Ylitse MentorApp on SOS-Lapsikylän tarjoama digisosiaalipalvelu, jonka välityksellä voi hakea nimettömästi vertaistukea. Tukea tarjoavat SOS-Lapsikylän valmentamat vertaismentorit. Toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sijaishuollossa kasvaneet ovat tuoneet esiin, että lastensuojelun kentällä on liian vähän digitaalisuutta ja vertaistukea yhdistäviä käytäntöjä, Ylitse MentorApp -palvelu vastaa tähän tarpeeseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Sovelluksen kehittämistyön lähtökohtana on ollut sijaishuollossa kasvaneiden kokemustieto ja projektin aikana olemmekin tavanneet yli 100 sijaishuollossa kasvanutta ja sieltä itsenäistynyttä. Palvelun kehittämiseen liittyviin työpajoihin osallistui yhteensä 46 lapsena huostaanotettuna ollut aikuista. Palvelumuotoilu ja varsinaisessa koodaus vaiheessa kehittämiseen osallistui useita tästä ryhmästä, ohjaten sovelluksen kehitystyötä ja käyttäjäpolkuja oikeaan suuntaan.

Toimintaa koordinoi SOS-Lapsikylä. Mukana yhteistyössä ovat muun muassa Auta Lasta ry:n Veturointi-toiminta ja Helsingin Diakonissalaitos. Mobiilisovellus on kehitetty yhdessä Ylitse-projektiin (2016–2018) osallistuneiden sijaishuollosta aikuistuneiden, Futurice Oy:n ja Aalto yliopiston kanssa täydentämään olemassa olevia palveluja.

Tavoiteltu muutos

Ylitse MentorApp -sovelluksessa tukea tarjoavat SOS-Lapsikylän valmentamat vertaismentorit, joilla itsellään on kokemus lastensuojelun sijaishuollossa kasvamisesta. Palvelu tarjoaa sijaishuollosta itsenäistyville ja jo aikuistuneille verkoston, jossa kokemustietoa ja voimavaroja voidaan jakaa yli sukupolvien.

Ylitse MentorApp -palvelun välityksellä sijaishuollosta itsenäistyvät tai jo itsenäistyneet voivat hakea nimettömästi apua ja vertaistukea. Tulevaisuudessa mahdollistetaan vertaistuki myös muille kohderyhmille yhteistyössä järjestöjen ja kuntien kanssa.

Muutoksen mittaaminen

Projektiin osallistuneilta on kerätty palautetta systemaattisesti läpi projektin toimintavuosien. Tiedonkeruu kanavina on käytetty kyselyitä ja palautteita eri tilaisuuksissa ja keskusteluissa. Palaute sovelluksen kehittämisvaiheen työpajoihin osallistujilta on ollut kiitettävää. Työpajat on kehittämisen ohessa todettu vertaistuellisina tilanteina. Vertaismentoreilta on kerätty palautetta aktiivisesti kuukausittain järjestettävissä työnohjaustapaamisissa ja heitä on osallistettu toiminnan kehittämiseen. Vertaismentoreihin pyritään pitämään tiiviisti yhteyttä, jonka myötä heidän mielipiteensä ja käsityksensä projektin toiminnasta ja vaikuttavuudesta mahdollistaa kattavan kokonaiskuvan syntymisen kehittämistarpeista.

Kaikilta projektiin osallistuneilta on myös pyydetty ajantasaisesti palautetta Ylitse MentorApp –sovelluksen kehittämiseen ja toteutukseen liittyen. Nämä palautteet ja kehittämisideat toimivat merkittävänä tiedonlähteenä sovelluksen asiakaslähtöisyyden ja käyttäjätyytyväisyyden takaamiseksi. Myös vertaismentorivalmennukseen liittyy palautekysely, jonka osallistujat täyttävät valmennuksen päätteeksi. Palautetta kerätään aktiivisesti toiminnan eri vaiheista.

Yhteistyökumppaneilta palautetta on kerätty erilaisissa yhteistyötapaamisissa, seminaareissa ja tilaisuuksissa. Aktiivinen yhteistyö eri verkostojen kanssa on mahdollistanut ajantasaisen ja monipuolisen palautteensaannin toiminnasta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Sijaishuollosta itsenäistyvät nuoret tai jo itsenäistyneet nuoret aikuiset.

