Varhaiskasvatuksen kuraattoritoiminta (RRP, P4, I1)

Kuraattoripalveluiden kehittäminen alle esiopetusikäisille lapsille ja heidän perheilleen.

Toimintamallin nimi
Varhaiskasvatuksen kuraattoritoiminta (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuraattoripalveluiden kehittäminen alle esiopetusikäisille lapsille ja heidän perheilleen.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Petra Kunnas

Luotu

01.10.2024

Viimeksi muokattu

25.03.2025
Ratkaisun perusidea

Varhaiskasvatuksen kuraattorin työtehtävät:

  • vanhempien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden konsultointi
  • yhteisöllinen työ päiväkodeissa (lapsiryhmät, vanhempainillat, psykoedukaatio)
  • yksittäisen lapsen asioissa toimiminen: havainnointi ja konsultaatio päiväkodilla, moniammatillinen yhteistyö, psykoedukaatio, vanhemmuustyöskentely, palveluohjaus
  • verkostoyhteistyö muiden alueen toimijoiden kanssa
  • lapsille suunnatut ryhmät osana varhaiskasvatusta (esim. itsesäätely, tunnetaidot, kaveritaidot)
  • vanhemmille suunnatut ryhmät sekä läsnäolevina, että etäyhteyksillä toteutettuina (esim. vanhemmuustaitojen vahvistaminen, lapsen haastava käytös, eri maahanmuuttajaryhmille kohdennetut ryhmät)
Toimintaympäristö

Ennaltaehkäisevän ja varhaisen tuen palveluiden lisääminen ja vahvistaminen nivoutuu vahvasti perhepoliittisiin ratkaisuihin sekä hyvinvointialueiden taloudelliseen tilanteeseen. Lisäksi toimintamalli on sidoksissa opiskeluhuollollisiin ratkaisuihin esim. kaksivuotisen esiopetuksen suhteen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapsiperheet. Erityisesti on pyritty tavoittamaan heikommassa asemassa olevia perheitä. Toiminna suunnittelussa ja kehittämisessä on huomioitu vanhemmilta sekä päiväkodin henkilökunnalta kysyttyä/saatua palautetta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Varhaiskasvatuksen kuraattorityö ei ole lakisääteistä, mutta palveluita on mahdollista kohdentaa muillekin ikäryhmille kuin esiopetusikäisille lapsille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Perheitä on pystytty tukemaan varhaisemmassa vaiheessa / oikea-aikaisesti, jolloin on mahdollisesti pystytty välttämään raskaampien palveluiden tarve.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön valmius / osaaminen ottaa yhteyttä varhaisemmassa vaiheessa on lisääntynyt.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työparimalli psykologin kanssa on tarjonnut moniammatillisen tuen perheille ja varhaiskasvatukseen. Toimintamalli on hyvä liittää osaksi lakisääteistä opiskeluhuoltoa (jatkumo asiakkaan kannalta, sosiaalihuollon näkökulman vahvistaminen, työtä tukevat rakenteet).