Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja mielenterveyden arvio- polun kehittäminen, Helsinki (RRP, P4, I1A)

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toimintaympäristö

Erityisen vaativien palvelujen toiminnan ja kehitysvammapsykiatrian palvelujen jatkokehittäminen ja toimeenpano vuosina 2023–2025. Sote- uudistuksen mukaisesti erityishuoltopiirit purkautuivat, jonka seurauksena aikaisemmin ostopalveluna toteutettu erityisen vaativan tuen sekä kehitysvammapsykiatrian lakisääteinen palvelu siirtyi omaksi toiminnaksi. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on velvoite järjestää tämä palvelu yhteistyössä HUS:n kanssa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Kehittäminen vastaa kaupunkistrategian tavoitteisiin integroiduista ja saumattomista asiakkaiden palvelukokonaisuuksista ja palveluketjuista sekä tavoitteeseen parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, lisätä päihde- ja mielenterveyspalveluja
  • Vammaisten lasten ja nuorten mielenterveyden arviointi- ja kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelupolun muodostaminen ja vakauttaminen osana HUS järjestämissopimusta.
  • Vaativan moniammatillisen tuen palvelun käynnistäminen ja tuotteistaminen Helsingissä
Liitteet
Kuva
Kehittämistyön taustaselvitykset
Kehittämisen taustalle on koottu runsaasti aineistoa ja ymmärrystä
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas

  • Heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- tai potilasryhmien hoito-, kuntoutus- tai palveluvelan purku ja hoitoon ja palvelujen piiriin pääsyn parantaminen
  • Turvataan erityisen vaativaa hoitoa ja tukea tarvitsevien vammaisten henkilöiden psykiatrisen hoidon arviointi- ja kriisimalli
  • Vahvistetaan monialaisen ammattilaisten verkko perheen ympärillä yhteistyötä tiivistämällä ja palveluja koordinoimalla
  • Kohderyhmän hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden paraneminen

Ammattilainen

  • Vahvistetaan ammattilaisten osaamista ja osaamisprofiileja
  • Vahvistetaan Vammaispalvelun johtamisrakennetta
  • Työpari työskentely arvioinnin ja ohjaamisen tukena
  • Kirjaaminen, tiedonkulku ja tukirakenteet

Organisaatio

  • Paljon palveluja tarvitseville monialaisia, integratiivisia toimintamalleja ja hoito- ja palvelupolkuja.
  • Vammaispalveluista ja niiden toissijaisuudesta ei ole tarpeeksi tietoa muussa organisaatiossa

Yhteiskunta

Vahvistetaan haavoittavassa ja syrjäytymisvaarassa olevien perheiden palveluja parantamalla vaativan moniammatillisen tuen prosessia asiakas- ja kustannuslähtöisesti.

Tavoiteltu muutos

Helsingin vammaispalvelulla on omana toimintana vaativan moniammatillisen tuen yksikkö alaikäisille ja aikuisasiakkaille ja Helsingin vammaispalvelulla on prosessi mielenterveyden arviointiin ja kiireellisiin prosesesseihin.

Muutoksen mittaaminen
  • Hoidon porrastamisen malli on käytössä kyllä/ ei
  • Vammaisten lasten ja nuorten  (kiireetön ja ) kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon polku on kuvattu kyllä /ei
Toteutussuunnitelma
  • Kiireellisiin lyhytaikaisiin jaksoihin oma prosessi ja asiakasohjaus
  • Eriytetään samaan taloon erillisiä ryhmäkoteja paremmin lasten hoivan ja huolenpidon tarpeisiin keskittyviä yksiköitä.
  • Yhdistetään Lastentaloon ja sen prosesseihin vahva lasten ja nuorten vaativa moniammatillinen osaaminen 
  • Asiakas- ja potilastietojärjestelmään luodaan mm. lähetekäytännöt, käytetään asiakkuuksien segmentointia tukevia esim. palveluluokituksia, muokataan käyttöoikeuksia riittävien raporttien saamiseksi, henkilöstön kirjaamisosaamisen vahvistamista. Seurataan karttuvaa tietoa osana tiedolla johtamista.
  • Luodaan (toimi)aloja leikkaavia yhteistyön tekemisen tapoja ja yhteistyöohjeita
  • Tuodaan asiakaskokemus säännöllisesti näkyväksi ja kehittämisen keskiöön
  • Seurataan aktiivisesti ja sovelletaan uuden vammaispalvelulain edellyttämiä palveluja
Liitteet
Kuva
Kehittämisen elementtejä
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  1. Alaikäisten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon nykytilan kuvaaminen Vammaispalvelujen sisällä
  • Läheisten haastattelu
  • Asiakkaiden havainnointi
  • Ammattilaisten haastattelut
  • Muistutukset ja kantelut
  • Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen
  • Tiedolla johtamisen ja -ohjaamisen nykytilan haasteiden kuvaaminen
  • Palveluaukkojen tunnistaminen
  • Rajapintojen haasteiden tunnistaminen

