Vapaaehtoisyhteistyö kotihoidossa ja asumispalveluissa
Kotihoidon ja asumispalvelujen henkilöstölle on laadittu vapaaehtoisyhteistyötä helpottamaan vapaaehtoistoiminnan toimintamallit.
Ikääntyneet jotka ovat jo sote-palveluiden piirissä voivat kokea yksinäisyyttä, koska sosiaaliset suhteet ovat usein vähentyneet toimintakyvyn laskiessa. Kotihoidon asiakkaalle ja asumispalvelujen asiakkaalle ammattilainen voi olla ainoa sosiaalinen suhde arjessa. Ikääntynyt ei enää pääse liikkumaan asunnon ulkopuolella itsenäisesti vaan tarvitsee avustajan ulkoiluun, teatteriin ja muihin tapahtumiin. Asiakkaiden sosiaalisen kanssakäymisen tarpeisiin voi vastata ei sote-ammattilainen, joka voi olla koulutettu vapaaehtoinen. Tänä päivänä kun sote-henkilöstön riittävyys ja saatavuus on heikentynyt koko maassa olisi tärkeää mahdollistaa vapaaehtoisten apu asiakkaiden luo.
Toimintamallit liittyvät kokonaisuuteen Hyvinvoinnin tukeminen ennaltaehkäisyn ja varhaisen puuttumisen avulla. Alkutilanteessa selvitettiin jo palveluissa olevien asiakkaiden tarpeita henkilöstökyselyllä, sekä Roidu asiakaspalautteiden pohjalta. Lisäksi henkilöstökyselyllä selvitettiin vapaaehtoisyhteistyön toteutumista kotihoidossa ja asumispalveluissa.
Kehittämisessä ovat olleet mukana sote-ammattilaiset, eri vapaaehtoistoimijat ja projektikoordinaattorit jotka kehittävät ei palveluissa olevien ikääntyneiden osalta vapaaehtoistoimintaa mm. kohtaamispaikkatoiminta.
Tavoiteltavina asioina ovat kulttuurin ja sosiaalisten suhteiden lisääntyminen asiakkaiden arjessa. Tavoitteena on että ammattilainen löytää vapaaehtoistoimijoiden yhteystiedot helposti ja toimintamallin avulla osaa ottaa huomioon kaikki sujuvan yhteistyön kannalta tärkeät asiat. Tavoitteena on että ammattilainen osaa antaa asiakkaalle tietoa mahdollisuudesta löytää vapaaehtoisystävä tai saada elämyksiä arkeen.
Henkilöstökyselyn avulla voidaan selvittää onko tiedon löydettävyys helpottanut ja onko vapaaehtoistoimijoiden määrä lisääntynyt asiakkaiden arjessa.
Toimintamallien on tärkeä olla arjessa esillä; ohjeina ja perehdytyksessä, jotta vapaaehtoistoimijoiden tarjoamaa apua muistetaan ja osataan hyödyntää. Vapaaehtoistoimintaan nimetään asumispalveluissa vapaaehtoistoiminnan yhdyshenkilöt, joiden vastuualueeseen kuuluu mm. toimintamallin perehdyttäminen uusille työntekijöille ja vapaaehtoisyhteistyöhön liittyvän keskustelun ylläpitäminen arjessa.
Asumispalveluissa asiakkailta kerätään arjessa mm. asiakasraadeissa toiveita millaisia elämyksiä he toivovat arkeen. Ammattilainen voi pyytää vapaaehtoisia vierailemaan työyksikköön ryhmien tai yksittäisten asiakkaiden luo. Kotihoidossa vapaaehtoistoiminnan hyödyntäminen on mahdollista vain niiden asiakkaiden kohdalla, jotka pystyvät itse tai joiden läheiset pystyvät sopimaan käynnit ja oven avaamisen. Tästä syystä kotihoidon asiakkaalle koottiin esite, jossa on eri vapaaehtoistoimijoiden yhteystiedot. Kotihoidossa on tulossa edellä mainitulle asiakasryhmälle opinnäytetyönä toteutettava asiakaskysely, jolla selvitetään asiakkaiden toiveita vapaaehtoistoimintaan.