Varha tyypin 2 diabetes digihoitopolku
Tarkoituksena on kehittää Terveyskylän alustalle digihoitopolku tyypin 2 diabetesta sairastaville ja esidiabeetikoille ja ottaa polku käyttöön koko Varhan alueella avoterveydenhuollossa.
Diabetesprosessikokonaisuus oli yksi Uudenkaupungin yhteistoiminta-alueen terveyspalveluitten ja Tyks Vakka-Suomen sairaalan kehittämisen painopistealueista vuosina 2019–2022. Hankkeen päätyttyä kehittämisessä siirryttiin verkostomaiseen kehittämiseen Vakka-Suomen alueella. Verkoston jäseniä ovat alueen kaikki diabetesosaajat (diabeteshoitajat – ja lääkärit). Verkostossa on tunnistettu tarve diabetesdigihoitopolulle tukemaan palvelutuotantoa alati kasvavalle asiakasryhmälle.
Osana laatu– ja asiakaskokemustyöryhmän (Tyks Vakka-Suomen sairaala ja Sotepalvelukeskus alue 1) toimintaa on laadittu asiakaskokemuksen parantamiseksi tavoitteet ja toimintasuunnitelma vuodelle 2023. Yksi tavoitteista on sujuva asiakkaan palvelupolku.
Varhan strategian mukaan tuomme teknologialla ja digitaalisilla ratkaisuilla sekä monikanavaisilla palveluilla asiakkaille
vaihtoehtoja ja prosesseihin tehokkuutta.
Terveyskylän digihoitopolut ovat olleet käytössä erikoissairaanhoidossa (Tyks). Perusterveydenhuollossa digihoitopolkuja ei ole käytetty. Tavoitteena on laajentaa digihoitopolkujen käyttö perusterveydenhuoltoon. Tyypin 2 diabetes digihoitopolku otetaan käyttöön ensin Vakka-Suomen alueella ja tavoitteena on myöhemmin laajentaa sen käyttöä myös Varhan muille sotekeskusalueille.
Digihoitopolun kehittämisen projektiryhmä muodostettiin Sote-keskus 1 alueen ammattilaisista. Ryhmä koottiin moniammatillisesti ja jäseniä oli erikoissairaanhoidosta ja perusterveydenhuollosta. Mukana kehittämistyössä oli myös Varhan Terveyskylä-tiimin suunnittelijat.
Kehittämisprojektin ohjausryhmän jäseninä oli projektiryhmän lisäksi Vakka-Suomen koordinoiva ylihoitaja, avoterveydenhuollon ylihoitaja ja ylilääkäri sekä projektipäällikkö Varhan IT-palveluista.
Käyttöönottoprojektissa oli mukana Vakka-Suomen avoterveydenhuollon diabeteshoitajat ja -lääkäri, hoitotyön lähiesihenkilöt, avoterveydenhuollon ylihoitaja ja Varhan Terveyskylä-tiimin suunnittelijat.
Varhan alueella on tuhansia hoidossa olevia tyypin 2 diabeetikkoja ja potilasryhmä on jatkuvassa kasvussa. Diabetesta sairastavat tarvitsevat helposti saavutettavaa ja kohdennettua tietoa sekä tukea omahoitonsa tueksi. Tähän tarpeeseen voidaan vastata digitaalisilla ratkaisuja hyödyntämällä.
Digitaalisten ratkaisujen toivotaan myös sujuvoittavan ja nopeuttavan terveydenhuollon prosesseja. Henkilökunnan resurssia säästyy, kun osa ohjauksesta ja kontrolleista toteutuu sähköisesti ja potilas täyttää vointiaan koskevia tietoja digihoitopolulle.
Toiminnanmuutosta mitataan seuraavilla mittareilla:
- Palveluun lisättyjen asiakkaiden määrä
- Palveluun kirjautuneiden asiakkaiden määrä
- Potilaspuheluiden määrä
- Digihoitopolulla tapahtuneiden yhteydenottojen määrä
- Asiakaspalautteet
- Ammattilaispalautteet
Digihoitopolkujen sisältöjä on tuotettu kansallisessa yhteistyössä eri hyvinvointialueiden kesken. Tyypin 2 diabetes digihoitopolun käsikirjoituksen pohja luovutettiin Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueelta ja sisältö laaditaann Vakka-Suomen ja Varhan alueelle soveltuvaksi. Projektin aikana valmistellaan ja selvitetään yhteisiä hoitokäytänteitä ja potilaan yhtenäistä hoitopolkua.
Digihoitopolun potilasryhmä rajattiin tyypin 2 diabetesta sairastaviin sekä prediabeetikoihin, jotka asuvat Vakka-Suomen alueella.
Ennen pilottijaksoa digihoitopolkuun tutustui Varhan koulutettu kokemusasiantuntija sekä Vakka-Suomen sairaalan asiakasraadin jäseniä, jotka antoivat palautetta sekä kehitysehdotuksia digihoitopolun sisällöstä. Palautteiden pohjalta polulle tehtiin muutoksia.
Ennen potilaspilotin alkamista Turku AMK:n YAMK opiskelijat selvittivät palvelumuotoilukurssin kehittämistyönä palvelun käyttöä ikääntyneen potilaan näkökulmasta. Tyypin 2 diabetesta sairastavista suuri osa on ikääntyneitä ja haluttiin selvittää, millaisena ikääntyneet kokevat digihoitopolun käytön. Haastateltavina oli Uudenkaupungin vanhusneuvoston jäseniä, jotka pääsivät tutustumaan digihoitopolkuun edeltävästi. Kehittämistyön tuloksena todettiin, että tärkeintä on iäkkään käyttäjän motivointi, tukeminen ja ohjaaminen palvelun käytön aikana.