Yhdessä kohti parempaa mielenterveyttä, Sujuvat palvelut -valmennus, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on selkeyttää ja kuvata aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhteistyöprosessit asiakkaiden hoidossa ja palvelussa. Kehittämistyön tukena hyödynnämme henkilöstökoulutusta ja tarvittaessa terapianavigaattoria.
Oivalla ja ymmärrä
Tiedostamme, että hyvinvointialueemme väestö kasvaa, ikääntyy ja muuttuu yhä monikulttuurisemmaksi, mikä johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kysynnän kasvuun. Nykyinen hyvinvointialueen palvelurakenne painottuu ennaltaehkäisyn ja varhaisen tuen sijaan raskaisiin ja korjaaviin palveluihin, mihin pyritään saamaan muutosta esimerkiksi palveluprosesseja kehittämällä.
Monesta muusta hyvinvointialueesta poiketen alueemme väestö on kasvussa ja vuonna 2023 länsiuusimaalaisia ennustetaan olevan yli 510 000. Länsiuusimaalaista ruotsinkielisiä on 12% ja 16% puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.
Yhteiskunnallinen tilanne vaikuttaa aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaisiin heikentävästi. Tämänhetkisen hallituksen suunnittelemat ja toteuttamat leikkaukset koskevat edellä mainittujen asiakasryhmien lisäksi kaikkia suomalaisia.
Nykytilanteessa aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaalle tarjottavat palvelut toimivat erillisinä ja eritahtisina omina kokonaisuuksinaan, mikä ei edesauta asiakaan asiointia hyvinvointialueella. Tämä voi johtaa seuraaviin tilanteisiin:
- Asiakas ei saa tarvitsemaansa apua tai
- Tuen saaminen kestää liian kauan
Juurisyyanalyysin perusteella tuomme esiin seuraavat nostot:
- Tieto ei liiku palvelujen välillä: ei tiedetä, miten tai mihin tai milloin olisi parasta konsultoida
- Kenellä on vastuu asiakkaan asian etenemisestä: lokeroidaan asiakkaan ongelma, ei tarkastella kokonaisuuksia
- Kyvykkyys ottaa puheeksi ja toimia: tuen tarvetta ei tunnisteta
Pyrimme ongelmaa ratkaistaessa keskittymään yhteisten prosessien kehittämiseen asiakasnäkökulma edellä huomioiden hyvinvointialueen palvelustrategia. Prosessien kehittäminen liittyy keskeisesti seuraaviin palvelustrategian kohtiin:
- Länsi-Uudenmaan asiakaskokemus on hyvinvointialueen paras: asiointi on helppoa ja sujuvaa. Palveluihin saa yhteyden monella eri tavoin. Asiakkaan palvelupolku on sujuva asiakkuuden kaikissa vaiheissa.
- Yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut: Parannamme sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja jatkuvuutta. Asiakkaan asia ratkaistaan jo ensimmäisen yhteydenoton aikana aina kun se on mahdollista. Saatavuuden parantamiseksi lisäämme myös digitaalisia ja liikkuvia palveluja. Toteutamme palveluja asiakkaiden tarpeista lähtien. Palvelulinjamme tekevät tiivistä yhteistyötä.
- Mielenterveys- ja päihdepalvelut: Terapiat etulinjaan -toimintamalli parantaa laajasti matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen saatavuutta ja vaikuttavuutta.
- Aikuisten sosiaalipalvelut: Asiakkaan tilanteen ja palvelutarpeen arviointi tehdään määräajassa. Arvioinnissa huomioidaan asiakkaan omat voimavarat ja verkostot sekä hyödynnetään muiden ammattilaisten asiantuntemusta tarpeen mukaan.
- Elisabeth Salmenkari-Ryhänen, projektipäällikkö, aikuisten sosiaalipalvelut
- Petri Luomaa, projektipäällikkö, mielenterveys- ja päihdepalvelut
- Jaakko Tuominiemi, sosiaaliohjaaja ja sosiaalisen kuntoutuksen ohjaaja, aikuisten sosiaalipalvelut
- Saara Sandelius, projektipäällikkö, mielenterveys- ja päihdepalvelut
- Lauri Nieminen, johtava sosiaalityöntekijä, aikuisten sosiaalipalvelut
- Satu Meriläinen-Porras, projektipäällikkö, aikuisten sosiaalipalvelut
Kehittämistyö kohdistuu yhteisasiakkuuden prosessin alkuvaiheeseen. Tavoitteena on toimiva ja sujuva hybridi -malli "Yhdessä kohti parempaa mielenterveyttä", jolloin:
- Asiakas saa tarvitsemansa avun ja tuen tarvittavien palvelujen aloittamiseen arkipäivän aikana
- Yhteisasiakkuus alkaa 13 vrk:n kuluessa
- Yleisohjeen tekeminen viranomasinumeroista ja niiden käytänteistä mielenterveys- ja päihdepalvelujen osalta uuden toimintamallin mukaisesta tilanteessa
- Yleisohjeen tekeminen viranomasinumeroista ja niiden käytänteistä aikuisten sosiaalipalvelujen osalta uuden toimintamallin mukaisesta tilanteessa
- Viranomaispuhelimen (mielenterveys- ja päihdepalvelut ja ensiarviointi-tiimi) käytön kehittäminen: prosessikuvaus ja kirjalliset ohjeet
- Mielenterveys- ja päihdepalvelujen ja aikuisten sosiaalipalvelujen ammattilaisten ja kansalaisten yhteydenotto –ja huolenilmaisuväylien uuden toimintamallin mukainen prosessikuvaus
- Koulutuskokeilun (1.4.-31.5.24) arviointi ja jatkokoulutus
Asiakasprofiilin vuoksi asiakkaiden kuuleminen ei ole ollut mahdollista kehittämistyön aikana, minkä vuoksi on hyödynnetty kokemusasiantuntijoita.
Kuvittele ja kokeile
Osana toimintamallin rakentamista tehdään koulutuskokeilu, missä hyödynnetään Terapiat etulinjaan -toimintamallin työkaluja. Työkaluista osa soveltuu myös sosiaalityön tueksi ja liittyy palveluketjujen toimivuuden varmistamiseen ja kehittämiseen, kuten sosiaalityön ja avosairaanhoidon sekä mielenterveyspalveluiden välillä.