Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja vaativien moniammatillisten palvelujen kehittäminen (RRP, P4, I1A)

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toimintamallin nimi
Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja vaativien moniammatillisten palvelujen kehittäminen (RRP, P4, I1A)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toteutuspaikka
Helsingin vammaispalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Liitteet ja linkit
Kuva
Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi
Kuvateksti
Helsingin vammaispalveluihin konseptoidaan uutta Lastentaloa, jossa järjestetään alaikäisten suunniteltua lyhytaikaista huolenpitoa (omaishoidon vapaat ja intervallijaksot) sekä äkillisiin ennakoimattomiin tilanteisiin kiireellistä lyhytaikaista huolenpitoa osana erityisen vaativia vammaispalveluja.

Tekijä

Maija Hansen

Luotu

11.10.2024

Viimeksi muokattu

28.11.2024
Ratkaisun perusidea

Kuvataan vuonna 2025

Toimintaympäristö

Erityisen vaativien palvelujen toiminnan ja kehitysvammapsykiatrian palvelujen jatkokehittäminen ja toimeenpano vuosina 2023–2025. Sote- uudistuksen mukaisesti erityishuoltopiirit purkautuivat, jonka seurauksena aikaisemmin ostopalveluna toteutettu erityisen vaativan tuen sekä kehitysvammapsykiatrian lakisääteinen palvelu siirtyi omaksi toiminnaksi. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on velvoite järjestää tämä palvelu yhteistyössä HUS:n kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  1. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon nykytilan kuvaaminen Vammaispalvelujen sisällä
  • Läheisten haastattelu
  • Asiakkaiden havainnointi
  • Ammattilaisten haastattelut
  • Muistutukset ja kantelut
  • Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen
  • Tiedolla johtamisen ja -ohjaamisen nykytilan haasteiden kuvaaminen
  • Palveluaukkojen tunnistaminen
  • Rajapintojen haasteiden tunnistaminen

2. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelujen kehittäminen

  • Asiakkuuksien segmentointi ja palvelujen profilointi
  • Asiakasymmärrykseen perustuvien henkilöstön ja päälliköiden työpajat

3. Asiakaskokemuskyselyt

  • Syksy 2024 läheiskysely Helsingin omiin sekä ostettuihin palveluihin., jossa asiakkaan läheiset arvioivat palvelujen vastaavuutta tarpeisiin, palvelun laatua ja ammattilaisten kanssa tehtävään yhteistyöhön.
  • Kevät 2025 alaikäisten asiakkaiden kysely, jossa alaikäiset asiakkaat arvioivat mikä palvelussa ilahduttaa, mikä tuntuu hankalalta ja mitä siltä toivoo ja odottaa ammattilaisten tukemana. Käytetään mm. kuvatukea ja digitaalisia ratkaisuja.
  • Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten peilaus omista palveluista saatuihin vastauksiin.

4. Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysin (2023) tuottaman asiakasymmärryksen hyödyntäminen osana kehittämistyötä. Huomioi myös järjestämisvastuun, monituottajamallin ja kustannusten peilaamisen

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kuvataan vuonna 2025

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kuvataan vuonna 2025

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kuvataan vuonna 2025

Kansikuva
Helsingin vammaispalvelut, tavallista stadilaista arkea

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt