Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanottopalvelujen tiimimalli

Toimintaympäristö

Toimintaympäristönä on Keski-Uusimaan alueella olevat terveysasemat. Hanke on osa sote-uudistusta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on avosairaanhoidon, suunterveydenhuollon ja kuntoutuksen henkilökunta, niiltä osin, jotka tuottavat perustason palveluita.

Kehittäjä-asiakaita on ollut mukana kehittämistyössä.

Ratkaisun perusidea

Kaikille avosairaanhoidon vastaanottopalveluiden asiakkaille nimetään omahoitaja asiakkaan palvelutarpeen mukaan, jonka kanssa hän tulee jatkossa hoitamaan asiansa - joko suoraan soittamalla omahoitajalle tai lähettämällä sähköisen asioinnin viestin. Omahoitajuuden lisäksi potilaat segmentoidaan kahden eri tiimin (episodi- ja kantatiimi) välillä siten, että tietyt kriteerit täyttävä asiakas on kantatiimin asiakas. Siellä pyritään ylläpitämään tai jopa parantamaan pitkäaikaissairaan tai paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ensisijaisena tehtävänä johdolla on sitouttaa henkilöstö muutokseen. Henkilöstön täytyy itse myös tunnistaa havaittu ongelma, jotta he ottautuvat muutokseen. Lisäksi henkilöstö täytyy kouluttaa ensin jatkuvan kehittämisen taitajiksi ja sitten myös osallistaa heitä kehittämistyössä. Oletus siitä, että ns. rivityöntekijä osaa kehittämistyön ilman koulutusta on vaarallista. Teknisten ratkaisujen kuten yhteydenottokanavien sekä potilastietojärjestelmän, mutta myös toimitilojen tulee tukea tiimityön mallia. Tiimi tarvitsee toimiakseen riittävän henkilöstöresurssin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Mikäli ei ole riittävää henkilösötresurssia, on toimintamallia vaikea toteuttaa.

Tarvitaan jatkuvaa kehittämistä ja intoa siihen. Mikään malli ei ole täydellinen. Tätä tarvitaan niin johdolta kuin henkilöstöltä.

Muutosjohtamisen haaste. 

Viestinnän merkitys - viestintää ei voi tehdä liikaa.

Henkilöstön kehittämisosaamisen varmistaminen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kaikki avosairaanhoidon vastaanottopalveluiden tiimit olivat tiimimallissa kesällä 2020. Tämän jälkeen mallia jatkuvasti kehitetään työntekijöiden kanssa, jotta päivittäiset yhteydenotot saadaan hoidettua saman päivän aikana ja hoidon jatkuvuus toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla.