Yhteisasiakas vastaanotolla - pilotti
Etelä-Pohjanmaalla on kehitetty perusterveydenhuollon vastaanottopalveluiden toimintamalli yhteisasiakkuuksille. Järvi-Pohjanmaalla on pilotoitu toimintamallia ja sen käyttöönottoa 1.9.2021-31.12.2022, jossa asiakkaan asiat otetaan haltuun ensimmäisellä yhteydenotolla.
Järvi-Pohjanmaalla sijaitsee Alajärven sotekeskus sekä Vimpelin ja Soinin sivutoimipisteet. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut Järvi-Pohjanmaan noin 15200 asukkaalle.
Terveydenhuollon henkilökunta oli huomannut että asiakaskunnassa oli henkilöitä jotka käyttivät toistuvasti tai usein terveydenhuollon palveluita. Kyseessä oli usein sama vanha asia tai uusi asia tai asia, jonka selvittämisessä menee kohtuuttomasti aikaa kiirevastaanotolla tai puhelimessa.
Nousi esiin tarve saada näiden henkilöiden asiat paremmin haltuun ja hoitoon.
Tarkoituksena ohjata henkilöt sairaanhoitajan vastaanotolle jossa voidaan rauhassa kartoittaa asiakkaan hoidon ja palvelujen tarve ja tehdä terveys- ja hoitosuunnitelma. Samalla saadaan yhdessä asiakkaan kanssa kohdennettua palvelut ja oikeat ammattilaiset, hänen hoidon ja palvelujen tarpeen mukaisesti. Tällä toiminnalla vaikutetaan palvelujen saatavuuteen ja hoidon jatkuvuuteen.
Asiakkaan asiat hoituvat yhdellä yhteydenotolla. Terveyspalveluista ollaan tarvittaessa yhdessä muihin tarvittaviin ammattilaisiin ja toimijoihin esim: sosiaalipalveluihin ja Kelaan.
Monialainen verkostoituminen: Pitkällä tähtäimellä moniammatillinen ja -alainen yhteistyö vahvistuu, ei päällekkäisyyttä, sujuva polku asiakkaalle
Palvelujen saatavuus paranee ja resurssien näkökulmasta palvelujen oikeaan kohdentuminen tuo hyötyä niin asiakkaalle kuin palvelujen tarjoajalle.
Toimintamalli käyttöön ja tunnetuksi tekeminen ammattilaisille
Asiakasmäärät
asiakaspalaute
ammattilaispalaute
Toimintamallista kertominen ja toiminnan esillä pitäminen säännöllisesti palavereissa.
Selkeät ohjeistukset ja kriteerit joilla asiakas ohjautuu selvittelijä sairaanhoitajan vastaanotolle sekä selkeät ohjeet siitä mitä ammattilainen hoitaa itse. Selvittelijä sairaanhoitajan vastaanotosta ei saa tulla "kaatopaikka"
Toimitaan yhteistyössä asiakkaan kanssa
Tärkeää huomioida yhteinen tahtotila ja malli Etelä-Pohjanmaalla: asiakkaan asiakkaasta otetaan koppi ja sitä viedään eteenpäin, huomioiden paikalliset ammattilaiset, väestö ja väestön tarpeet
On hyvä että yksikössä on useampi henkilö, joka tekee selvittelijä sairaanhoitajan vastaanottoa. Sovittava, miten seuraavaa jatkaa, jos jokin asia jää kesken. Esim yhteinen ajanvarauskirja tälle työmuodolle. Terveys- ja hoitosuunnitelma tulee olla edelleen aktiivisesti käytössä.
Asiakaskokemusta on mitattu sekä määrällisesti käyntimääriä laskemalla että laadullisesti suullisen palauteen pohjalta.
Asiakkaat ovat antaneet palautetta suoraan työntekijälle: Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun heidän asia on hoidettu ripeästi. Asiakkaat ovat antaneet palautteen suoraan.
Työntekijät ovat olleet tyytyväisiä, kun on selkeä toimintamalli jolla otetaan haastavista tilanteista koppi. Mallilla ollaan saatu vähennettyä ruuhkaa muualta pois.
Yksi työntekijä irrotettu
xx
xx