Virtuaalinen kuvapuhelinpalvelu vammaisille henkilöille
Kokeilussa kehitetään ja käyttöönotetaan virtuaalinen kuvapuhelinpalvelu Vaasan kaupungin vammaispalveluissa. Kuvapuhelimen välityksellä tuetaan asiakkaan itsenäistä selviytymistä kotona, edistetään hänen sosiaalista toimintakykyä sekä kuntoutumista.
Kuvapuhelinpalvelun kehittäjäjoukkoon kuului hanketyöntekijät, eri yksiköiden työntekijät ja esihenkilöt sekä asiakkaat. Tukea palvelun kehittämiseen saatiin myös ikäihmisten palveluista, jossa palvelua oli käytetty aikaisemmin. Sopimukset, hankinnat, tekninen ratkaisu, ylläpito ja ohjeistus järjestyi sosiaali- ja terveystoimen digitaaliset palvelut -yksikön kautta. Hankehenkilöstö koordinoi käynnistystä ja keräsi kokemuksia eri kokeiluista haastattelemalla työntekijöitä ja asiakkaita.
Vammaisten kuvapuhelinpalvelun kehittämisessä hyödynnettiin Vaasan alueen ikäihmisten palveluista saatuja kokemuksia ja toimintatapoja. Näiden avulla toiminta pyrittiin käynnistämään vammaispalveluissa ja mukauttamaan asiakasryhmälle sopivaksi.
Kehittämistyöhön osallistuneilta asiakkailta ja omaisilta kysyttiin näkökulmia kuvapuhelinpalveluun yleisellä tasolla. Moni hankkeessa mukana ollut vammainen henkilö tai omainen näki kuvapuhelinpalvelun hyödyllisenä palveluna, jonka kautta asiakkaille voisi järjestää virikkeellistä toimintaa. Toiminta voisi keskittyä esimerkiksi sosiaaliseen kanssakäymiseen, kulttuuritoimintaan tai liikuntaan. Kuvapuhelinta voisi hyödyntää apuvälineenä kotona, jonka avulla asiakas voisi pyytää apua käytännön ongelmiin, kuten kirjeiden lukemiseen ja läpikäymiseen, tai kotona asumisessa ilmeneviin ongelmiin. Kehitysvammaisten asiakkaiden kohdalla kuvapuhelinta voisi käyttää yhteydenpitoon työvalmentajan ja työpaikan kanssa, sekä luomaan kotiin turvallisuuden tunnetta. Lapsiperheiden kohdalla kuvapuhelinpalvelun hyödyt nähtiin tulevaisuudessa vammaisen lapsen itsenäistyessä. Palvelua voisi kuitenkin jo nyt käyttää toteuttamalla esimerkiksi kerhotoimintaa etänä. Vanhempien näkökulmasta palvelua voisi hyödyntää myös tarjoamalla nuorille vuorovaikutteista toimintaa, jonka kautta he pääsisivät tutustumaan myös toisiin nuoriin.
Kuvapuhelinpalvelua käytetään asiakkaan ja ammattilaisen väliseen vuorovaikutteiseen yhteydenpitoon. Kuvapuhelinta sovellettiin vammaispalveluissa asiakkaan kotona tukemiseen kotikuntoutuksessa sekä viriketoimintaan työ- ja päivätoiminnassa. Kuvapuhelinpalvelun vahvuutena on palveluiden monipuolistuminen ja uusien mahdollisuuksien tuominen jo käytössä oleviin palveluihin.
Työ- ja päivätoiminnan asiakkaat ja heidän omaiset suhtautuivat palveluun myönteisesti. Kotikuntoutuksen asiakkailla toiminta keskeytyi. Nämä asiakkaat olisivat kaivanneet kuvapuhelimelta enemmän vuorovaikutteista toimintaa.
Palvelun pilotointi toteutettiin vuoden 2021 aikana. Palvelun kehittäminen jatkuu vammaispalveluissa kokeilun jälkeen.
Suunnitella ja käyttöönottaa kuvapuhelinpalvelua vammaispalveluissa.