2. Alaikäisten Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelujen kehittäminen

  • Asiakkuuksien segmentointi ja palvelujen profilointi
  • Asiakasymmärrykseen perustuvien henkilöstön ja päälliköiden työpajat

3. Asiakaskokemuskyselyt

  • Syksy 2024 läheiskysely Helsingin omiin sekä ostettuihin palveluihin., jossa asiakkaan läheiset arvioivat palvelujen vastaavuutta tarpeisiin, palvelun laatua ja ammattilaisten kanssa tehtävään yhteistyöhön.
  • Syksy 2025 asiakaskokemuskyselyn kehittäminen (myös alaikäiset) 
  • Läheiskyselyjen tulokset
  • Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten peilaus omista palveluista saatuihin vastauksiin.

4. Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysin (2023) tuottaman asiakasymmärryksen hyödyntäminen osana kehittämistyötä. Huomioi myös järjestämisvastuun, monituottajamallin ja kustannusten peilaamisen

Liitteet
Kuva
Havaintoja lasten ja nuorten kokemuksista
Alaikäisen kokemusta on arvioitu havaintoihin ja henkilöstön kokemukseen perustuen ja koottu käynnistäviä tekijöitä, lasta tukevia ja haittaavia tekijöitä yleistävästi yhteen
Kuva
Omaisen kokemus alaikäisen kriisitilanteissa ja kodin ulkopuoliseen tilapäishoitoon kiireellisesti siirtymisestä
Läheisen kokemus on koottu haastatteluilla ja ammattilaisten havaintoihin perustuen. Kokemus on koottu yleistäen yhteen.
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Idea alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen polusta. Yksiköisen lisäksi vaativan moniammatillisen tuen sosiaalityö ja liikkuvat palvelut voisivat olla mielenterveyden arvioinnin ja tilannearvioin sekä konsultaation tukena. Polku on benchmarkattu Helsingin aikuisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön polusta.

Liitteet
Kuva
Idea alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen polusta
Idean valinta
  • Uudet yksiköt ja keskitetyt prosessit sekä sote-integraatio
    • Kiireellisen lyhytaikaisen asiakasohjausprosessin vakiointi ja prosessin jalkautus organisaatioon
    • Vaativan moniammatillisen tuen tiimin muodostaminen ensin aikuisten palveluihin ja sen jälkeen alaikäisten palveluihin
    • Sidosryhmien kanssa työskentely monitoimijaisen yhteistyön ja palvelujen koordinaation tueksi, mm. työpajoissa
    • Uuden vammaispalvelulain palvelujen huomioiminen ja ensisijaisten sote-palvelujen kanssa integraatiot
    • Vammaispalvelut mukana lasten- ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluketjuja ja asiantuntijaryhmän jäsenenä
    • Vaativan moniammatillisen tuen kehittäminen osaksi Vammaispalvelujen Lastentaloa omaksi ryhmäkodiksi, jossa pystytään tilojen, henkilöstön ja prosessien osalta vastaamaan erityisen vaativiin tilanteisiin ja huomioimaan tiloilta vaadittava kestävyys ja turvallisuus.
    • Huomioidaan, että sopeutetaan asiakkaan palveluja tuomalla esimerkiksi tukea asiakkaan kotiin

 

 

 

Idean konkretisointi ja visualisointi
  • Lasten vaativan moniammatillisen tuen palvelupolun rakentaminen osaksi vammaispalveluja ja polun kuvaaminen
  • Vammaispalvelujen liittyminen osaksi lasten ja nuorten mielenetrveys- ja päihdepolkujen kuvausryhmää
  • Lastentalon konseptointi, kiireellinen lyhytaikainen huolenpidon palvelun kehittäminen
Liitteet
Kuva
Tilannearvio ja keskitetty prosessi
Idean testaus asiakkaalla

Uutta asiakasohjausprosessista on viestitty omassa organisaatiossa ja seurattu asiakkaiden ohjautumista sen kautta.

