Yhdessä kohti parempaa mielenterveyttä, Sujuvat palvelut -valmennus, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on selkeyttää ja kuvata aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhteistyöprosessit asiakkaiden hoidossa ja palvelussa. Kehittämistyön tukena hyödynnämme henkilöstökoulutusta ja tarvittaessa terapianavigaattoria.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Tavoitteena on selkeyttää ja kuvata aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhteistyöprosessit asiakkaiden hoidossa ja palvelussa. Kehittämistyön tukena hyödynnämme henkilöstökoulutusta ja tarvittaessa terapianavigaattoria.
Toimintamallin kuvaus
Hyvinvointialueella on meneillään organisaatiomuutos aikuisten sosiaalipalveluissa ja mielenterveys- ja päihdepalveluissa, joiden myötä on ollut tarpeen tarkastella nykyisiä toimintamalleja. Ratkaisu keskittyy yhteisten prosessien kehittämiseen asiakasnäkökulma edellä. Kehitettävä toimintamalli perustuu yhteistyökäytänteiden toimivuuteen, asiakkaan palveluihin pääsyn nopeutumiseen sekä henkilöstön osaamisen lisäämiseen koulutuksen keinoin.
Tiedostamme, että hyvinvointialueemme väestö kasvaa, ikääntyy ja muuttuu yhä monikulttuurisemmaksi, mikä johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kysynnän kasvuun. Nykyinen hyvinvointialueen palvelurakenne painottuu ennaltaehkäisyn ja varhaisen tuen sijaan raskaisiin ja korjaaviin palveluihin, mihin pyritään saamaan muutosta esimerkiksi palveluprosesseja kehittämällä.
Monesta muusta hyvinvointialueesta poiketen alueemme väestö on kasvussa ja vuonna 2023 länsiuusimaalaisia ennustetaan olevan yli 510 000. Länsiuusimaalaista ruotsinkielisiä on 12% ja 16% puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.
Yhteiskunnallinen tilanne vaikuttaa aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaisiin heikentävästi. Tämänhetkisen hallituksen suunnittelemat ja toteuttamat leikkaukset koskevat edellä mainittujen asiakasryhmien lisäksi kaikkia suomalaisia.
Asiakasprofiilin vuoksi asiakkaiden kuuleminen ei ole ollut mahdollista kehittämistyön aikana, minkä vuoksi on hyödynnetty kokemusasiantuntijoita.
Henkilöstön osaamisen lisäämiseen tähtäävässä koulutuksessa osa-alueet ovat terapianavigaattori, akuutin kriisin kohtaaminen ja motivoiva haastattelu. Koulutus toteutettiin pilottina ja sen tarkoituksena on tukea aikuisten sosiaalipalvelujen henkilöstöä asiakkaan mielenterveys- ja päihdeongelmien ja haasteiden puheeksi otossa. Koulutus toteutetaan monimuotoisesti: teoriaosuus verkkokoulutusalusta sekä käytännön tuki taitopajoissa. Koulutuksen antia arvioidaan ja mallinnetaan laajemmin koskemaan isompaa henkilöstömäärää hyvinvointialueella tulevaisuudessa.
Tarkoitus on perustaa yhteiset aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen foorumit, missä jaetaan tietoa ja voidaan käsitellä nimettömänä case-tapauksia.
Tiedolla johtamiseen panostetaan jatkossa kehittämällä systemaattiseen seurantaan sopivia mittareita, kuten palveluun pääsyn aika yhteisille asiakkaille.