Walk In -toiminta ja mielenhyvinvoinninterveystarkastukset.

Walk In -toimintamallissa kehitetään nuorten (9.lk) mielenhyvinvoinninterveystarkastuksia ja nuorille suunnattua ryhmätoimintaa koulussa. Mielenhyvinvoinnin jatkokäyntejä tarjotaan nuorille Walk In - tyylisesti mahdollisimman varhain. 

Toimintamallin nimi
Walk In -toiminta ja mielenhyvinvoinninterveystarkastukset.
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Walk In -toimintamallissa kehitetään nuorten (9.lk) mielenhyvinvoinninterveystarkastuksia ja nuorille suunnattua ryhmätoimintaa koulussa. Mielenhyvinvoinnin jatkokäyntejä tarjotaan nuorille Walk In - tyylisesti mahdollisimman varhain. 

Toteutuspaikka
Oulun Eteläinen, Lakeus ja Ii
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

03.06.2024

Viimeksi muokattu

25.06.2025
Ratkaisun perusidea

Mielenhyvinvoinnin terverveystarkastuksissa nuoret saavat mahdollisimman varhain ja ennaltaehkäisevästi tukea mielenhyvinvoinnin haasteisiin. Ammattilaisten osaaminen  näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön vahvistuu.

Toimintaympäristö

Mielenhyvinvoinninterveystarkastusten kohderyhmänä ovat 9lk:n oppilaat. Toiminnan toteuttaa terveydenhoitaja. Toimintamallissa mielenhyvinvoinnin jatkokäynneillä käytetään näyttöön perustuvien menetelmiä IPC ja Ohjattu Omahoito sekä keskustelukäyntejä.

 Walk In-toiminta tapahtuu nuoren arkiympäristössä koululla matalan kynnyksen lähipalveluna ja siihen kuuluu mielenhyvinvoinninterveystarkastuksen lisäksi myös muu matalan kynnyksen vastaanotto nuorten tarpeet huomioiden.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallissa keskeisenä kohderyhmänä ovat 9.lk:n oppilaat. 

Toimintamallissa on tarkoituksena löytää ja ennaltaehkäistä mahdollisimman varhain nuoren mielenhyvinvoinnin haasteet. 

Toimintamallissa kehitetään uuden tyyppistä työkalua terveystarkastusten tekemiseen vastaamaan lisääntyviin mielenterveydenhaasteisiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönoton edellytyksenä on, että toimialueet sitoutuvat tukemaan sen käyttöönottoa opiskeluterveydenhuollossa:

  1. Terveydenhoitajien kouluttaminen IPC - ja Ohjattu Omahoito -menetelmien käyttöön.
  2. Tarvittava ajallinen resurssi terveydenhoitajille toimintamallin toteuttamiseen.
  3. Yhtenäinen lomakkeisto, joilla saadaan tietoa nuorten mielialasta (esim. PHQ9 ja GAD7).

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kehittäminen aloitettiin syksyllä 2023 ja se päättyy 30.6.2025. 

Mielenhyvinvoinnin terveystarkastusten jatkokäynneistä koottiin tilastoa, jonka pohjalta nähtiin kehitystyön tulokset. 

TULOKSIA:

Saavutettiin hyviä tuloksia mielenhyvinvoinninterveystarkastuksista (tarkastuksia tehtiin yhteensä 489 oppilaalle, 9.lk) -  vastasi nuorilta tulleisiin toiveisiin tarkastuksen sisällöstä ja painopisteistä (mieliala ja päihteet). Kouluterveydenhoitajan vastaanotto oli hyvin saavutettavissa pilottipaikkakunnilla matalalla kynnyksellä. Tarkastuksista seuloutui jatkokäynneille oppilaita, joilla pystyttiin tarjoamaan aikaa alle kahden viikon sisälle. Jatkokäynneillä (yht. 92) pysyttiin auttamaan oppilaita varhaisessa vaiheessa. Raskaampiin palveluihin jouduttiin ohjaamaan vain muutamia oppilaita (yht.10 eli 10,8% jatkokäyntiläisistä).

•Jatkokäynneistä tilastoitiin terveystarkastuksista jatkokäynneille ohjautuneiden määrä, keneltä nuori ohjautui tai kutsuttiin kouluterveydenhuollon vastaanotolle, kohdeoireet, valittu hoitomuoto, odotusaika vastaanotolle ja jatkokäyntikertojen määrä/oppilas.

•Pilotissa ollut toimintamalli edisti nuorten nopeaa pääsyä keskustelemaan mielenhyvinvoinnin asioista ja niihin liittyvistä huolista. Esille tulleisiin haasteisiin pystyttiin reagoimaan jo varsinaisella terveystarkastuskäynnillä (60min) ja tarvittaessa annettiin matalalla kynnyksellä jatkokäyntiaika 1-2 viikon sisällä.

