Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja vaativien moniammatillisten palvelujen kehittäminen (RRP, P4, I1A)
Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen.
Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.
Erityisen vaativien palvelujen toiminnan ja kehitysvammapsykiatrian palvelujen jatkokehittäminen ja toimeenpano vuosina 2023–2025. Sote- uudistuksen mukaisesti erityishuoltopiirit purkautuivat, jonka seurauksena aikaisemmin ostopalveluna toteutettu erityisen vaativan tuen sekä kehitysvammapsykiatrian lakisääteinen palvelu siirtyi omaksi toiminnaksi. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on velvoite järjestää tämä palvelu yhteistyössä HUS:n kanssa.
- Kehittäminen vastaa kaupunkistrategian tavoitteisiin integroiduista ja saumattomista asiakkaiden palvelukokonaisuuksista ja palveluketjuista sekä tavoitteeseen parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, lisätä päihde- ja mielenterveyspalveluja
- Vammaisten lasten ja nuorten mielenterveyden arviointi- ja kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelupolun muodostaminen ja vakauttaminen osana HUS järjestämissopimusta.
- Vaativan moniammatillisen tuen palvelun käynnistäminen ja tuotteistaminen Helsingissä
- Erityisen vaativien vammaisten nuorten mielenterveyspalveluiden arviointi- ja kriisityö mallinnetaan ja otetaan käyttöön.
- Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysiin perustuen sekä uuden 1.1.20125 voimaan astuvan vammaispalvelulakia ennakoiden vahvistetaan Helsingin vammaispalvelun omia vaativan miniammatillisen tuen palveluja ja prosesseja.
- Monituottajamalli
- Hoidon porrastamisen malli on käytössä
- HUS järjestämissopimuksen mukainen palveluketju toimii (lähetteet, jonot, kustannukset)
- Vammaispalvelut on tuotteistettu osana Helsingin tuotteistamisprosessia
- Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon polku on kuvattu
- Täyttö- ja käyttöasteiden seuraaminen
- Asiakas- ja potilastietojärjestelmään luodaan mm. lähetekäytännöt, asiakkaiden segmentointia tukevia esim. palveluluokituksia, muokataan käyttöoikeuksia riittävien raporttien saamiseksi, henkilöstön kirjaamisosaamisen vahvistamista.
- Yhdistetään Lastentaloon vahva lasten ja nuorten osaaminen
- Luodaan toimialoja leikkaavia yhteistyön tekemisen tapoja
- Tuodaan asiakaskokemus näkyväksi ja kehittämisen keskiöön
- Projektoidaan tavoitteet, joita seurataan säännöllisesti
- Seurataan aktiivisesti ja sovelletaan uuden vammaispalvelulain edellyttämiä palveluja
- Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon nykytilan kuvaaminen Vammaispalvelujen sisällä
- Läheisten haastattelu
- Asiakkaiden havainnointi
- Ammattilaisten haastattelut
- Muistutukset ja kantelut
- Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen
- Tiedolla johtamisen ja -ohjaamisen nykytilan haasteiden kuvaaminen
- Palveluaukkojen tunnistaminen
- Rajapintojen haasteiden tunnistaminen
2. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelujen kehittäminen
- Asiakkuuksien segmentointi ja palvelujen profilointi
- Asiakasymmärrykseen perustuvien henkilöstön ja päälliköiden työpajat
3. Asiakaskokemuskyselyt
- Syksy 2024 läheiskysely Helsingin omiin sekä ostettuihin palveluihin., jossa asiakkaan läheiset arvioivat palvelujen vastaavuutta tarpeisiin, palvelun laatua ja ammattilaisten kanssa tehtävään yhteistyöhön.
- Kevät 2025 alaikäisten asiakkaiden kysely, jossa alaikäiset asiakkaat arvioivat mikä palvelussa ilahduttaa, mikä tuntuu hankalalta ja mitä siltä toivoo ja odottaa ammattilaisten tukemana. Käytetään mm. kuvatukea ja digitaalisia ratkaisuja.
- Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten peilaus omista palveluista saatuihin vastauksiin.
4. Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysin (2023) tuottaman asiakasymmärryksen hyödyntäminen osana kehittämistyötä. Huomioi myös järjestämisvastuun, monituottajamallin ja kustannusten peilaamisen
Huomioidaan, ettei seinät määritä palveluja ja seinien sisällä voidaan jatkossa tarjota myös muita palveluja, joten avataan riittävä määrä vaihtoehtoja, jolloin muutos on jatkossa ketterämpää.
Kiireellisen lyhytaikaisen asiakasohjausprosessin vakiointi ja vaativan moniammatillisen tuen kehittäminen osaksi Vammaispalvelujen Lastentaloa
- Lasten vaativan moniammatillisen tuen palvelupolun rakentaminen osaksi vammaispalveluja ja polun kuvaaminen
- Vammaispalvelujen liittyminen osaksi lasten ja nuorten mielenetrveys- ja päihdepolkujen kuvausryhmää
- Lastentalon konseptointi, kiireellinen lyhytaikainen huolenpidon palvelun kehittäminen
Uutta asiakasohjausprosessista on viestitty omassa organisaatiossa ja seurattu asiakkaiden ohjautumista sen kautta.