Webinaarit tehostamassa palveluiden digikehittämistä

Pirkanmaan tulevaisuuden sotekeskus -hankkeessa on pidetty webinaareja kohdennetusti eri aihealueista. Tavoitteena on ollut lisätä ammattilaisten osaamista ja ymmärrystä digitalisaation tuomista mahdollisuuksista omassa työssä. 

Toimintaympäristö

Digipalveluita on kehitetty jo julkisessa sosiaali-ja terveydenhuollossa paljon. Hyvät käytänteet saattavat kuitenkin jäädä helposti paikallisiksi tai pistemäisiksi eikä kenttätyötä tekevillä välttämättä ole aina mahdollisuutta osallistua erilaisiin kehittämistilaisuuksiin. Pirkanmaan hyvinvointialue Suomen suurimpana hyvinvointialueena yhdisti 23 kunnan ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin toiminnan yhteen organisaatioon, joten hyvinvointialueen sisälläkin on paljon erilaisia toimintamalleja, joista ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa. Lisäksi digitaalisia ratkaisuja kohtaan on vielä ammattilaisillakin paljon asenteita, joiden muuttamiseen tarvitaan lisää tieto aja ymmärrystä siitä, miten digi voisi auttaa omassa työssä tai helpottaa omien asiakkaiden asiointia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Webinaarien kohderyhmänä oli asiakasrajapinnassa työtä tekevä henkilöstö sekä heidän esihenkilönsä.  Aihealueet haluttiin pitää riittävän rajattuina, että koko sisältö varmasti on kuulijakuntaa hyödyttävää. Webinaarien sisältö suunniteltiin aina kohderyhmä huomioiden. Kohderyhmä oli esimerkiksi tietyn substanssin osaajat, yksittäinen ammattiryhmä tai tietyssä palvelussa työskentelevät ammattilaiset. Kohdentamalla webinaari tarkasti, sisältö oli samaistuttavaa ja suoraan omaan työhön hyödynnettävissä.

Ratkaisun perusidea

Osaaminen on organisaatiossa olevaa tietoa, taitoa ja asennetta, jolla saadaan aikaan palveluita. Osaamisen kehittämisen yksi keskeinen keino on järjestää koulutuksia. Digitalisaatio on osa sote-ammattilaisten työtä jo nyt, mutta työhön liittyvä digi myös muuttuu ja lisääntyy jatkuvasti. Muutos lähtee aina asenteista ja muutokseen on helpompi asennoitua, kun aihetta ymmärtää paremmin. Webinaareissa haluttiin saada käytännön työtä tekevä henkilö puhumaan miten digi on omaan työhön tullut ja mitä hyvää tai huonoa se on mukanaan tuonut. 

Webinaarien järjestämisessä keskeistä on ollut rakentaa sisältö yhdessä substanssiosaajien kanssa. PirSote-aikana webinaarit koottiin tiiviissä yhteistyssä hankkeen muiden toimijoiden kanssa. Aiheina on ollut mm. Näin onnistun - etävastaanotot, Etäasiointi mielenterveys- ja päihdepalveluissa/sosiaalipalveluissa/kuntoutuksessa ja Kohdataan diginä perhekeskuksessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Webinaarit ovat olleet ammattilaisten tukena muutoksessa. Niitä ei ole pyritty juurruttamaan toistuvaksi toimintatavaksi vaan järjestämään niitä tarpeen tullen. Jokaisesta webinaarista on myös kerätty palautetta, jossa yksi tärkeä kysymys on ollut miten hyödylliseksi oman työn kannalta tilaisuus koettiin. Kerättyä palautetta on hyödynnetty aina seuraavaa tilaisuutta järjesteltäessä.
 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tärkeää on aina miettiä mille kohderyhmälle puhuu ja rakentaa webinaarin sisältä juuri kuulijoiden näkökulmasta. Sisällössä voi olla jotain strategia tai teoria tietoa, mutta erityisen tärkeää on käydä läpi sisältöjä käytännön näkökulmasta. Näin osallistujat todella pystyvät hyödyntämään oppimaansa suoraan omassa työssään. Ajankohta tulee miettiä kohderyhmän työnkuvan kannalta. Toisille aamupäivä voi olla helpompi kun taas toiselle kohderyhmälle juuri iltapäivä.

Webinaarista tiedottaminen on hyvin tärkeää. Tiedottaminen kannattaa pyrkiä myös viemään mahdollisimman lähelle käytännön työntekijää, esimerkiksi lähettämällä kutsu yksiköiden esihenkilöille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Webinaareissa on hyödynnetty erilaisia osallistamisen keinoja ja usein pyritty tarjoamaan mahdollisuus myös nimettömään kommentointiin. Jokaisesta webinaarista on myös pyydetty palautetta sisällöstä ja päivitetty kokonaisuuksia saatujen palautteiden perusteella mikäli samasta aiheesta on pidetty useampia webinaareja.