”Yhden luukun palvelu” – nuorta ei siirrelty ”luukulta” toiselle, vaan nuori sai matalan kynnyksen palvelut arkiympäristössään koululla. Pilotin aikana huomattiin, että tällä toimintamallilla nuorten mielenhyvinvoinnin haasteet eivät päässeet kasaantumaan ja näin ollen heitä ei tarvinnut ohjata raskaampiin palveluihin.

•Hankeen aikana pilotoitiin 3x10d –elämäntapamittari 14+ (Oma Olo). Linkki mittarin täyttämiseen lähetetiin nuorille Wilman kautta – nuori pääsi vastaamaan ko.lomakkeeseen ilman vahvaa tunnistautumista. Terveydenhoitaja pääsi lukemaan oppilaiden vastaukset ennen vastaanottoa. 3x10d –lomake oli käytössä 8/24-4/25. Lomake toimi hyvin keskustelun tukena, mutta ei tuonut juurikaan esille mielenhyvinvoinnin haasteita.

Tarina-auttamisen (normaali.fi, enjaksa.fi) materiaali otettiin myös käyttöön 9/24-4/25, tukemaan nuorten ja perheiden mielenhyvinvointia.

•Mielenhyvinvoinninterveystarkastuksessa käytetyt lomakkeet 3x10d –elämäntapamittari 14+ lisäksi olivat PHQ9 (lyhyt masennuskysely) ja GAD7 (ahdistuneisuuskysely). Edellä mainituilla kyselyillä saatiin arvokasta tietoa nuorten sen hetkisestä mielialasta. Kyselyt nuori täytti terveystarkastus- ja jatkokäynneillä.

•Muut mielenhyvinvoinninterveystarkastuksissa käytetyt materiaalit olivat: Mielenterveydenkäsi ja Voimavaraviirit sekä tarvittaessa Adsume (nuorten päihdemittari). Materiaalin avulla voitiin auttaa nuorta keskustelemaan mielenhyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvistä asioista sekä ennaltaehkäisevästi auttaa nuorta näkemään omat voimavaransa ja ylläpitämään niitä.

•Jatkokäynneillä terveydenhoitajan työn tukena ja nuorten apuna olivat Mielenterveystalon Ohjattu Omahoito sekä nuorten masennuksen interventio IPC ja tukea antavat ohjaukselliset keskustelut.

•Nuoret kokivat yhteisöllisen toiminnan mielekkäänä ja osallistuivat aktiivisesti toimintaan mukaan (tsemppivälitunnit, porinakahvit ja ryhmätunnit).

Kysely mielenhyvinvoinnintarkastusten jatkokäynnillä käyneelle nuorelle:

1.Koetko mielenhyvinvointiterveystarkastuksen tarpeellisena kouluterveydenhuollossa ikäryhmällesi? Kyllä/Ei.

2.Koetko saaneesi mielenhyvinvoinnin jatkokäynnillä tietoa ja apua omiin haasteisiisi? Kyllä/Ei.

3.Voisitko ajatella hakeutuvasi tästä eteenpäin herkemmin keskustelemaan mielenhyvinvointiin liittyvistä asioista, jotka huolestuttavat sinua? Kyllä/Ei.

Jatkokäynneiltä nuorilta saatu palaute100% positiivista. Palautteita otettiin vastaan 11/24-5/25.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Toimintamalli vaatii riittävät työntekijä resurssit.
  • Toimintamalli vaatii ammattilaisten kouluttautumista näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön (mm. IPC, Ohjattu Omahoito).
  • Toimintamalli on sovellettavissa myös toisen asteen opiskelijoille.
  • Mielenhyvinvoinnintarkastukset mahdollistivat kiireettömän tarkastuksen tekemisen sekä juttelutuokion nuorten kanssa – aikaa keskustella rauhassa mielialaan liittyvistä asioista ja nuori tuntee aidosti tulevansa kuulluksi – pystytään ennaltaehkäisevästi antamaan neuvontaa ja ohjausta mielialaan ja jaksamiseen liittyvissä asioissa. Monet nuoria huolestuttaneet mielialaan liittyvät huolet pystytään keskustelemaan jo tarkastuskäynnin yhteydessä. Mielenhyvinvoinninterveystarkastus -käynti vaatii mielestämme kiireettömän vastaanoton.
  • Mahdollisen jatkohankeen avulla pystyttäisiin vielä paremmin osoittamaan Walk In -toimintamallin ja mielenhyvinvoinninterveystarkastusten tarpeellisuus jatkossakin, jolloin se vaatisi panostamista työtekijä- ja aika resursseihin, jotta toimintamalli vastaisi nuorten tarvitsemaan matalan kynnyksen kiireettömään vastaanottoon ja mielenhyvinvoinnin haasteisiin -> vältetään raskaampiin palveluihin ohjaaminen (säästöt).

 

Kansikuva
WALK IN

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä