Yhteistoimintamalli kotihoitoasiakkaiden yöaikaisen hoidon toteuttamiseksi/ Pohjois-Karjalan HVA

Kyseessä on kotihoidon ja pelastuslaitoksen välinen tiivis yhteistyö, jossa pelastuslaitos-ensihoito huolehtii kotihoitoasiakkaiden yöaikaisten käyntien toteuttamisesta tarvittavilla alueilla, ennalta sovituin ehdoin. 

Toimintaympäristö

 

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella asuu 162 540 asukasta (tilanne 31.12.2022), alueen asukasmäärä on hiljalleen laskussa. Väestörakenne on ikääntyvä, suureti ikäluokat kasvattavat ikääntyvien asukkaiden määrää voimakkaasti ja näin ollen myös huoltosuhde tulee muuttumaan tulevina vuosina. Hyvinvointialueen kotihoidon piirissä on 1187 asiakasta (2022)  (pohjois-karjala.fi). 

Siun soten strategiassa tähdätään asiakaslähtöisiin, oikea-aikaisiin, sekä yhdenvertaisiin palveluihin (Siun sote 2023). Myös laki ohjaa tarjoamaan palveluita asiakaslähtöisesti, ja tasavertaisesti (Sosiaalihuoltolaki 8.7.2022/589).

Kotiin annettavien palveluiden osalta keskeistä on se, että ikäihmiset saavat hoidon ja hoivan sujuvasti ja laadukkaasti kotiin, jolloin matkustamiseen ja laitoksiin liittyvä stressi ja rasitus vähenevät. Tässä tulemme tarkastelemaan yhteistoimintamallia, jolla osaltaan turvata tätä kokonaisuutta. Lisäksi tämä yhteistyötapa edistää resurssien tarkoituksenmukaista ja taloudellista käyttöä sekä vastaa osaltaan meneillä oleviin ja kasvaviin terveydenhuollon resurssihaasteisiin vapauttamalla laitospaikkoja niitä tarvitseville ja ohjaamalla ammattihenkilöstön työpanosta taloudellisesti ja tehokkaasti. Yhteistoiminamallin avulla voidaan myös tukea ikäihmisen aiempaa parempaa selviytymistä kotona, jolla voi olla vaikutusta ikäihmisten kotihoidon asiakkuusaikoihin ja asumispalveluihin siirtymiseen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

 

STM suosittaa, että yli 75-vuotiaista 92% asuisi kotona. Siun soten alueella kotona asuu 91,8% 75 vuotta täyttäneistä. (2022). Väestön on todettu ikääntyvän lähivuosina voimakkaasti, lisäten osaltaan tarvetta iäkkäiden kotiin vietävien palveluiden kehittämiselle ja määrälle.

Haasteena ympärivuorokautisen kotihoidon tarjoamiselle Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella on suuret aluekohtaiset vaihtelut asiakasmäärissä ja käytettävissä olevassa työntekijäresurssissa. Kuitenkin kotihoidon palveluiden saatavuus tulee taata ympärivuorokautisesti ja asiakastarpeiden mukaisesti. Tällä toimintamallilla tähdätään osaltaan näiden lakiperusteisten, sekä hyvinvointialueen strategian mukaisten tavoitteiden toteuttamiseen.

Tämän toimintamallin avulla on mahdollistunut ympärivuorokautinen kotihoitopalvelun järjestäminen koko hyvinvointialueelle, kattamaan ympärivuorokautisen kotihoidon tarve asiakassuunnitelmiin perustuen.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Yhteistoimintamallin kehitystyö alkoi TulKoti-hankkeen toteuttamista nykytilakartoituksista, joilla selvitettiin käytössä oleva resurssi sekä resurssipotentiaali. Kartoitusta tehtiin sähköisten kyselyiden, haastatteluiden ja digitaalisista ohjelmista kerättävien tietojen avulla.

Samaan aikaan kartoitettiin myös ympärivuorokautista kotihoitoa tarvitsevien määrä ja ennuste.  Nykytilakartoitusten perusteella luotiin arvio resurssien, kustannusten sekä tarpeiden kohtaamisesta.

Kehittämistyö jatkui aluekohtaisten toimintamalliehdotusten luomisella, huomioiden alueilla olevien toimijoiden mahdollisuudet toimintojen järjestämiseen. Henkilöstön näkemykset otettiin huomioon esimerkiksi järjestämällä sähköinen kysely, jossa pyydettiin esittämään näkemyksiä yötyön nykytilasta ja kehittämistarpeista. Tiedottamisesta vastasivat mm. hanketyöntekijät, yksiköiden esihlöt ja kotihoidon/ensihoidon päälliköt.

Toimintamallia on kehitetty kautta linjan tiiviissä yhteistyössä pelastuslaitoksen, ikäihmisten toimialueen/ kotihoidon, sekä hanketyöntekijöiden kesken. 

Tavoiteltu muutos

Yhteistyömalli tukee hyvinvointialueen strategisia tavoitteita asiakaslähtöisten palveluiden tuottamiseksi tarjoamalla asiakastarpeiden mukaiset kotihoitopalvelut ympärivuorokautisesti koko Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella. Lisäksi malli tehostaa hyvinvointialueen toimintaa vapauttamalla päivystys- ja laitospaikkoja niitä tarvitseville, sekä tuomalla ensihoidon turvaa hyvinvointialueen aiakkaiden avuksi aiempaa nopeammin. 

Muutoksen mittaaminen

 

Kotihoidon ja pelastuslaitoksen yhteistyö tuo sujuvuutta palvelujen järjestämiseen. Henkilöstöä voidaan liikuttaa tarvelähtöisesti ja kehitetty toimintamalli tuo synergiaetua molemmille tahoille lisäämällä pelastuslaitokselle lisäkapasiteettia ja tarjoamalla kotihoidolle lisäresurssia yöaikaisten tehtävien hoitoon. 

Toimintamallin vaikutusten arviointia tehdään monitasoisesti seuraamalla toiminnan määrällisiä ja laadullisia vaikutuksia. Arviointi kohdistuu muun muassa toiminnan taloudellisiin vaikutuksiin, sekä asiakas- ja työntekijätyytyväisyyteen. Jatkossa pyritään myös selvittämään mm. ikäihmisten päivystyskäyntien määrien muutosta. 

Alkuvaiheessa toiminnan mittaaminen painottuu välittömiin vaikutuksiin, muun muassa asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden, sekä palvelun kattavuuden arvioinnin kautta. Jatkossa toimintamallia tullaan arvioimaan yhä enemmän myös taloudellisten vaikutusten, sekä asiakasvirtoihin liittyviin muutoksiin peilaten. (mm- päivystyskäyntien muutos, kotihoitopalveluissa pysyminen vs asumispalveluihin siirtyminen)

Toteutussuunnitelma

Pelastuslaitokselle on tehty lisäresurssointia rekrytoimalla lisähenkilöstöä ja ottamalla päiväaikaisia hälytysajoneuvoja käyttöön ympärivuorokautisesti. Tämän mahdollistamiseksi on tehty määräaikaisia HTV siirtoja ikäalueelta pelastuslaitokselle.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kotihoidon asiakkaat Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella, etenkin niiden alueiden osalta, joissa ei aiemmin ole ympärivuorokautista kotihoitoa pystytty järjestämään kotihoidon omana palveluna.

Hankeaikana kartoitettiin kattavasti nykyinen kotihoidon asiakastarve ja käytettävät resurssit, sekä laadittiin ennustemalleja tulevien vuosien kotihoidon asiakas- ja resurssitarpeelle. Tässä selvitystyössä otettiin huomioon myös ympärivuorokautinen kotihoidon palvelutarve. Lisäksi selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä kotihoidon yöaikaisen hoivan järjestämisestä, sekä pohdittiin mahdollisia liitännäisvaikutuksia käyttöön otettavien toimintamallien osalta.

Ideointi

Yöaikaisen kotihoidon järjestämiseksi pohdittiin erilaisia toimintamalleja:

-kotihoitoyksiköiden mahdollisuudet alueiden yöhoidon järjestämiseen 3-vuorotyönä

-erillinen kotihoidon yöpartio-tiimi yöhoidon käyntien hoitajana alueellisesti useampien yksiköiden kesken

-asumispalveluyksiköiden mahdollisuudet kotihoidon yöaikaisten käyntien toteuttajana

-yöhoidon järjestäminen teknologiaan perustuen (turvapuhelin)

-ensihoidon mahdollisuudet yksittäisten käyntien toteuttajana (kenttäjohtajan kautta)

 

 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Nykytilakartoitusten pohjalta pohdittiin vaihtoehtoja ympärivuorokautisen kotihoitopalvelun tarjoamisen mahdollistamiseksi. Pelastuslaitoksen kanssa tehtävä yhteistyö osoittautui sopivaksi sekä kotihoidon, että pelastuslaitoksen näkökulmasta ja sen perusteella yhteistyömallia lähdettiin viemään eteenpäin.

 

Yhteistyötoimintamallista sovittiin seuraavaa:

-yhteistyötä tiivistetään lisäämällä pelastuslaitoksen palvelumuotoihin yöaikainen kotihoitopäivystys niille alueille, joille 24/7 palvelua ei oltu voitu järjestää kotihoidon omana toimintana.

-määräaikaisten HTV siirtojen myötä pelastuslaitos lisäsi rekrytointeja, joilla mahdollistettiin ensihoitopalvelun määrän lisäämistä kattamaan säännöllisen kotihoidon yöaikaisia käyntejä, sekä turvapuhelinhälytykset.

-käynneistä sovittiin, etteivät ne ole aikaan tarkasti sidottuja ja että niille on maximimäärä/alue/yö, jonka täyttyessä toiminnan järjestämistä tarkastellaan uudelleen.

Idean testaus asiakkaalla

Asiakastyytyväisyyden tarkastelu on monitasoista. Heti toimintamallin käyttöönoton jälkeen asiakastyytyväisyyttä on arvioitu työntekijätasoisen keskustelun avulla. Syyskuussa suoritetussa työntekijäkyselyllä pyydettiin arvioimaan myös työntekijöiden kokemuksia asiakkaiden tyytyväisyydestä saamaansa palveluun. Lokakuun aikana suoritamme myös asiakastyytyväisyyskyselyn, jossa yhteistoiminnasta kysytään asiakkailta itseltään, kyselyvastauksissa asiakkaita tukee tarvittaessa kotihoidon henkilöstö.  Asiakaspalaute otetaan huomioon toimintamallin arvioinnissa ja jatkokehittämissä.

Ratkaisun testaaminen

Yhteistyömalli on otettu käyttöön alueilla kevään 2023 aikana porrastetusti. Yhteistoiminamalli on sovittu alkuvaiheessa toteutettavan määräaikaisesti vuoden 2023 loppuun. Toiminnan arviointi aloitettiin heti suunnittelun ja käyttöönoton aikana Arviointia jatkosta tehdään loppuvuoden 2023 aikana.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena toiminnalle on mahdollistaa ympärivuorokautiset kotihoitopalvelut koko Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelle.

Kokeilussa opittua

Alun kokemukset ovat olleet lupaavia. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun. Lisäksi sekä pelastuslaitoksen, että kotihoidon piiristä on viestitty, että yhteistyömalli on lähtenyt toimimaan hyvin ja asiakkaat on pystytty hoitamaan laadukkaasti yhteistyössä. Tiivis moniammatillinen yhteistyö voi hyödyttää ammattilaisten ymmärrystä ja arvostusta toistensa työstä ja tehostaa toimintarajat ylittävää yhteistyötä laajemminkin.

 

Kotihoitoasiakkaiden lisäksi yhteistoimintamalli on hyödyttänyt hyvinvointialueen muitakin asukkaita ensihoitoyksiköiden lisääntyneen määrän myötä.

