Yhdistyskenttä ammattilaisen ja asiakkaan tukena- koulutus

Koulutuskokonaisuus tarjoaa sote-ammattilaisille perustietoa yhdistyskentän monipuolisesta roolista ja tarjolla olevasta tuesta. Verkkokoulutus on osa ammattilaisten perehdytystä.

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueisiin siirtyminen korostaa yhdistyskentän ja sote-palvelujen yhteistyön merkitystä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat kaikki sote-ammattilaiset. Koulutuskokonaisuus on rakennettu yhdessä sote-ammattilaisten kanssa.

Ratkaisun perusidea **

Toimintamalli:

Sote-ammattilaisille räätälöity koulutuskokonaisuus:

  1. Siun soten henkilöstön käytössä oleva verkkokoulutus

Kesto n. 1 tunti. Kurssin voi suorittaa itsenäisesti, siitä saa todistuksen/ suoritusmerkinnän.

  • Miten yhdistykset toimivat ja miten toiminnan piiriin voi ohjata asiakkaita
  • Mistä yhdistykset löytyvät ( Jelli.fi -> Lähellä.fi )
  • Käytännön esimerkit ja vinkit
  1. Alueelliset koulutukset, joissa livenä tai teamsilla käydään läpi paikallisia esimerkkejä syvällisemmin ja esitellään alueella toimivia yhdistyksiä. Kesto 1 tunti.

Tai itsenäinen tutustuminen alueen yhdistyksiin

  1. Verkkokoulutuksen jakaminen Innokylään, kaikille avoimelle alustalle.

 

 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Koulutusta markkinoidaan ja levitetään aktiivisesti sote-ammattilaisille yhteistyössä Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Siunsote) kanssa. Verkkokoulutuksen suorittaminen vaatii aikaa n. yhden tunnin verran. Koulutussisältö on kaikkinen saavutettavissa Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen sivuilla.

Koulutussisältöjen päivittäminen ja palautteen kerääminen on Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen vastuulla. Käytännön esimerkkien ja onnistumisten sekä toteutuneiden asiakasohjaamisten kautta toimintamalli saavuttaa jalansijaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin soveltaminen vaatii:

- tunnin tutustumisen verkkokoulutukseen

- tutustumisen oman alueen yhdistykenttään (Lähellä.fi)

Sen jälkeen sitkeää asiakkaiden ohjaamista yhdistyksiin, yrityksiä ja erehdyksiä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Yhdistyskentän moninaisuus on tullut tutummaksi koulutukseen osallistuneille. Käytännön esimerkit asiakkaiden ohjaamisesta yhdistystoiminnan piiriin ovat avanneet uusia palvelupolkuja. Sote-ammattilaiset ovat löytäneet uusia yhdistystoimijoita ja tukimuotoja koulutuksen ansiosta.

Yhdistystoimijat ovat huomanneet toiminnasta tiedottamisen ja ajankohtaisen informaation jakamisen tärkeyden sote-ammattilaisten suuntaan (esim. Lähellä.fi).

Pandemiatilanne on vaikuttanut huomattavasti koulutuksen suorittamiseen. Sote-henkilöstön resurssien vähyys ja jatkuva kiire on käytännössä vähentänyt koulutukseen osallistumista maakunnassa.