Webinaarit tehostamassa palveluiden digikehittämistä
Pirkanmaan tulevaisuuden sotekeskus -hankkeessa on pidetty webinaareja kohdennetusti eri aihealueista. Tavoitteena on ollut lisätä ammattilaisten osaamista ja ymmärrystä digitalisaation tuomista mahdollisuuksista omassa työssä.
Digipalveluita on kehitetty jo julkisessa sosiaali-ja terveydenhuollossa paljon. Hyvät käytänteet saattavat kuitenkin jäädä helposti paikallisiksi tai pistemäisiksi eikä kenttätyötä tekevillä välttämättä ole aina mahdollisuutta osallistua erilaisiin kehittämistilaisuuksiin. Pirkanmaan hyvinvointialue Suomen suurimpana hyvinvointialueena yhdisti 23 kunnan ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin toiminnan yhteen organisaatioon, joten hyvinvointialueen sisälläkin on paljon erilaisia toimintamalleja, joista ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa. Lisäksi digitaalisia ratkaisuja kohtaan on vielä ammattilaisillakin paljon asenteita, joiden muuttamiseen tarvitaan lisää tieto aja ymmärrystä siitä, miten digi voisi auttaa omassa työssä tai helpottaa omien asiakkaiden asiointia.
Webinaarien kohderyhmänä oli asiakasrajapinnassa työtä tekevä henkilöstö sekä heidän esihenkilönsä. Aihealueet haluttiin pitää riittävän rajattuina, että koko sisältö varmasti on kuulijakuntaa hyödyttävää. Webinaarien sisältö suunniteltiin aina kohderyhmä huomioiden. Kohderyhmä oli esimerkiksi tietyn substanssin osaajat, yksittäinen ammattiryhmä tai tietyssä palvelussa työskentelevät ammattilaiset. Kohdentamalla webinaari tarkasti, sisältö oli samaistuttavaa ja suoraan omaan työhön hyödynnettävissä.