Oleellista on, että asiakkaat ohjautuvat tarjolla olevien palveluiden piiriin mahdollisimman tehokkaasti. Palvelutarvetta on tärkeää arvioida systematisoidusti ja havaita ja toimia tehokkaasti asiakastarpeet ja tarjolla oleva palvelu yhdistäen niin että käytettävä resurssipotentiaali on palveluissa tehokkaasti käytössä. 

Ratkaisun perusidea

Yhteistoimintamalli on TulKoti-hankkeen ja Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen pelastuslaitoksen ja kotihoitopalveluiden yhteistyössä luotu malli, jolla vastataan 1.1.2023 voimaan tulleeseen lakimuutokseen kotihoitopalveluiden 24/7 järjestämisestä asiakastarpeisiin ja asiakassuunnitelmiin perustuen. Yhteistyön avulla kotiin annettava hoiva voidaan viedä myös alueille, joilla palvelujen tarve on melko vähäistä ja joille ei ole voitu aiemmin järjestää ympärivuorokautista kotihoitoa.

Kyseessä on ensihoidon ja kotihoidon tiivis yhteistyö, jossa ensihoitoon lisätyn resurssin avulla toteutetaan kotihoitoasiakkaiden yöaikaiset kotihoitokäynnit.  Yhteistyö koskee sekä säännöllisen kotihoidon yöaikaisia käyntejä että turvapuhelinhälytyksiä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteistoiminnalla vastataan osaltaan hyvinvointialueen strategisia tavoitteita asiakaslähtöisten palvelujen toteuttamiseksi. Lisäksi lakimuutoksen tuoma velvoite kotihoitopalvelujen järjestämisestä ympärivuorokautisesti toi tarpeen tarkastella palvelujen nykytilaa ja hakea toimintamuotoja, joilla palvelu voidaan järjestää koko hyvinvointialueelle. Nykytilakartoitukset tehtiin hanketyönä, minkä jälkeen vaihtoehtoja toimintamalleihin laadittiin hanketyön ja toimialueiden yhteistyönä.

Yhteistyötoimintamallista sovittiin seuraavaa:

-yhteistyötä tiivistetään lisäämällä pelastuslaitoksen palvelumuotoihin yöaikainen kotihoitopäivystys niille alueille, joille 24/7-palvelua ei ole aiemmin voitu järjestää kotihoidon omana toimintana.

-määräaikaisten henkilötyövuosi (HTV) -siirtojen myötä pelastuslaitos lisäsi rekrytointeja, joilla mahdollistettiin ensihoitopalvelun määrän lisääminen kattamaan säännöllisen kotihoidon yöaikaiset käynnit ja turvapuhelinhälytykset.

-käynneistä sovittiin, etteivät ne ole aikaan tarkasti sidottuja ja että niille on alue- ja yökohtainen maksimimäärä. Jos asiakastarve vaatii, palvelujen järjestämistä arvioidaan tilanteen uudelleen palveluiden järjestämiseksi.

-Yhteistoimintaa koordinoidaan ja johdetaan osin yhteisesti sovituin tavoin. Ikäalue ja pelastuslaitos toteuttavat yhteispalavereita (hankeaikana hankeosallistuu tarvittavassa laajuudessa) Sovitut asiat viedään saman aikaisesti alueille ja työyksiköihin yhtäaikaisen tiedon jakamiseksi. Viestintään pyritään panostamaan, ohjeista tehdään mahdollisimman selkeitä varmistetaan että ne on saatavissa kaikille toimijoille.

Yhteistyömalli vaati HTV-siirtoja ikäalueelta pelastuslaitokselle, siirrot tehtiin ikäalueen talousarvioraamin mukaisesti. Euromääräiset suunnitelmat tehtiin yhteistyönä hanketyön, toimialueiden ja kontrollerin kanssa. Toimintaan tarvittava osaaminen löytyi henkilökunnalta, mutta viestinnän kokonaisuus vaati aikaa ja panostusta, jotta muutos tuli henkilöstön tietoon ja ymmärrettäväksi. Nykytilakartoitukset tehtiin kesällä 2022. Syksyllä 2022 pohdittiin erilaisia toimintamallivaihtoehtoja ja talven aikana edettiin käytännön järjestelyihin, lisähenkilöstön rekrytointeihin ja tiedottamiseen. Palvelun tuottaminen käynnistettiin porrastetusti kevään 2023 aikana. 

