Viestintä ja brändäys henkilöstöresurssien apuna Pohteen ikäihmisten palveluissa

Viestinnän ja brändäyksen avulla vahvistetaan ikäihmisten palvelujen henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä.  Toimenpiteillä taataan, että riittävä ja osaava henkilöstö turvaa kotiin annettavien palveluiden laadun. 

Toimintaympäristö **

Pohteen alueella ikäihmisten määrä kasvaa ja kotona asumista tukeviin palveluihin panostetaan. Viestinnän ja brändäyksen avulla halutaan kehittää keinoja, joilla voidaan lisätä alan houkuttavuutta. Positiivisella mielikuvalla pyritään taistelemaan niitä ennakkoluuloja vastaan, jota alaa kohtaan nykyilmapiirissä on.

Samalla halutaan pitää kokeneet osaajat alalla. Henkilöstöä tarvitaan, jotta yhä useampi ikäihminen voi elää mielekästä arkea kotona. Henkilöstöpulasta kärsitään kaikilla hyvinvointialueilla. Sen vahvistamiseen on syytä käyttää kaikki mahdolliset keinot. Kohdennetun viestinnän avulla voidaan tavoittaa ikäpolvi, joka ei seuraa perinteisiä joukkotiedotusvälineitä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sosiaali- ja terveysalalla kärsitään kroonisesta työntekijäpulasta. Viestinnän ja brändäyksen avulla pyritään osaltaan vaikuttamaan osaajien saatavuuteen ja pysyvyyteen. 

Kokonaisuus liittyy myös rekrytoinnin kokonaisuuteen, jossa työntekijöiden saatavuuteen on panostettu oppisopimuskoulutuksen ja työhönvalmentajan avulla. Yhdessä on toteutettu kampanja oppisopimusopiskelijoiden tavoittamiseksi. 

Lisäksi halutaan vaikuttaa mielikuvaan alasta. Erityisenä kehittämiskohteen on nostaa mielikuvaa ikäihmisten parissa tehtävästä työstä sekä sen monipuolisuudesta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaali- ja terveysala kärsii työvoimapulasta koko Suomessa. Ikäihmisten palvelut eivät ole tästä poikkeus. Väestön ikääntyessä on mahdoton taata laadukasta hoitoa näillä resurseilla. Pohteen strategiassa on painotettu sitä, että ennaltaehkäisevät ja perustason palvelut vahvistuvat. Samalla painotetaan henkilöstö osallistumista ja vaikuttavan toiminnan kehittämistä.
Jotta henkilöstö saadaa motivoitua mukaan, on pyritty vaikuttamaan mielikuvaan, jota työ ikäihmisten palveluissa on.

Tavoiteltu muutos

Henkilöstöresurssien vahvistaminen ikäihmisten palveluissa Pohteella. 

Alan veto- ja pitovoiman lisääminen, jotta riittävä ja osaava henkilöstö turvaa kotiin annettavien palveluiden laadun.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmä ovat alaa harkitsevat nuoret tai alan vaihtajat. Heillä mielikuva voi olla penseä ja siihen pyritään tuomaan muutosta näyttämällä ikäihmisten palveluissa työskentelyn positiivisia puolia.

Toisena kohderyhmänä ovat alalla jo työskentelevät, jotta saadaan pidettyä heidät työssä. Nostetaan oman alan arvostusta ja vahvistetaan pitovoimaa mielikuvatyön avulla.

Ratkaisun perusidea **

Ikäihmisten palvelujen mielikuvaa kohotetaan some-viestinnällä. Toteutettiin henkilöstön videoita suurimmissa some-kanavissa. Luotiin myös ikäihmisten palvelujen someverkosto, joka saa päivittää työstään kanaviin työajalla. Sillä saadaan pito- ja vetovoimaa henkilöstölle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Hyvinvointialueen viestinnästä yhteyshenkilö ja rinkiläisille koulutus.

Koulutuksen järjestää some-vastaava ja sen käytyään henkilöstö saa tunnukset ikäihmisten kanaviin, johon he voivat vapaasti päivittää sisältöä koko Pohteen alueelta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehitystyö on noussut esiin Pohteen intrassa, joten tietoisuus kehittämistyöstä on levinnyt koko toimialueelle.