Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja vaativien moniammatillisten palvelujen kehittäminen (RRP, P4, I1A)

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toimintaympäristö

Erityisen vaativien palvelujen toiminnan ja kehitysvammapsykiatrian palvelujen jatkokehittäminen ja toimeenpano vuosina 2023–2025. Sote- uudistuksen mukaisesti erityishuoltopiirit purkautuivat, jonka seurauksena aikaisemmin ostopalveluna toteutettu erityisen vaativan tuen sekä kehitysvammapsykiatrian lakisääteinen palvelu siirtyi omaksi toiminnaksi. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on velvoite järjestää tämä palvelu yhteistyössä HUS:n kanssa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Kehittäminen vastaa kaupunkistrategian tavoitteisiin integroiduista ja saumattomista asiakkaiden palvelukokonaisuuksista ja palveluketjuista sekä tavoitteeseen parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, lisätä päihde- ja mielenterveyspalveluja
  • Vammaisten lasten ja nuorten mielenterveyden arviointi- ja kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelupolun muodostaminen ja vakauttaminen osana HUS järjestämissopimusta.
  • Vaativan moniammatillisen tuen palvelun käynnistäminen ja tuotteistaminen Helsingissä
Liitteet
Kuva
Kehittämiseen liittyviä tekijöitä
Kehittämisen taustalle on koottu runsaasti aineistoa ja ymmärrystä
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas

  • Heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- tai potilasryhmien hoito-, kuntoutus- tai palveluvelan purku ja hoitoon ja palvelujen piiriin pääsyn parantaminen
  • Turvataan erityisen vaativaa hoitoa ja tukea tarvitsevien vammaisten henkilöiden psykiatrisen hoidon arviointi- ja kriisimalli
  • Kohderyhmän hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden paraneminen

Ammattilainen

  • Vahvistetaan ammattilaisten osaamista ja osaamisprofiileja
  • Vahvistetaan Vammaispalvelun johtamisrakennetta

Organisaatio

  • Paljon palveluja tarvitseville monialaisia, integratiivisia toimintamalleja ja hoito- ja palvelupolkuja.
  • vammaispalveluista ja niiden toissijaisuudesta ei ole tarpeeksi tietoa muussa organisaatiossa

Yhteiskunta

Vahvistetaan haavoittavassa ja syrjäytymisvaarassa olevien perheiden palveluja parantamalla vaativan moniammatillisen tuen prosessia asiakas- ja kustannuslähtöisesti.

Tavoiteltu muutos
  • Erityisen vaativien vammaisten nuorten mielenterveyspalveluiden arviointi- ja kriisityö mallinnetaan ja otetaan käyttöön.
  • Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysiin perustuen sekä uuden 1.1.20125 voimaan astuvan vammaispalvelulakia ennakoiden vahvistetaan Helsingin vammaispalvelun omia vaativan miniammatillisen tuen palveluja ja prosesseja.
  • Monituottajamalli
Muutoksen mittaaminen
  • Hoidon porrastamisen malli on käytössä
  • HUS järjestämissopimuksen mukainen palveluketju toimii (lähetteet, jonot, kustannukset)
  • Vammaispalvelut on tuotteistettu osana Helsingin tuotteistamisprosessia
  • Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon polku on kuvattu
  • Täyttö- ja käyttöasteiden seuraaminen 
Toteutussuunnitelma
  • Asiakas- ja potilastietojärjestelmään luodaan mm. lähetekäytännöt, asiakkaiden segmentointia tukevia esim. palveluluokituksia, muokataan käyttöoikeuksia riittävien raporttien saamiseksi, henkilöstön kirjaamisosaamisen vahvistamista.
  • Yhdistetään Lastentaloon vahva lasten ja nuorten osaaminen
  • Luodaan toimialoja leikkaavia yhteistyön tekemisen tapoja
  • Tuodaan asiakaskokemus näkyväksi ja kehittämisen keskiöön
  • Projektoidaan tavoitteet, joita seurataan säännöllisesti
  • Seurataan aktiivisesti ja sovelletaan uuden vammaispalvelulain edellyttämiä palveluja
Liitteet
Kuva
Kehittämisen koonaisuuksia
Kehittämisessä hyödynnetään organisaatiossa olevaa osaamista
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  1. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon nykytilan kuvaaminen Vammaispalvelujen sisällä
  • Läheisten haastattelu
  • Asiakkaiden havainnointi
  • Ammattilaisten haastattelut
  • Muistutukset ja kantelut
  • Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen
  • Tiedolla johtamisen ja -ohjaamisen nykytilan haasteiden kuvaaminen
  • Palveluaukkojen tunnistaminen
  • Rajapintojen haasteiden tunnistaminen

2. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelujen kehittäminen

  • Asiakkuuksien segmentointi ja palvelujen profilointi
  • Asiakasymmärrykseen perustuvien henkilöstön ja päälliköiden työpajat

3. Asiakaskokemuskyselyt

  • Syksy 2024 läheiskysely Helsingin omiin sekä ostettuihin palveluihin., jossa asiakkaan läheiset arvioivat palvelujen vastaavuutta tarpeisiin, palvelun laatua ja ammattilaisten kanssa tehtävään yhteistyöhön.
  • Kevät 2025 alaikäisten asiakkaiden kysely, jossa alaikäiset asiakkaat arvioivat mikä palvelussa ilahduttaa, mikä tuntuu hankalalta ja mitä siltä toivoo ja odottaa ammattilaisten tukemana. Käytetään mm. kuvatukea ja digitaalisia ratkaisuja.
  • Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten peilaus omista palveluista saatuihin vastauksiin.

4. Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysin (2023) tuottaman asiakasymmärryksen hyödyntäminen osana kehittämistyötä. Huomioi myös järjestämisvastuun, monituottajamallin ja kustannusten peilaamisen

Liitteet
Kuva
Tilannekuva palvelua järjestävän silmin: asiakastarpeet, osaaminen ja tilat ja turvallisuus
Tilannekuva palvelua järjestävän silmin: asiakastarpeet, osaaminen ja tilat ja turvallisuus. Kiireellistä lyhytaikaista huolenpitoa on järjestetty lyhytaikaisen huolenpidon yksiköissä. Se on osoittautunut haastavaksi palvelutarpeiden yhteensovittamisen ratkaisuksi ilman joustavia tiloja, henkilöstön resurssoinnilla (LAH-yksikkö) ja esimerkiksi lastensuojelulain perusteella sijoitettujen lasten rajoittamistoimenpiteisiin.
Kuva
Miltä kiireellinen tilanne näyttäytyy lapsen silmin havaintoihin perustuen
Lapsen kokemusta on arvioitu havaintoihin ja henkilöstön kokemukseen perustuen ja koottu käynnistäviä tekijöitä, lasta tukevia ja haittaavia tekijöitä yhteen
Kuva
Tilanne läheisen silmin
Läheisen kokemus on koottu haastatteluilla ja ammattilaisten havaintoihin perustuen. Kokemus on koottu yleistäen yhteen, kuten lastenkin kokemus
Ideointi

Huomioidaan, ettei seinät määritä palveluja ja seinien sisällä voidaan jatkossa tarjota myös muita palveluja, joten avataan riittävä määrä vaihtoehtoja, jolloin muutos on jatkossa ketterämpää.

Liitteet
Kuva
Ideoita lastentaloon liittyen.
Idean valinta

Kiireellisen lyhytaikaisen asiakasohjausprosessin vakiointi ja vaativan moniammatillisen tuen kehittäminen osaksi Vammaispalvelujen Lastentaloa

 

 

 

Liitteet
Kuva
Idea alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen polusta
Idea alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen polusta. Yksiköisen lisäksi vaativan moniammatillisen tuen sosiaalityö ja liikkuvat palvelut voisivat olla mielenterveyden arvioinnin ja tilannearvioin sekä konsultaation tukena. Polku on bencmarkattu Helsingin aikuisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön polusta.
Idean konkretisointi ja visualisointi
  • Lasten vaativan moniammatillisen tuen palvelupolun rakentaminen osaksi vammaispalveluja ja polun kuvaaminen
  • Vammaispalvelujen liittyminen osaksi lasten ja nuorten mielenetrveys- ja päihdepolkujen kuvausryhmää
  • Lastentalon konseptointi, kiireellinen lyhytaikainen huolenpidon palvelun kehittäminen
Liitteet
Kuva
Lastentalon konsepti
Helsingin vammaispalveluissa päästään 2025 keskittämään lasten lyhytaikainen huolenpito ja kiireellinen lyhytaikainen huolenpito remontoituihin esteettömiin tiloihin. Tilat mahdollistavat nykyistä joustavamman palvelurakenteen ja henkilöstön resurssointi on aiempaa ketterämpää.
Kuva
Kiireellinen lyhytaikainen huolenpito asiakasohjausprosessi
Kesällä 2024 otettiin kokeiluun sekä alle 18-vuotiaiden että täysi-ikäisten vammaisten henkilöiden kiireelliseen lyhytaikaiseen huolenpitoon liittyvä keskitetty asiakasohjausprosessi. Sen tavoitteena on selkeyttää asiakkaiden ohjaamista tarkoituksenmukaiseen palveluun, vähentää hukkaa ja häiriökysyntää, kehittää tiedolla johtamisen työkaluja sekä tarjota asiakkaille laadukasta palvelua.

Moniammatillinen työskentely tapahtuu arviointivaiheessa, ja kenenkään ei tarvitse jäädä yksin ratkaisemaan haastavia tilanteita. Tilanteeseen pyritään löytämään yhdessä ratkaisuja.
Idean testaus asiakkaalla

Uutta asiakasohjausprosessista on viestitty omassa organisaatiossa ja seurattu asiakkaiden ohjautumista sen kautta.

Ratkaisun perusidea

Kuvataan vuonna 2025

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kuvataan vuonna 2025

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kuvataan vuonna 2025

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kuvataan vuonna 2025