Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja mielenterveyden arvio- polun kehittäminen, Helsinki (RRP, P4, I1A)

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toimintamallin nimi
Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja mielenterveyden arvio- polun kehittäminen, Helsinki (RRP, P4, I1A)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toteutuspaikka
Helsingin vammaispalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Vammaispalvelujen Lastentalo
Kuvateksti
Lastentalo tarjoaa eri pituisia asumisjaksoja omaishoidon vapaiden ajaksi tai lyhytaikaisen huolenpidon jaksoille. Lastentalossa järjestetään myös kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon jaksoja sekä vaativan moniammatillisen tuen palveluita. Palvelu tukee omaisten jaksamista ja nuorten itsenäistymistä.
Kuva
Lasten ja nuorten mielenterveyden palveluketju – Kolmiportainen malli ja SOTE-integraatio
Kuvateksti
Lasten ja nuorten mielenterveyden palveluketju – Kolmiportainen malli ja SOTE-integraatio
Palveluketju rakentuu kolmiportaiseksi, ja sen keskiössä on sosiaali- ja terveydenhuollon tiivis yhteistyö. Palvelut suunnitellaan yksilöllisesti lapsen ja perheen tarpeiden mukaan.

1. Peruspalvelut
- Neuvolat, kouluterveydenhuolto, opiskeluhuolto
- Sosiaalihuolto mukana varhaisessa tuessa
- Moniammatilliset sote-tiimit (esim. psykologi, terveydenhoitaja, sosiaalityöntekijä)
- Varhaisen vaiheen tuki, lievien oireiden tuki
2.Toissijaiset palvelut
- Hoidon tarpeen arviointi ja hoito lievissä–keskivaikeissa häiriöissä
- Konsultaatio ja jalkautuva työ
- Monialainen yhteistyö
3. Tertiääritaso
- Psykiatrian palvelualue ja kehitysvammapsykiatria
- Vaikeiden ja monimuotoisten häiriöiden hoito
- Sosiaalityö osana hoitoa ja jatkohoidon suunnittelua
4. Sote-integraatio kaikilla tasoilla
-Yhteinen palvelutarpeen arviointi
-Asiakassuunnitelmat ja tiedonvaihto
-Moniammatillinen yhteistyö varmistaa hoidon jatkuvuuden ja oikea-aikaisuuden

Tekijä

Maija Hansen

Luotu

11.10.2024

Viimeksi muokattu

19.06.2025
Ratkaisun perusidea

Kuvataan vuonna 2025

Toimintaympäristö

Erityisen vaativien palvelujen toiminnan ja kehitysvammapsykiatrian palvelujen jatkokehittäminen ja toimeenpano vuosina 2023–2025. Sote- uudistuksen mukaisesti erityishuoltopiirit purkautuivat, jonka seurauksena aikaisemmin ostopalveluna toteutettu erityisen vaativan tuen sekä kehitysvammapsykiatrian lakisääteinen palvelu siirtyi omaksi toiminnaksi. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on velvoite järjestää tämä palvelu yhteistyössä HUS:n kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  1. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon nykytilan kuvaaminen Vammaispalvelujen sisällä
  • Läheisten haastattelu
  • Asiakkaiden havainnointi
  • Ammattilaisten haastattelut
  • Muistutukset ja kantelut
  • Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen
  • Tiedolla johtamisen ja -ohjaamisen nykytilan haasteiden kuvaaminen
  • Palveluaukkojen tunnistaminen
  • Rajapintojen haasteiden tunnistaminen

2. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelujen kehittäminen

  • Asiakkuuksien segmentointi ja palvelujen profilointi
  • Asiakasymmärrykseen perustuvien henkilöstön ja päälliköiden työpajat

3. Asiakaskokemuskyselyt

  • Syksy 2024 läheiskysely Helsingin omiin sekä ostettuihin palveluihin., jossa asiakkaan läheiset arvioivat palvelujen vastaavuutta tarpeisiin, palvelun laatua ja ammattilaisten kanssa tehtävään yhteistyöhön.
  • Kevät 2025 alaikäisten asiakkaiden kysely, jossa alaikäiset asiakkaat arvioivat mikä palvelussa ilahduttaa, mikä tuntuu hankalalta ja mitä siltä toivoo ja odottaa ammattilaisten tukemana. Käytetään mm. kuvatukea ja digitaalisia ratkaisuja.
  • Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten peilaus omista palveluista saatuihin vastauksiin.

4. Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysin (2023) tuottaman asiakasymmärryksen hyödyntäminen osana kehittämistyötä. Huomioi myös järjestämisvastuun, monituottajamallin ja kustannusten peilaamisen

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kuvataan vuonna 2025

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kuvataan vuonna 2025

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kuvataan vuonna 2025