Yhdessä kohti parempaa mielenterveyttä, Sujuvat palvelut -valmennus, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on selkeyttää ja kuvata aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhteistyöprosessit asiakkaiden hoidossa ja palvelussa. Kehittämistyön tukena hyödynnämme henkilöstökoulutusta ja tarvittaessa terapianavigaattoria.
Tiedostamme, että hyvinvointialueemme väestö kasvaa, ikääntyy ja muuttuu yhä monikulttuurisemmaksi, mikä johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kysynnän kasvuun. Nykyinen hyvinvointialueen palvelurakenne painottuu ennaltaehkäisyn ja varhaisen tuen sijaan raskaisiin ja korjaaviin palveluihin, mihin pyritään saamaan muutosta esimerkiksi palveluprosesseja kehittämällä.
Monesta muusta hyvinvointialueesta poiketen alueemme väestö on kasvussa ja vuonna 2023 länsiuusimaalaisia ennustetaan olevan yli 510 000. Länsiuusimaalaista ruotsinkielisiä on 12% ja 16% puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.
Yhteiskunnallinen tilanne vaikuttaa aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaisiin heikentävästi. Tämänhetkisen hallituksen suunnittelemat ja toteuttamat leikkaukset koskevat edellä mainittujen asiakasryhmien lisäksi kaikkia suomalaisia.
Nykytilanteessa aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaalle tarjottavat palvelut toimivat erillisinä ja eritahtisina omina kokonaisuuksinaan, mikä ei edesauta asiakaan asiointia hyvinvointialueella. Tämä voi johtaa seuraaviin tilanteisiin:
- Asiakas ei saa tarvitsemaansa apua tai
- Tuen saaminen kestää liian kauan
Juurisyyanalyysin perusteella tuomme esiin seuraavat nostot:
- Tieto ei liiku palvelujen välillä: ei tiedetä, miten tai mihin tai milloin olisi parasta konsultoida
- Kenellä on vastuu asiakkaan asian etenemisestä: lokeroidaan asiakkaan ongelma, ei tarkastella kokonaisuuksia
- Kyvykkyys ottaa puheeksi ja toimia: tuen tarvetta ei tunnisteta
Pyrimme ongelmaa ratkaistaessa keskittymään yhteisten prosessien kehittämiseen asiakasnäkökulma edellä huomioiden hyvinvointialueen palvelustrategia. Prosessien kehittäminen liittyy keskeisesti seuraaviin palvelustrategian kohtiin:
- Länsi-Uudenmaan asiakaskokemus on hyvinvointialueen paras: asiointi on helppoa ja sujuvaa. Palveluihin saa yhteyden monella eri tavoin. Asiakkaan palvelupolku on sujuva asiakkuuden kaikissa vaiheissa.
- Yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut: Parannamme sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja jatkuvuutta. Asiakkaan asia ratkaistaan jo ensimmäisen yhteydenoton aikana aina kun se on mahdollista. Saatavuuden parantamiseksi lisäämme myös digitaalisia ja liikkuvia palveluja. Toteutamme palveluja asiakkaiden tarpeista lähtien. Palvelulinjamme tekevät tiivistä yhteistyötä.
- Mielenterveys- ja päihdepalvelut: Terapiat etulinjaan -toimintamalli parantaa laajasti matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen saatavuutta ja vaikuttavuutta.
- Aikuisten sosiaalipalvelut: Asiakkaan tilanteen ja palvelutarpeen arviointi tehdään määräajassa. Arvioinnissa huomioidaan asiakkaan omat voimavarat ja verkostot sekä hyödynnetään muiden ammattilaisten asiantuntemusta tarpeen mukaan.
