Walk-in toimintamallissa kehitetään nuorten (9.lk) mielenhyvinvoinninterveystarkastuksia ja nuorille suunnattua ryhmätoimintaa koulussa. Mielenhyvinvoinnin jatkokäyntejä tarjotaan nuorille walk-in tyylisesti mahdollisimman varhain. 

Toimintaympäristö

Mielenhyvinvoinnin terveystarkastusten kohderyhmänä ovat 9lk:n oppilaat. Toiminnan toteuttaa terveydenhoitaja. Toimintamallissa mielenhyvinvoinnin jatkokäynneillä käytetään näyttöön perustuvien menetelmiä IPC ja Ohjattu omahoito sekä keskustelukäyntejä.

 Walk -in toiminta tapahtuu nuoren arkiympäristössä koululla matalan kynnyksen lähipalveluna.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet (valtakunnallinen  kouluterveyskysely). 

Walk -in toimintamallilla pyritään matalan kynnyksen palvelun saatavuuden helpottamiseen nuorten mielenterveydenhaasteissa. 

Kehitettävä asia linkittyy RRP2 -hankkeen lapset, nuoret ja perheet. Kohderyhmänä erityisesti 13-29 -vuotiaat nuoret, joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nuorten mielenhyvinvoinnin haasteet ovat kasvaneet ja tarve ennaltaehkäisevälle työlle lisääntynyt. Oikea aikaisesti, mahdollisimman varhain asioihin reagoiminen mahdollistaa sen, että nuoria ohjautuu vähemmän raskaampiin palveluihin. Kustannukset yhteiskunnalle pienenevät ja nuori saa tarvittavan avun nopeammin eivätkä haasteet ehdi kasautua.

Tavoiteltu muutos

Nuorten matalan kynnyksen mielenhyvinvoinnin tuen lisääminen.

Muutoksen mittaaminen

Jatkokäyntejä seurataan excel taulukolla.  Halutaan selvittää mistä nuori ohjautuu jatkokäynnille, mistä syystä/ kohdeoire, valittu hoitomuoto, odotus aika, jatkokäyntien määrä, keskeytyminen, käytettävien mielialamittareiden alku- ja loppupisteet, raskaampiin palveluihin ohjautuminen käyntien jälkeen. 

Asiakaspalaute jatkokäynneistä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallissa keskeisenä kohderyhmänä ovat 9.lk:n oppilaat. 

Toimintamallissa on tarkoituksena löytää ja ennaltaehkäistä mahdollisimman varhain nuoren mielenhyvinvoinnin haasteet. 

Toimintamallissa kehitetään uuden tyyppistä työkalua terveystarkastusten tekemiseen vastaamaan lisääntyviin mielenterveydenhaasteisiin.

Ratkaisun perusidea

Mielenhyvinvoinnin terverveystarkastuksissa nuoret saavat mahdollisimman varhain ja ennaltaehkäisevästi tukea mielenhyvinvoinnin haasteisiin. Ammattilaisten osaaminen  näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön vahvistuu.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönoton edellytyksenä on, että toimialueet sitoutuvat tukemaan sen käyttöön ottoa kouluterveydenhuollossa.

Terveydenhoitajien kouluttautuminen IPC ja Ohjattu omahoito menetelmien käyttöön.

Tarvittava ajallinen resurssi työntekijälle toimintamallin toteuttamiseen.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli vaatii ammattilaisten kouluttautumista näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön (IPC, Ohjattu omahoito).

Toimintamalli vaatii riittävät työntekijä resurssit.

Toimintamalli on sovellettavissa myös toisenasteen opiskelijoille.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kehittäminen on aloitettu syksyllä 2023, joten toimintamalli on vasta kehittämisen alkuvaiheessa. 

Mielenhyvinvoinnin terveystarkastusten jatkokäynneistä kootaan tilastoa, jonka pohjalta nähdään kehitystyön tuloksia. Tähän mennessä saatujen tuloksien mukaan vaikuttavuus on ollut hyvää.