveluja ja polun kuvaaminen
- Vammaispalvelujen liittyminen osaksi lasten ja nuorten mielenetrveys- ja päihdepolkujen kuvausryhmää
- Lastentalon konseptointi, kiireellinen lyhytaikainen huolenpidon palvelun kehittäminen
Uutta asiakasohjausprosessista on viestitty omassa organisaatiossa ja seurattu asiakkaiden ohjautumista sen kautta.
Tunnistetaan eri asiakkuussegmenttejä