Vanhemmuuden tuen Tsemppibotti tarjoaa vanhemmalle ohjausta, neuvontaa ja tukea, sekä ketterän yhteydenottokanavan oman perhekeskuksen työntekijään. Toimintamalli edistää perhekeskuspalveluiden digitalisaatiota.

Toimintaympäristö

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen aikana on kehitetty myös perhekeskuspalveluita tukevia toimintamalleja ja uusia käytänteitä, joiden kytkemistä käytäntöön on edistetty tiiviisti myös vuoden 2023 ajan. THL ohjaa perhekeskuskehittämistä kansallisella tasolla mutta paikallisesti kehittämisen tarpeita ohjailevat ympäristötekijät, osittain myös sosiaaliset ja yhteiskunnalliset syyt. Kanta-Hämeen perhekeskuspalvelut toimivat isossa, kolminapaisessa maakunnassa (Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen seudut), jossa keskitetyt toimintamallit luovat tasalaatuisuutta. Entistä varhaisemmille tuen muodoille on tunnistettu tarve myös perhekeskuspalveluissa, jossa vahvistetaan palveluiden etulinjaa, eli matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, ilman asiakkuutta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vanhemmuuden

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Vanhemmuuden tuen Tsemppibotin kehittämisen lähtökohtana ovat toimineet asukkaat, erityisesti lapsiperheet. Riittävän varhaisella vanhemmuuden tuella ja tuen tarpeen tunnistamisella voidaan perheen tilanteeseen puuttua ennen tämän kriisiytymistä, ja täten vähentää palveluiden kuormittumista sekä kustannusten kasvua mutta ennen kaikkea myös tukea tarvitsevan perheen inhimillistä kärsimystä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin kehittäminen oli hankejohtoista (Sote-rakenneuudistus- sekä Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanke)

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sote-rakenneuudistus -hankkeen aikana (2021) konseptoidun 'NAVI'-työkalun kysymysten määrittelyvaiheessa hyödynnettiin Kanta-Hämeen alueella toimivan perhekeskuksen osallisuusryhmän vanhempien näkemyksiä. Itse pilottikäyttöön kehitetyn ja edenneen toimintamallin suunnitteluvaiheessa ei kerrytetty erikseen uutta asiakasymmärrystä, vaan toimintamallissa ja teknologiaratkaisussa hyödynnettiin jo tehtyä asiantuntijatyötä ja aikaisemmin kerättyä tietoa.

Ideointi

Sote-rakenneuudistus -hankkeen aikana (2021) ammattilaiset ja asiantuntijat ideoivat moniäänisesti työkalua, joka auttaisi vanhempaa ja ammattilaista tunnistamaan tilanteita, joissa perhe hyötyisi ammattiavusta tai tilanne on jo kriisiytymässä. Työkalua hyödyntävän vanhemman toivottiin saavan tämän voimavaroja vahvistavaa palautetta ja psykoedukatiivista ohjausta jo työkalun kysymyksiin vastatessa. Ideointivaiheessa työkalusta haaveiltiin analyyttistä, ikään kuin 'pisteyttävää' ratkaisua, jossa tietyt vastausvaihtoehdot, tiettyjen kysymysten kohdalla toimisivat erityisinä herätteinä vastaukset vastaanottavalle ammattilaiselle siitä, että perheelle tulisi tarjota tukitoimia. 

Idean valinta

Sote-rakenneuudistus -hankkeen aikana (2021) konseptoidun työkalun kehittäminen päättyi samalla, kun yhteistyö teknologiatoimittajan kanssa päättyi yllättäen. Osasyy yhteistyön päättymiselle oli se, ettei toivotusta lopputuloksesta ollut yksimielisyyttä. Tilaaja oli myös tyytymätön toimittajan teknisiin valmiuksiin ja täten oli selvää, ettei toimittajan ollut mahdollista toimittaa niin edistyksellistä ratkaisua, mitä toivottiin. Vaiheessa, jossa yhteistyö toimittajan kanssa päättyi, tunnistimme aikaisempaa paremmin lukuisat säädökset sekä rajoitteet, jotka säätelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettävien, analyysiin ja johtopäätöksiin pyrkivien teknologiaratkaisujen käyttöä (Laki lääkinnällisistä laitteista 719/2021) ja näiden vaikutuksen haaveilemaamme työkaluun.

