Walk-in toiminta
Walk-in toimintamallissa kehitetään nuorten (9.lk) mielenhyvinvoinninterveystarkastuksia ja nuorille suunnattua ryhmätoimintaa koulussa. Mielenhyvinvoinnin jatkokäyntejä tarjotaan nuorille walk-in tyylisesti mahdollisimman varhain.
Mielenhyvinvoinnin terveystarkastusten kohderyhmänä ovat 9lk:n oppilaat. Toiminnan toteuttaa terveydenhoitaja. Toimintamallissa mielenhyvinvoinnin jatkokäynneillä käytetään näyttöön perustuvien menetelmiä IPC ja Ohjattu omahoito sekä keskustelukäyntejä.
Walk -in toiminta tapahtuu nuoren arkiympäristössä koululla matalan kynnyksen lähipalveluna.
Nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet (valtakunnallinen kouluterveyskysely).
Walk -in toimintamallilla pyritään matalan kynnyksen palvelun saatavuuden helpottamiseen nuorten mielenterveydenhaasteissa.
Kehitettävä asia linkittyy RRP2 -hankkeen lapset, nuoret ja perheet. Kohderyhmänä erityisesti 13-29 -vuotiaat nuoret, joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia.
Nuorten matalan kynnyksen mielenhyvinvoinnin tuen lisääminen.
Jatkokäyntejä seurataan excel taulukolla. Halutaan selvittää mistä nuori ohjautuu jatkokäynnille, mistä syystä/ kohdeoire, valittu hoitomuoto, odotus aika, jatkokäyntien määrä, keskeytyminen, käytettävien mielialamittareiden alku- ja loppupisteet, raskaampiin palveluihin ohjautuminen käyntien jälkeen.
Asiakaspalaute jatkokäynneistä.
Toimintamallissa keskeisenä kohderyhmänä ovat 9.lk:n oppilaat.
Toimintamallissa on tarkoituksena löytää ja ennaltaehkäistä mahdollisimman varhain nuoren mielenhyvinvoinnin haasteet.
Toimintamallissa kehitetään uuden tyyppistä työkalua terveystarkastusten tekemiseen vastaamaan lisääntyviin mielenterveydenhaasteisiin.