- Petri Luomaa, projektipäällikkö, mielenterveys- ja päihdepalvelut
- Satu Meriläinen-Porras, projektipäällikkö, aikuisten sosiaalipalvelut
- Lauri Nieminen, johtava sosiaalityöntekijä, aikuisten sosiaalipalvelut
- Elisabeth Salmenkari-Ryhänen, projektipäällikkö, aikuisten sosiaalipalvelut
- Saara Sandelius, projektipäällikkö, mielenterveys- ja päihdepalvelut
- Jaakko Tuominiemi, sosiaaliohjaaja ja sosiaalisen kuntoutuksen ohjaaja, aikuisten sosiaalipalvelut
Kehittämistyö kohdistuu yhteisasiakkuuden prosessin alkuvaiheeseen. Tavoitteena on toimiva ja sujuva hybridi -malli "Yhdessä kohti parempaa mielenterveyttä", jolloin:
- Asiakas saa tarvitsemansa avun ja tuen tarvittavien palvelujen aloittamiseen arkipäivän aikana
- Yhteisasiakkuus alkaa 13 vrk:n kuluessa
Palvelulupaus: Saat yhdellä yhteydenotolla tarvitsemasi avun ja tuen palvelujen aloittamiseen saman arkipäivän aikana
- Asiakkaaksi tulon väylän selkeyttäminen: yhteydenottokanavien ja huoli-ilmoitusten tekoväylien ohjeistusten tarkentaminen
- Prosessikuvaus ja kirjalliset ohjeet mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä aikuisten sosiaalipalvelujen ensiarviointitiimin viranomaispuhelimien käytöstä
- Yleisohje viranomaisnumeroista ja niiden käytänteistä mielenterveys- ja päihdepalveluissa
- Yleisohje viranomaisnumeroista ja niiden käytänteistä aikuissosiaalityössä
- Terapiat etulinjaan -koulutuskokeilu
Toimintamallin rakentaminen on tehty yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa.
Osana toimintamallin rakentamista tehtiin aikuisten sosiaalipalvelujen henkilöstölle suunnattu koulutuskokeilu ajalla 1.3.-31.5.2024. Koulutuksen tavoitteena oli lisätä henkilöstön kyvykkyyttä tunnistaa ja ottaa puheeksi asiakkaan mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä pulmia.
Koulutuskokeilu toteutettiin ajalla 1.3.-31.5.2024 hyödyntäen Terapiat etulinjaan -toimintamallin työkaluja. Työkaluista osa soveltuu myös sosiaalityön tueksi ja liittyy palveluketjujen toimivuuden varmistamiseen ja kehittämiseen, kuten sosiaalityön ja avosairaanhoidon sekä mielenterveyspalveluiden välillä.
Koulutukseen osallistui 10 aikuisten sosiaalipalvelujen työntekijää. Koulutuskokeilun sisältö ja resursointi muodostui seuraavasti:
Terapianavigaattori Teoriaopinnot 2h omatoimisesti verkkokoulutusalustalla + taitopaja 1 kesto 1,5h
- Yleinen osuus, mikä työväline, miten käytetään ja mihin soveltuu ja mitä tulee huomioida
- Ensijäsennys (prosessi ja mitä vastauksia purkaessa tulee huomioida sekä yhteenvedon tulkinta)
Akuutin kriisin kohtaaminen Teoriaopinnot 2h omatoimisesti verkkokoulutusalustalla + taitopaja 2 kesto 1,5h
- Mitä ihminen tarvitsee kohdattuaan traumaattisen kriisin?
- Perusterveydenhuollon rooli kriisipalveluissa
- Yksilöllisyys kriisin kohtaamisessa
Motivoiva haastattelu Teoriaopinnot 2h omatoimisesti verkkokoulutusalustalla + taitopaja 2 kesto 1,5 h
- Menetelmän rakenne ja sisältö
- Motivoivan haastattelun periaatteet
- Motivoivan haastattelun ydintaidot
Terapiat etulinjaan -koulutuskokeilun päätteeksi tehtiin palautekysely, missä selvitettiin, miten työntekijät kokivat valmiutensa tunnistaa ja ottaa puheeksi asiakkaan mielenterveyspulmia lisääntyneen sekä miten koulutuksessa opittujen menetelmien hyödyntäminen onnistuu työssä.
Vastausten mukaan koulutus koettiin hyvänä ja siihen sai riittävästi tukea. Opitut menetelmät olivat periaatteessa hyviä, mutta tapaamisten sisältöjä jouduttiin priorisoimaan, joten menetelmien hyödyntäminen jäi vähäiseksi. Toimintamallin heikkouksiksi nostettiin resurssipula ja ajan puute ja vahvuuksiksi motivoivan haastattelun menetelmä, yhteenvedon saaminen asiakkaan toimintakyvystä sekä asiakkaan mahdollisuus vastata itse terapianavigaattorin kysymyksiin.
Palautekyselyn keskeiset on nostot on esitetty seuraavassa kuvassa.