Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja mielenterveyden arvio- polun kehittäminen, Helsinki (RRP, P4, I1A)

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toimintamallin nimi
Vammaisten lasten ja nuorten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin ja mielenterveyden arvio- polun kehittäminen, Helsinki (RRP, P4, I1A)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toteutuspaikka
Helsingin vammaispalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Vammaispalvelujen alaikäisten kiireellinen lyhytaikainen huolenpito
Kuvateksti
Lastentalo tarjoaa eri pituisia asumisjaksoja omaishoidon vapaiden ajaksi tai lyhytaikaisen huolenpidon jaksoille. Lastentalossa järjestetään myös kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon jaksoja sekä vaativan moniammatillisen tuen palveluita. Palvelu tukee omaisten jaksamista ja nuorten itsenäistymistä.
Kuva
Lasten ja nuorten mielenterveyden palveluketju – Kolmiportainen malli ja SOTE-integraatio
Kuvateksti
Lasten ja nuorten mielenterveyden palveluketju – Kolmiportainen malli ja SOTE-integraatio
Palveluketju rakentuu kolmiportaiseksi, ja sen keskiössä on sosiaali- ja terveydenhuollon tiivis yhteistyö. Palvelut suunnitellaan yksilöllisesti lapsen ja perheen tarpeiden mukaan.

1. Peruspalvelut
- Neuvolat, kouluterveydenhuolto, opiskeluhuolto
- Sosiaalihuolto mukana varhaisessa tuessa
- Moniammatilliset sote-tiimit (esim. psykologi, terveydenhoitaja, sosiaalityöntekijä)
- Varhaisen vaiheen tuki, lievien oireiden tuki
2.Toissijaiset palvelut
- Hoidon tarpeen arviointi ja hoito lievissä–keskivaikeissa häiriöissä
- Konsultaatio ja jalkautuva työ
- Monialainen yhteistyö
3. Tertiääritaso
- Psykiatrian palvelualue ja kehitysvammapsykiatria
- Vaikeiden ja monimuotoisten häiriöiden hoito
- Sosiaalityö osana hoitoa ja jatkohoidon suunnittelua
4. Sote-integraatio kaikilla tasoilla
-Yhteinen palvelutarpeen arviointi
-Asiakassuunnitelmat ja tiedonvaihto
-Moniammatillinen yhteistyö varmistaa hoidon jatkuvuuden ja oikea-aikaisuuden

Tekijä

Maija Hansen

Luotu

11.10.2024

Viimeksi muokattu

26.06.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli: Helsingin vammaispalvelulla on omana toimintana  vaativan moniammatillisen tuen yksikkö alaikäisille ja aikuisasiakkaille ja Helsingin vammaispalvelulla on prosessi kuvattuna osana hoidon porrastusta

  • Soteintegraation vahvistaminen rakenteiden välillä  ja sujuvien hoito- ja palvelupolkujen toteutuminen. Vammaispalveluilla on yhdyspinnat niin peruspalveluihin kuin erikoissairaanhoitoon.
  • Vaativan tuen yksiköt, joissa voidaan toteuttaa vaativan moniammatillisen tuen palveluja osana mielenterveyden arviointia ja tukea
  • Liikkuvien palvelujen kehittäminen
  • Tunnistetut asiakkuussegmentit palvelujen paremmalle profiloimiselle
  • Keskitetty asiakasohjaus ja palvelulähetekäytännöt
  • Tiedolla johtaminen: tilastot, asiakaspolut, yhteisten asiakkuuksien koordinointi
Toimintaympäristö

Erityisen vaativien palvelujen toiminnan ja kehitysvammapsykiatrian palvelujen jatkokehittäminen ja toimeenpano vuosina 2023–2025. Sote- uudistuksen mukaisesti erityishuoltopiirit purkautuivat, jonka seurauksena aikaisemmin ostopalveluna toteutettu erityisen vaativan tuen sekä kehitysvammapsykiatrian lakisääteinen palvelu siirtyi omaksi toiminnaksi. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on velvoite järjestää tämä palvelu yhteistyössä HUS:n kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  1. Alaikäisten kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon nykytilan kuvaaminen Vammaispalvelujen sisällä
  • Läheisten haastattelu
  • Asiakkaiden havainnointi
  • Ammattilaisten haastattelut
  • Muistutukset ja kantelut
  • Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen
  • Tiedolla johtamisen ja -ohjaamisen nykytilan haasteiden kuvaaminen
  • Palveluaukkojen tunnistaminen
  • Rajapintojen haasteiden tunnistaminen

2. Alaikäisten Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelujen kehittäminen

  • Asiakkuuksien segmentointi ja palvelujen profilointi
  • Asiakasymmärrykseen perustuvien henkilöstön ja päälliköiden työpajat

3. Asiakaskokemuskyselyt

  • Syksy 2024 läheiskysely Helsingin omiin sekä ostettuihin palveluihin., jossa asiakkaan läheiset arvioivat palvelujen vastaavuutta tarpeisiin, palvelun laatua ja ammattilaisten kanssa tehtävään yhteistyöhön.
  • Syksy 2025 asiakaskokemuskyselyn kehittäminen (myös alaikäiset) 
  • Läheiskyselyjen tulokset
  • Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten peilaus omista palveluista saatuihin vastauksiin.

4. Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysin (2023) tuottaman asiakasymmärryksen hyödyntäminen osana kehittämistyötä. Huomioi myös järjestämisvastuun, monituottajamallin ja kustannusten peilaamisen

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Helsingillä on omana tuotantona kiireellisiin ja akuutteihin palvelutarpeisiin tilapaishoidon yksikköjä, joissa voidaan järjestää myös vaativan moniammatillisen tuen palveluja sekä yli että alle 18-vuotiaille. Sen lisäksi on kehitetty liikkuvia kotiin vietäviä palveluja, jolloin asiakkaan ei tarvitse välttämättä siirtyä. 

Asiakasohjaus on keskitetty, asiakasmääriä pystytään seuraamaan ja tilastoimaan aiempaa kohdennetummin, jolloin voidaan myös tilastoida ja seurata asiakasmääriä sekä toteutuneita asiakaspolkuja.

Pidemmän aikavälin vaikuttavuutta voidaan arvioida mm. kotiin vietävien palvelujen määrän muutoksina, ennaltaehkäisevien kehitysvammaisten ja vammaisten lasten ja nuorten  perheiden peruspalvelujen ja vammaispalvelujen yhteensovittamisena (yhteisasiakkaat), henkilöstön osaamisen sekä asiakkaiden ja omaisten tyytyväisyyden mittaamisen kautta.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Keskitetty asiakasohjaus
  • Sidosryhmien kanssa case pohjaiset työpajat toimivien ja monialaisten palvelujen koordinoinnin tueksi. Samalla eri sidosryhmien toimintatavat ja reunaehdot tulevat näkyviin, kuten esimerkiksi vammaispalvelun asosiaalityön asiakasmäärät suhteessa muihin lapsiperheiden sosiaalityön asiakasmääriin
  • Erillinen ratkaisuryhmä, jolla myös johtotason taustatuki
  • Kuvatut ja viestityt yhteistyön tavat
  • Riittävä koulutus tai muu osaamisen vahvistaminen
  • Siiloista irtautuva koordinaatiotyö
  • Asiakasymmärryksen tuominen kehittämisen keskiöön