Yhteistyömallista sovittiin ensin määräaikaiseksi vuoden 2023 loppuun. Yhteistoiminnan vaikuttavuutta mitataan useilla mittareilla, mm. asiakas- ja työntekijänäkökulman kautta, sekä tilastoiden. Monitasoista toiminnan arviointia toteutetaan niin toimialueilla, hanketyössä, kuin talousasiantuntijan avulla. Yhteistoiminnan on sovittu jatkuvan vuonna 2024.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pohjois-karjalan hyvinvointialueella kehitetty yhteistyötoimintamalli soveltuu hyvin siirrettävästi myös muille hyvinvointialueille, jotta lain vaatima ympärivuorokautinen kotihoito saadaan valtakunnallisestikin järjestettyä myös haja-asutusalueille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteistoimintamalli on otettu käyttöön kaikille tarvittaville alueille ja näin kotihoidon asiakkaille on voitu järjestää kotiin yöaikainen apu koko hyvinvointialueelle asiakastarpeiden mukaisesti.

Pelastuslaitokselle tehdyt rekrytoinnit sujuivat hyvin ja henkilöstöä saatiin tarvittava määrä. Ensihoidon yksiköiden saatavuus on kasvanut, minkä myötä alueiden väliset hälytysajot ovat kokemuksen mukaan vähentyneet. Näin ollen toimintamalli on myös osaltaan nopeuttanut ensivasteaikoja ja auttanut näin laajasti hyvinvointialueen asukkaita.

Keväällä kertyneen kokemuksen mukaan säännöllisen kotihoidon käyntejä oli melko vähän ja yöaikainen palvelu painottui turvapuhelinhälytyksiin. Kesän ja syksyn kokemusten myötä myös säännöllisen kotihoidon yöaikaiset asiakaskäynnit ovat hiljalleen kasvussa.

Sekä työntekijä, että asiakaspalaute on ollut pääsääntöisesti hyvää, yhteistoiminnan avulla kotihoitoasiakkaat ovat saaneet tarvitsemansa avun alueilla joihin ei aiemmin ole voitu kotihoivaa näin tehokkaasti tuottaa . Kaikille toimintaan osallistuneille työntekijöille on järjestetty työntekijäkysely. Työntekijät vastasivat yhteistoimintamallin olevan soveltuva tapa tuottaa yöaikainen hoiva tarvittaville alueille, työntekijät kokivat myös että asiakkailta saatu palaute on ollut hyvää; asiakkaat arvostavat kun apu on tullut. Työntekijöiltä saatu kehittämiskohteita nostava palaute kohdistui pääasiassa kirjaamiseen ja tilastointiin(pelastuslaitos).  Tämä kokemus onkin nyt mennyt eteenpäin, jatkokehittämistoimien kautta. Yhteistyö on kokonaisuutena toiminut kokemusten mukaan hyvin. Yhteistyö voi tuoda myös työtyytyväisyyttä moniammatillisen yhteistyön, työnkuvien, sekä työnluonteen muutosten kautta. 

Yhteistoiminnalla odotetaan olevan vaikutusta kotihoitoasiakkaiden kotona pärjäämiseen, pidempiaikaiset vaikutukset voivat näkyä asumispalveluihin siirtymisen lykkäytymisenä. Yhteistoiminnalla myös tuetaan monitasoisesti asiakkaitten palvelutarpeisiin vastaamista mahdollistaen avun kotiin raskaiden siirtymisten sijasta. Lisäksi yhteistoiminnalla tuetaan muuta palveluiden tuottamista hyvinvointialueella (mm. päivystys ja osastopaikat)