Viestintä ja brändäys henkilöstöresurssien apuna Pohteen ikäihmisten palveluissa

Viestinnän ja brändäyksen avulla vahvistetaan ikäihmisten palvelujen henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä.  Toimenpiteillä taataan, että riittävä ja osaava henkilöstö turvaa kotiin annettavien palveluiden laadun. 

Toimintamallin nimi
Viestintä ja brändäys henkilöstöresurssien apuna Pohteen ikäihmisten palveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Viestinnän ja brändäyksen avulla vahvistetaan ikäihmisten palvelujen henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä.  Toimenpiteillä taataan, että riittävä ja osaava henkilöstö turvaa kotiin annettavien palveluiden laadun. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, ikäihmisten palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Saara Kärki

Luotu

28.08.2023

Viimeksi muokattu

14.12.2023
Ratkaisun perusidea

Ikäihmisten palvelujen mielikuvaa kohotetaan some-viestinnällä. Toteutettiin henkilöstön videoita suurimmissa some-kanavissa. Luotiin myös ikäihmisten palvelujen someverkosto, joka saa päivittää työstään kanaviin työajalla. Sillä saadaan pito- ja vetovoimaa henkilöstölle.

Toimintaympäristö

Pohteen alueella ikäihmisten määrä kasvaa ja kotona asumista tukeviin palveluihin panostetaan. Viestinnän ja brändäyksen avulla halutaan kehittää keinoja, joilla voidaan lisätä alan houkuttavuutta. Positiivisella mielikuvalla pyritään taistelemaan niitä ennakkoluuloja vastaan, jota alaa kohtaan nykyilmapiirissä on.

Samalla halutaan pitää kokeneet osaajat alalla. Henkilöstöä tarvitaan, jotta yhä useampi ikäihminen voi elää mielekästä arkea kotona. Henkilöstöpulasta kärsitään kaikilla hyvinvointialueilla. Sen vahvistamiseen on syytä käyttää kaikki mahdolliset keinot. Kohdennetun viestinnän avulla voidaan tavoittaa ikäpolvi, joka ei seuraa perinteisiä joukkotiedotusvälineitä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä ovat alaa harkitsevat nuoret tai alan vaihtajat. Heillä mielikuva voi olla penseä ja siihen pyritään tuomaan muutosta näyttämällä ikäihmisten palveluissa työskentelyn positiivisia puolia.

Toisena kohderyhmänä ovat alalla jo työskentelevät, jotta saadaan pidettyä heidät työssä. Nostetaan oman alan arvostusta ja vahvistetaan pitovoimaa mielikuvatyön avulla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointialueen viestinnästä yhteyshenkilö ja rinkiläisille koulutus.

Koulutuksen järjestää some-vastaava ja sen käytyään henkilöstö saa tunnukset ikäihmisten kanaviin, johon he voivat vapaasti päivittää sisältöä koko Pohteen alueelta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehitystyö on noussut esiin Pohteen intrassa, joten tietoisuus kehittämistyöstä on levinnyt koko toimialueelle.

Kansikuva
Graafiset peukut ja hymyilevä ikäihminen.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä