Vapaaehtoisyhteistyö kotihoidossa ja asumispalveluissa

Kotihoidon ja asumispalvelujen henkilöstölle on laadittu vapaaehtoisyhteistyötä helpottamaan vapaaehtoistoiminnan toimintamallit. 

Toimintaympäristö

Ikääntyneet jotka ovat jo sote-palveluiden piirissä voivat kokea yksinäisyyttä, koska sosiaaliset suhteet ovat usein vähentyneet toimintakyvyn laskiessa. Kotihoidon asiakkaalle ja asumispalvelujen asiakkaalle ammattilainen voi olla ainoa sosiaalinen suhde arjessa. Ikääntynyt ei enää pääse liikkumaan asunnon ulkopuolella itsenäisesti vaan tarvitsee avustajan ulkoiluun, teatteriin ja muihin tapahtumiin. Asiakkaiden sosiaalisen kanssakäymisen tarpeisiin voi vastata ei sote-ammattilainen, joka voi olla koulutettu vapaaehtoinen. Tänä päivänä kun sote-henkilöstön riittävyys ja saatavuus on heikentynyt koko maassa olisi tärkeää mahdollistaa vapaaehtoisten apu asiakkaiden luo.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamallit liittyvät kokonaisuuteen Hyvinvoinnin tukeminen ennaltaehkäisyn ja varhaisen puuttumisen avulla. Alkutilanteessa selvitettiin jo palveluissa olevien asiakkaiden tarpeita henkilöstökyselyllä, sekä Roidu asiakaspalautteiden pohjalta. Lisäksi henkilöstökyselyllä selvitettiin vapaaehtoisyhteistyön toteutumista kotihoidossa ja asumispalveluissa.  

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lähtökohtana oli asiakkaan hyvinvoinnin lisääminen. Hyvinvointi lisääntyy kun asiakas saa mieluisia sosiaalisia suhteita ja kulttuuria arkeen. Ammattilaisen tiedon lisääminen vapaaehtoisyhteistyöstä koettiin henkilöstökyselyssä tärkeäksi. Myös vapaaehtoistoimijat kokivat järjestötreffeillä pidetyissä työpajoissa tarpeelliseksi selventää vapaaehtoistoimijan ja sote-ammattilaisen yhteistyötä. Henkilöstökyselyssä tuotiin esiin myös vapaaehtoisten tarve arjessa esim. asukkaille kiireettömäksi ulkoiluystäväksi, jolloin sote-ammattilainen voi keskittyä hoidollisiin tehtäviin. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämisessä ovat olleet mukana sote-ammattilaiset, eri vapaaehtoistoimijat ja projektikoordinaattorit jotka kehittävät ei palveluissa olevien ikääntyneiden osalta vapaaehtoistoimintaa mm. kohtaamispaikkatoiminta. 

Tavoiteltu muutos

Tavoiteltavina asioina ovat kulttuurin ja sosiaalisten suhteiden lisääntyminen asiakkaiden arjessa. Tavoitteena on että ammattilainen löytää vapaaehtoistoimijoiden yhteystiedot helposti ja toimintamallin avulla osaa ottaa huomioon kaikki sujuvan yhteistyön kannalta tärkeät asiat. Tavoitteena on että ammattilainen osaa antaa asiakkaalle tietoa mahdollisuudesta löytää vapaaehtoisystävä tai saada elämyksiä arkeen.

Muutoksen mittaaminen

Henkilöstökyselyn avulla voidaan selvittää onko tiedon löydettävyys helpottanut ja onko vapaaehtoistoimijoiden määrä lisääntynyt asiakkaiden arjessa. 

Toteutussuunnitelma

Toimintamallien on tärkeä olla arjessa esillä; ohjeina ja perehdytyksessä, jotta vapaaehtoistoimijoiden tarjoamaa apua muistetaan ja osataan hyödyntää. Vapaaehtoistoimintaan nimetään asumispalveluissa vapaaehtoistoiminnan yhdyshenkilöt, joiden vastuualueeseen kuuluu mm. toimintamallin perehdyttäminen uusille työntekijöille ja vapaaehtoisyhteistyöhön liittyvän keskustelun ylläpitäminen arjessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asumispalveluissa asiakkailta kerätään arjessa mm. asiakasraadeissa toiveita millaisia elämyksiä he toivovat arkeen. Ammattilainen voi pyytää vapaaehtoisia vierailemaan työyksikköön ryhmien tai yksittäisten asiakkaiden luo.  Kotihoidossa vapaaehtoistoiminnan hyödyntäminen on mahdollista vain niiden asiakkaiden kohdalla, jotka pystyvät itse tai joiden läheiset pystyvät sopimaan käynnit ja oven avaamisen. Tästä syystä kotihoidon asiakkaalle koottiin esite, jossa on eri vapaaehtoistoimijoiden yhteystiedot. Kotihoidossa on tulossa edellä mainitulle asiakasryhmälle opinnäytetyönä toteutettava asiakaskysely, jolla selvitetään asiakkaiden toiveita vapaaehtoistoimintaan. 

Ratkaisun perusidea

Vapaaehtoisyhteistyön toimintamallien avulla kotihoidossa ja asumispalveluissa työskentelevät ammattilaiset voivat auttaa asiakkaita saamaan lisää kulttuuria ja sosiaalisia suhteita arkeen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallit on esitelty kotihoidon ja asumispalvelujen esihenkilöille ja henkilöstölle. Vapaaehtoisyhteistyö on osalle työntekijöistä uutta ja toimintamallien juurtuminen osaksi arjen toimintaa vaatii esihenkilöiltä alkuvaiheessa uusia infoja aiheesta. Asumispalveluissa juurruttamisessa auttaa uudet vapaaehtoistoiminnan yhdyshenkilöt.  Toimintamallien lisäksi asiakkaalle tehtyä esitettä vapaaehtoistoimijoista tulostetaan kotihoidon toimistoihin ja asumispalvelujen yksiköihin. Esitteet auttavat osaltaan juurruttamisessa kun niitä on yhteisissä tiloissa saatavilla.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallit on suunniteltu kotihoidossa ja asumispalveluissa työskenteleville ammattilaisille jotka työssään kohtaavat muistisairaita. Toimintamalleja voisi mahdollisesti soveltaa myös vammaispalvelujen puolella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vapaaehtoisyhteistyön mallit on marraskuussa 2024 jalkautettu, joten mallien vaikuttavuutta ei ole vielä mitattu. Kotihoidon asiakkaille suunniteltu esite todettiin hyväksi myös asumispalveluille, jossa esitettä voi hyödyntää antamalla asiakkaiden läheisille ja joidenkin yksiköiden asiakkaille.