Yhteisödialogi monikielisen kriisiviestinnän tukena
Yhteisödialogi osallistaa ihmisiä viestinnän suunnitteluun, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Se auttaa tunnistamaan ihmisten tarpeita, mahdollistaa avoimen keskustelun vakavissa häiriötilanteissa, sekä vahvistaa luottamusta toimijoiden välillä.
Yhteisödialogia kehitettiin ja testattiin koronaepidemian aikana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella yhdessä eri järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa toteutetun monikielisen koronaviestinnän kehittämisessä, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Oletamme, että toimintamalli soveltuu käytettäväksi myös muissa vakavissa häiriötilanteissa tai poikkeusoloissa.
Yhteisödialogia kehitettiin ja testattiin koronaepidemian aikana muun muassa venäjän, somalin ja arabiankielisten yhteisöjen kanssa. Mallia voidaan todennäköisesti soveltaa myös muihin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin sekä toimimiseen myös muiden kieli- ja vähemmistöryhmien kanssa.