Uuden teknologiatoimittajan löydyttyä valitsimme lähteä toteuttamaan vanhemmuuden tuen Tsemppibottia, joka toimisi nimensä mukaisesti niin kuin useille ihmisille jo tutut, asiakaspalvelussa hyödynnetyt chat-palvelubotit, eli huomattavasti yksinkertaisemmin.

Kokeilussa opittua

Toimintamallin pilotointi osoitti jo lyhyessä ajassa sen, että käyttö on liian haavoittuvaista, jos yhteydenottopyyntöjen seuraamisesta vastaa vain yksi tai kaksi henkilöä, ja vain muutamilla on käyttöoikeus teknologiaan. Toisaalta, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosesseissa on huolehdittava myös siitä, että vain niillä henkilöillä on pääsy tietoihin, jotka näitä työtehtäviensä suorittamisessa tarvitsevat, joten tulevaisuutta ajatellen tietoihin käsiksipääsyä on suunniteltava paremmin.

Ratkaisun perusidea

Teknologiatoimittajamme Ninchatin chat-palvelubotti -ratkaisulla rakennettu Tsemppibotti kysyy käyttäjältänsä kymmenen (10) eri vanhemmuuteen ja perhe-elämään liittyvää kysymystä. Kysymyksiin vastataan kyllä tai ei, ja kysymyksten välissä välissä Tsemppibottia käyttävä vanhempi saa vastauksestansa riippuen psykoedukatiivista, ohjaavaa tietosisältöä. Loppuun päästyään, vastauksista riippuen asukasta ohjeistetaan lähettämään vastauksensa yhdessä vapaan viestin kanssa perhekeskuksen ammattilaiselle matalalla kynnyksellä, jos ja kun tämä kokee tarvitsevansa henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tsemppibotin ja toimintamallin pilotti (2022) vaativat perhekeskusammattilaisten kouluttamisen teknologiaratkaisun hyödyntämiseen sekä sen hetkisiin toiminnallisiin prosesseihin liittymisen. Tsemppibottia pilotoitiin vain Hämeenlinnassa (ei koko hyvinvointialueella) ja Tsemppibotin kautta saapuneet yhteydenottopyynnöt olivat vain paikallisilta asukkailta. Hämeenlinnan perhekeskus Uppiksen lapsiperheiden palveluohjauksen sosiaaliohjaaja vastasi teknologiaratkaisun käytöstä ja mahdollisten yhteydenottopyyntöjen seuraamisesta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tsemppibottia muistuttavien digitaalisten ratkaisujen rakentamisessa voidaan jatkossa hyödyntää entistä laajemmin jo validoitua asiantuntija- ja tietosisältöä, jota on koostettu kansallisiin ratkaisuihin (esim. kansallinen sähköinen perhekeskus, Omaperhe ja OmaHelpperi). Vastaavaa ratkaisua kehittäessä on enemmän kuin suositeltavaa perehtyä oman organisaation tietosuojaperiaatteisiin ja toimia näiden mukaisesti. Teknologiatoimittajan ja ammattilaisen järjestelmä saattaa kerryttää rekisteriä, jos ja kun näihin tallentuu asukkaan henkilötietoja (tässä tapauksessa nimiedot sekä ilmoitetut yhteystiedot). Pilottikäyttöä varten myös Tsemppibotista tuotettiin vanhan kuntaorganisaation aikainen tietosuojaseloste tiedoksi asukkaalle.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Odottamattomasti vanhemmuuden tuen Tsemppibotin ajatus on jäänyt asiantuntijoiden sekä johtajien ajatuksiin, mieliin ja puheisiin osana Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perhekeskuspalveluiden tulevaisuudenkuvia. Pilottijakso oli tasainen ja Tsemppibotin käyttö oli tasaista, vaikka itse yhteydenottoja palvelukanavan kautta saapui vain vähäisesti. Tsemppibotin rooli sekä vanhemmuuden tuen vahvistamisen merkitys tunnistetaan edelleen osana perhekeskuspalveluiden ohjausta ja neuvontaa ja tähän aiotaan jatkossakin panostaa.

Toimintamallin käyttöönotto osana hyvinvointialueen perhekeskuspalveluita vaatii teknologiaratkaisuun istutettujen kysymysten syvällisempää tarkastelua eri substanssiasiantuntijoiden kanssa. Myös tietosisältöjen vaatii riittävää resursointia, jotta mahdolliset linkitykset ulkoisiin palveluihin pysyvät ajan tasalla.