Virtuaalista vanhemmuuden tukea Tsemppibotilla
Vanhemmuuden tuen Tsemppibotti tarjoaa vanhemmalle ohjausta, neuvontaa ja tukea, sekä ketterän yhteydenottokanavan oman perhekeskuksen työntekijään. Toimintamalli edistää perhekeskuspalveluiden digitalisaatiota.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen aikana on kehitetty myös perhekeskuspalveluita tukevia toimintamalleja ja uusia käytänteitä, joiden kytkemistä käytäntöön on edistetty tiiviisti myös vuoden 2023 ajan. THL ohjaa perhekeskuskehittämistä kansallisella tasolla mutta paikallisesti kehittämisen tarpeita ohjailevat ympäristötekijät, osittain myös sosiaaliset ja yhteiskunnalliset syyt. Kanta-Hämeen perhekeskuspalvelut toimivat isossa, kolminapaisessa maakunnassa (Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen seudut), jossa keskitetyt toimintamallit luovat tasalaatuisuutta. Entistä varhaisemmille tuen muodoille on tunnistettu tarve myös perhekeskuspalveluissa, jossa vahvistetaan palveluiden etulinjaa, eli matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, ilman asiakkuutta.
Vanhemmuuden
Toimintamallin kehittäminen oli hankejohtoista (Sote-rakenneuudistus- sekä Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanke)
Sote-rakenneuudistus -hankkeen aikana (2021) konseptoidun 'NAVI'-työkalun kysymysten määrittelyvaiheessa hyödynnettiin Kanta-Hämeen alueella toimivan perhekeskuksen osallisuusryhmän vanhempien näkemyksiä. Itse pilottikäyttöön kehitetyn ja edenneen toimintamallin suunnitteluvaiheessa ei kerrytetty erikseen uutta asiakasymmärrystä, vaan toimintamallissa ja teknologiaratkaisussa hyödynnettiin jo tehtyä asiantuntijatyötä ja aikaisemmin kerättyä tietoa.
Sote-rakenneuudistus -hankkeen aikana (2021) ammattilaiset ja asiantuntijat ideoivat moniäänisesti työkalua, joka auttaisi vanhempaa ja ammattilaista tunnistamaan tilanteita, joissa perhe hyötyisi ammattiavusta tai tilanne on jo kriisiytymässä. Työkalua hyödyntävän vanhemman toivottiin saavan tämän voimavaroja vahvistavaa palautetta ja psykoedukatiivista ohjausta jo työkalun kysymyksiin vastatessa. Ideointivaiheessa työkalusta haaveiltiin analyyttistä, ikään kuin 'pisteyttävää' ratkaisua, jossa tietyt vastausvaihtoehdot, tiettyjen kysymysten kohdalla toimisivat erityisinä herätteinä vastaukset vastaanottavalle ammattilaiselle siitä, että perheelle tulisi tarjota tukitoimia.
Sote-rakenneuudistus -hankkeen aikana (2021) konseptoidun työkalun kehittäminen päättyi samalla, kun yhteistyö teknologiatoimittajan kanssa päättyi yllättäen. Osasyy yhteistyön päättymiselle oli se, ettei toivotusta lopputuloksesta ollut yksimielisyyttä. Tilaaja oli myös tyytymätön toimittajan teknisiin valmiuksiin ja täten oli selvää, ettei toimittajan ollut mahdollista toimittaa niin edistyksellistä ratkaisua, mitä toivottiin. Vaiheessa, jossa yhteistyö toimittajan kanssa päättyi, tunnistimme aikaisempaa paremmin lukuisat säädökset sekä rajoitteet, jotka säätelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettävien, analyysiin ja johtopäätöksiin pyrkivien teknologiaratkaisujen käyttöä (Laki lääkinnällisistä laitteista 719/2021) ja näiden vaikutuksen haaveilemaamme työkaluun.
Uuden teknologiatoimittajan löydyttyä valitsimme lähteä toteuttamaan vanhemmuuden tuen Tsemppibottia, joka toimisi nimensä mukaisesti niin kuin useille ihmisille jo tutut, asiakaspalvelussa hyödynnetyt chat-palvelubotit, eli huomattavasti yksinkertaisemmin.
Toimintamallin pilotointi osoitti jo lyhyessä ajassa sen, että käyttö on liian haavoittuvaista, jos yhteydenottopyyntöjen seuraamisesta vastaa vain yksi tai kaksi henkilöä, ja vain muutamilla on käyttöoikeus teknologiaan. Toisaalta, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosesseissa on huolehdittava myös siitä, että vain niillä henkilöillä on pääsy tietoihin, jotka näitä työtehtäviensä suorittamisessa tarvitsevat, joten tulevaisuutta ajatellen tietoihin käsiksipääsyä on suunniteltava paremmin.