Ratkaisun testaaminen

Tunnistetaan eri asiakkuussegmenttejä

Liitteet
Kuva
Prosessista tunnistettuja asiakkuussegmenttejä
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli: Helsingin vammaispalvelulla on omana toimintana  vaativan moniammatillisen tuen yksikkö alaikäisille ja aikuisasiakkaille ja Helsingin vammaispalvelulla on prosessi kuvattuna osana hoidon porrastusta

  • Soteintegraation vahvistaminen rakenteiden välillä  ja sujuvien hoito- ja palvelupolkujen toteutuminen. Vammaispalveluilla on yhdyspinnat niin peruspalveluihin kuin erikoissairaanhoitoon.
  • Vaativan tuen yksiköt, joissa voidaan toteuttaa vaativan moniammatillisen tuen palveluja osana mielenterveyden arviointia ja tukea
  • Liikkuvien palvelujen kehittäminen
  • Tunnistetut asiakkuussegmentit palvelujen paremmalle profiloimiselle
  • Keskitetty asiakasohjaus ja palvelulähetekäytännöt
  • Tiedolla johtaminen: tilastot, asiakaspolut, yhteisten asiakkuuksien koordinointi
Liitteet
Kuva
Asiakasohjausprosessin ja moniammatillisen yhteistyönmalli
Kuva
Hoidon porrastus ja soteintegraatio
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Keskitetty asiakasohjaus
  • Sidosryhmien kanssa case pohjaiset työpajat toimivien ja monialaisten palvelujen koordinoinnin tueksi. Samalla eri sidosryhmien toimintatavat ja reunaehdot tulevat näkyviin, kuten esimerkiksi vammaispalvelun asosiaalityön asiakasmäärät suhteessa muihin lapsiperheiden sosiaalityön asiakasmääriin
  • Erillinen ratkaisuryhmä, jolla myös johtotason taustatuki
  • Kuvatut ja viestityt yhteistyön tavat
  • Riittävä koulutus tai muu osaamisen vahvistaminen
  • Siiloista irtautuva koordinaatiotyö
  • Asiakasymmärryksen tuominen kehittämisen keskiöön
Liitteet
Kuva
Case pohjainen työskentely tukee yhteistyön rakentamista ja konkretisoimista
Sosiaalihuollon prosessi avattuna palvelupoluksi case-työskentelyn pohjana esimerkiksi työpajoihin. Tätä pohjaa sovellettu Lapsiperheiden palvelujen ja vammaispalvelujen yhteisasiakkuuksien pohjana.
- Lapsen tasapainoinen ja hyvä asuminen kotona
- Palvelujen koordinaatio ja yhteensovittaminen
- Asiakkaan tarpeet ja palvelut keskiöön
- Mahdollisuuksien tunnistaminen ja korostaminen
- Miten organisoidutaan tarvekeskeisesti?
- Miten vältetään päällekkäisyyksiä ja tuetaan perheen arkea paremmin?
- Mitä lisäarvoa yhteistyöllä saadaan. Arviointitiedon hyödyntäminen
- Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen ja taklaaminen
- Mistä datasta kokonaiskuva muodostuu?
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Helsingillä on omana tuotantona kiireellisiin ja akuutteihin palvelutarpeisiin tilapaishoidon yksikköjä, joissa voidaan järjestää myös vaativan moniammatillisen tuen palveluja sekä yli että alle 18-vuotiaille. Sen lisäksi on kehitetty liikkuvia kotiin vietäviä palveluja, jolloin asiakkaan ei tarvitse välttämättä siirtyä. 

Asiakasohjaus on keskitetty, asiakasmääriä pystytään seuraamaan ja tilastoimaan aiempaa kohdennetummin, jolloin voidaan myös tilastoida ja seurata asiakasmääriä sekä toteutuneita asiakaspolkuja.

Pidemmän aikavälin vaikuttavuutta voidaan arvioida mm. kotiin vietävien palvelujen määrän muutoksina, ennaltaehkäisevien kehitysvammaisten ja vammaisten lasten ja nuorten  perheiden peruspalvelujen ja vammaispalvelujen yhteensovittamisena (yhteisasiakkaat), henkilöstön osaamisen sekä asiakkaiden ja omaisten tyytyväisyyden mittaamisen kautta.

Liitteet