Yhteisasiakas vastaanotolla - pilotti
Etelä-Pohjanmaalla on kehitetty perusterveydenhuollon vastaanottopalveluiden toimintamalli yhteisasiakkuuksille. Järvi-Pohjanmaalla on pilotoitu toimintamallia ja sen käyttöönottoa 1.9.2021-31.12.2022, jossa asiakkaan asiat otetaan haltuun ensimmäisellä yhteydenotolla.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaalla on kehitetty perusterveydenhuollon vastaanottopalveluiden toimintamalli yhteisasiakkuuksille. Järvi-Pohjanmaalla on pilotoitu toimintamallia ja sen käyttöönottoa 1.9.2021-31.12.2022, jossa asiakkaan asiat otetaan haltuun ensimmäisellä yhteydenotolla.
Keskeisenä ideana on kartoittaa monipalveluasiakasryhmät ja he ketkä tarvitsisivat palveluita, mutta eivät niitä käytä. Lisäksi yhteistyön kehittäminen eri ammattiryhmien välillä (monipalveluasiakas).
Tarkoitus saada monipalveluasiakkaiden palveluiden käyttö hallitummaksi laatimalla heille palvelu- ja asiakassuunnitelmat.
Omatyöntekijä ottaa kopin monipalveluasiakkaasta ja hänen hoidon ja palvelun tarpeesta ja yhdessä hänen kanssaan suunnittelee hoidon jatkuvuuden
Laatia omatyöntekijän/kartoittajan työnkuva ja informoida uudesta toiminnasta kaikki yhteistyökumppaneita
Järvi-Pohjanmaalla sijaitsee Alajärven sotekeskus sekä Vimpelin ja Soinin sivutoimipisteet. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut Järvi-Pohjanmaan noin 15200 asukkaalle.
Asiakaskokemusta on mitattu sekä määrällisesti käyntimääriä laskemalla että laadullisesti suullisen palauteen pohjalta.
Asiakkaat ovat antaneet palautetta suoraan työntekijälle: Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun heidän asia on hoidettu ripeästi. Asiakkaat ovat antaneet palautteen suoraan.
Työntekijät ovat olleet tyytyväisiä, kun on selkeä toimintamalli jolla otetaan haastavista tilanteista koppi. Mallilla ollaan saatu vähennettyä ruuhkaa muualta pois.
Kokeiluun on pyritty osallistamaan eri osa-alueiden ammattilaisia, aikuissosiaalityötä, Ikäpalvelukeskus Alviinaa, fysioterapiaa jne. Keskeisenä joukkona on pidetty lääkärin ja hoitajien vastaanoton puhelimeen vastaajia sekä kiirevastaanoton henkilökuntaa
Vastaanoton ja kiirevastaanoton henkilökunnan kanssa laadittu yhteisiä ohjeistuksia omatyötekijän toiminnasta ja kartoituksen tarkoituksesta. Tiedon välittämistä on tapahtunut yhteistyöpalavareissa sekä kehittämispalavereissa. Ammattilaisten kesken on pyritty edistämään aktiivisesti verkostoitumista.
Nykyisen mallin avulla on päästy nopeasti pureutumaan asiakkaiden ongelmiin. Omatyöntekijän rooli työyksikössä on auttanut monisairaiden/ moniongelmaisten asiakkaiden ongelmien kartoituksessa ja asioiden sujuvassa hoitamisessa sekä jatkohoidon suunnittelussa. Malli on vähentänyt asiakkaan jatkuvia yhteydenottoja lähiterveyspalveluihin saman asian vuoksi.