Vastaanottopalvelujen tiimimalli, Keusote
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanottopalvelujen tiimimalli
Toimintamallin nimi
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanottopalvelujen tiimimalli
Kaikille avosairaanhoidon vastaanottopalveluiden asiakkaille nimetään omahoitaja asiakkaan palvelutarpeen mukaan, jonka kanssa hän tulee jatkossa hoitamaan asiansa - joko suoraan soittamalla omahoitajalle tai lähettämällä sähköisen asioinnin viestin. Omahoitajuuden lisäksi potilaat segmentoidaan kahden eri tiimin (episodi- ja kantatiimi) välillä siten, että tietyt kriteerit täyttävä asiakas on kantatiimin asiakas. Siellä pyritään ylläpitämään tai jopa parantamaan pitkäaikaissairaan tai paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia.
Toimintaympäristönä on Keski-Uusimaan alueella olevat terveysasemat. Hanke on osa sote-uudistusta.
Kohderyhmänä on avosairaanhoidon, suunterveydenhuollon ja kuntoutuksen henkilökunta, niiltä osin, jotka tuottavat perustason palveluita.
Kehittäjä-asiakaita on ollut mukana kehittämistyössä.
Ensisijaisena tehtävänä johdolla on sitouttaa henkilöstö muutokseen. Henkilöstön täytyy itse myös tunnistaa havaittu ongelma, jotta he ottautuvat muutokseen. Lisäksi henkilöstö täytyy kouluttaa ensin jatkuvan kehittämisen taitajiksi ja sitten myös osallistaa heitä kehittämistyössä. Oletus siitä, että ns. rivityöntekijä osaa kehittämistyön ilman koulutusta on vaarallista. Teknisten ratkaisujen kuten yhteydenottokanavien sekä potilastietojärjestelmän, mutta myös toimitilojen tulee tukea tiimityön mallia. Tiimi tarvitsee toimiakseen riittävän henkilöstöresurssin.
Kaikki avosairaanhoidon vastaanottopalveluiden tiimit olivat tiimimallissa kesällä 2020. Tämän jälkeen mallia jatkuvasti kehitetään työntekijöiden kanssa, jotta päivittäiset yhteydenotot saadaan hoidettua saman päivän aikana ja hoidon jatkuvuus toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla.