Varhaiskasvatuksen kuraattoritoiminta (RRP, P4, I1)

Kuraattoripalveluiden kehittäminen alle esiopetusikäisille lapsille ja heidän perheilleen.

Toimintaympäristö

Ennaltaehkäisevän ja varhaisen tuen palveluiden lisääminen ja vahvistaminen nivoutuu vahvasti perhepoliittisiin ratkaisuihin sekä hyvinvointialueiden taloudelliseen tilanteeseen. Lisäksi toimintamalli on sidoksissa opiskeluhuollollisiin ratkaisuihin esim. kaksivuotisen esiopetuksen suhteen.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamalli nivoutu osaksi lapsi- ja perhepalveluiden varhaista tukea ja opiskeluhuoltoa. Toiminnassa on pyritty huomioimaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja perheet.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toimintamallin lähtökohtana on ennaltaehkäisevän ja matalan kynnyksen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa oleville lapsille / perheille sekä varhaiskasvatuksen työntekijöille. Tavoitteena on lisätä tietoa, vahvistaa vanhemmuutta ja vanhemman omaa toimijuutta, vahvistaa lapsen arkiympäristöjen yhteistyötä ja  vähentämään tarvetta korjaaville ja raskaammille tukitoimille (lasten ja perheiden ohjautuminen oikeisiin palveluihin oikea-aikaisesti).

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallia on kehitetty yhteistyössä muiden opiskeluhuollon toimijoiden sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapsiperheet. Erityisesti on pyritty tavoittamaan heikommassa asemassa olevia perheitä. Toiminna suunnittelussa ja kehittämisessä on huomioitu vanhemmilta sekä päiväkodin henkilökunnalta kysyttyä/saatua palautetta.

Ratkaisun perusidea

Varhaiskasvatuksen kuraattorin työtehtävät:

  • vanhempien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden konsultointi
  • yhteisöllinen työ päiväkodeissa (lapsiryhmät, vanhempainillat, psykoedukaatio)
  • yksittäisen lapsen asioissa toimiminen: havainnointi ja konsultaatio päiväkodilla, moniammatillinen yhteistyö, psykoedukaatio, vanhemmuustyöskentely, palveluohjaus
  • verkostoyhteistyö muiden alueen toimijoiden kanssa
  • lapsille suunnatut ryhmät osana varhaiskasvatusta (esim. itsesäätely, tunnetaidot, kaveritaidot)
  • vanhemmille suunnatut ryhmät sekä läsnäolevina, että etäyhteyksillä toteutettuina (esim. vanhemmuustaitojen vahvistaminen, lapsen haastava käytös, eri maahanmuuttajaryhmille kohdennetut ryhmät)
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Varhaiskasvatuksen kuraattorityö ei ole lakisääteistä, mutta palveluita on mahdollista kohdentaa muillekin ikäryhmille kuin esiopetusikäisille lapsille. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työparimalli psykologin kanssa on tarjonnut moniammatillisen tuen perheille ja varhaiskasvatukseen. Toimintamalli on hyvä liittää osaksi lakisääteistä opiskeluhuoltoa (jatkumo asiakkaan kannalta, sosiaalihuollon näkökulman vahvistaminen, työtä tukevat rakenteet).

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Perheitä on pystytty tukemaan varhaisemmassa vaiheessa / oikea-aikaisesti, jolloin on mahdollisesti pystytty välttämään raskaampien palveluiden tarve.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön valmius / osaaminen ottaa yhteyttä varhaisemmassa vaiheessa on lisääntynyt.