Virtuaalista vanhemmuuden tukea Tsemppibotilla
Vanhemmuuden tuen Tsemppibotti tarjoaa vanhemmalle ohjausta, neuvontaa ja tukea, sekä ketterän yhteydenottokanavan oman perhekeskuksen työntekijään. Toimintamalli edistää perhekeskuspalveluiden digitalisaatiota.
Toimintamallin nimi
Vanhemmuuden tuen Tsemppibotti tarjoaa vanhemmalle ohjausta, neuvontaa ja tukea, sekä ketterän yhteydenottokanavan oman perhekeskuksen työntekijään. Toimintamalli edistää perhekeskuspalveluiden digitalisaatiota.
Teknologiatoimittajamme Ninchatin chat-palvelubotti -ratkaisulla rakennettu Tsemppibotti kysyy käyttäjältänsä kymmenen (10) eri vanhemmuuteen ja perhe-elämään liittyvää kysymystä. Kysymyksiin vastataan kyllä tai ei, ja kysymyksten välissä välissä Tsemppibottia käyttävä vanhempi saa vastauksestansa riippuen psykoedukatiivista, ohjaavaa tietosisältöä. Loppuun päästyään, vastauksista riippuen asukasta ohjeistetaan lähettämään vastauksensa yhdessä vapaan viestin kanssa perhekeskuksen ammattilaiselle matalalla kynnyksellä, jos ja kun tämä kokee tarvitsevansa henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen aikana on kehitetty myös perhekeskuspalveluita tukevia toimintamalleja ja uusia käytänteitä, joiden kytkemistä käytäntöön on edistetty tiiviisti myös vuoden 2023 ajan. THL ohjaa perhekeskuskehittämistä kansallisella tasolla mutta paikallisesti kehittämisen tarpeita ohjailevat ympäristötekijät, osittain myös sosiaaliset ja yhteiskunnalliset syyt. Kanta-Hämeen perhekeskuspalvelut toimivat isossa, kolminapaisessa maakunnassa (Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen seudut), jossa keskitetyt toimintamallit luovat tasalaatuisuutta. Entistä varhaisemmille tuen muodoille on tunnistettu tarve myös perhekeskuspalveluissa, jossa vahvistetaan palveluiden etulinjaa, eli matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, ilman asiakkuutta.
Sote-rakenneuudistus -hankkeen aikana (2021) konseptoidun 'NAVI'-työkalun kysymysten määrittelyvaiheessa hyödynnettiin Kanta-Hämeen alueella toimivan perhekeskuksen osallisuusryhmän vanhempien näkemyksiä. Itse pilottikäyttöön kehitetyn ja edenneen toimintamallin suunnitteluvaiheessa ei kerrytetty erikseen uutta asiakasymmärrystä, vaan toimintamallissa ja teknologiaratkaisussa hyödynnettiin jo tehtyä asiantuntijatyötä ja aikaisemmin kerättyä tietoa.
Tsemppibotin ja toimintamallin pilotti (2022) vaativat perhekeskusammattilaisten kouluttamisen teknologiaratkaisun hyödyntämiseen sekä sen hetkisiin toiminnallisiin prosesseihin liittymisen. Tsemppibottia pilotoitiin vain Hämeenlinnassa (ei koko hyvinvointialueella) ja Tsemppibotin kautta saapuneet yhteydenottopyynnöt olivat vain paikallisilta asukkailta. Hämeenlinnan perhekeskus Uppiksen lapsiperheiden palveluohjauksen sosiaaliohjaaja vastasi teknologiaratkaisun käytöstä ja mahdollisten yhteydenottopyyntöjen seuraamisesta.
Odottamattomasti vanhemmuuden tuen Tsemppibotin ajatus on jäänyt asiantuntijoiden sekä johtajien ajatuksiin, mieliin ja puheisiin osana Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perhekeskuspalveluiden tulevaisuudenkuvia. Pilottijakso oli tasainen ja Tsemppibotin käyttö oli tasaista, vaikka itse yhteydenottoja palvelukanavan kautta saapui vain vähäisesti. Tsemppibotin rooli sekä vanhemmuuden tuen vahvistamisen merkitys tunnistetaan edelleen osana perhekeskuspalveluiden ohjausta ja neuvontaa ja tähän aiotaan jatkossakin panostaa.
Toimintamallin käyttöönotto osana hyvinvointialueen perhekeskuspalveluita vaatii teknologiaratkaisuun istutettujen kysymysten syvällisempää tarkastelua eri substanssiasiantuntijoiden kanssa. Myös tietosisältöjen vaatii riittävää resursointia, jotta mahdolliset linkitykset ulkoisiin palveluihin pysyvät ajan tasalla.