Ratkaisun perusidea **

Ylitse MentorApp -palvelun välityksellä sijaishuollosta itsenäistyvät tai jo itsenäistyneet voivat hakea nimettömästi apua ja vertaistukea.

Ylitse MentorApp -sovelluksen käyttö perustuu anonymiteettiin. Anonymiteetillä pyritään mahdollistamaan avun jatuen hakeminen mahdollisimman pienellä kynnyksellä. Mentoroitavista ei rekisteröitymisen tai sovelluksen käytön yhteydessä kerätä yksilöitäviä tietoja. Myös mentorit toimivat sovelluksessa anonyymisti. Sovelluksen julkaisun jälkeen saatujen kokemuksien perusteella anonyymius ei ole este pitkäaikaisten mentorointikeskustelujen syntymiselle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Ylitse MentorApp -sovelluksen käyttäminen on ilmaista ja sen voi ladata Android- ja iOS-laitteille. Palvelun käyttöönottaminen vaatii vain nimimerkin ja salasanan määrittämisen, jonka jälkeen mentoreilta voi hakea keskusteluapua niin arkisiin haasteisiin kuin mieltä painaviin kysymyksiin. Mentoreiden kanssa voi pohtia esimerkiksi itsenäistymiseen, jälkihuoltoon, opiskeluun, työelämään tai omaan vanhemmuuteen liittyviä asioita.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Sovelluksessa apua ja ohjausta tarjoavat myös SOS-Lapsikylän asiantuntijat.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Vuoden 2019 aikana Ylitse MentorApp -palvelun voidaan nähdä juurtuneen osaksi tarjolla olevia palveluja lastensuojelun kontekstissa. Hankkeen aikana kehitetyn vertaismentorivalmennuksen voidaan nähdä vakiintuneen osaksi sijaishuollosta itsenäistyneiden osallistamista lastensuojelun kontekstissa vapaaehtoistyön toteuttamiseen. Vuoden 2019 loppuun mennessä vertaismentorivalmennuksen käyneitä on 25, joista sovelluksessa toimii tällä hetkellä 14. Vertaismentoreiden tueksi on vakiintunut kuukausittain järjestettävät työnohjaustapaamiset sekä tarpeen mukaisesti myös muu yksilöllinen tuki. Vertaismentoreiden kanssa pidetään aktiivisesti yhteyttä ja palautetta sekä kehittämisideoita kerätään jatkuvasti. Toimintaan on vakiintunut keväisin ja syksyisin järjestettävät vertaismentorivalmennukset, joista tiedotetaan laaja-alaisesti yhteistyökumppaneille sekä uusia halukkaita rekrytoidaan sosiaalisen median kanavien kautta.

Vertaismentoreilta kerätyn palautteen pohjalta on noussut esiin, että vertaistuen tarjoaminen sovelluksen välityksellä on ollut voimaannuttavaa ja auttanut omien elämänkokemusten reflektoinnissa. Vertaismentorit ovat tuoneet esiin, että samankaltaisissa elämäntilanteissa eläneet henkilöt ymmärtävät ainoastaan sellaiset ihmiset, jotka ovat kokeneet samanlaisia elämänkokemuksia. ’’Vertaismentoritoiminta on mulle ollut todella antoisaa. Oon päässyt jakamaan mun tietoa ja kokemusta vertaisena ja uskon, että olen saanut välitettyä mun asiaa eteenpäin useammankin kanavan kautta ammattilaisille ja nuorille.’’ – toteaa eräs Ylitse MentorApissa toimiva vertaismentori.

Teknisesti sovelluksen toiminta on osoittautunut vuoden 2019 aikana vakaakaksi ja prosessit sovelluksen ylläpitoon näyttäytyivät toimivina. Ensimmäisen puolenvuoden aikana sovelluksessa lähetettiin yli 7400 viestiä. Tämän perusteella voidaan palvelun tavoittaneen kohderyhmän. Vuoden aikana sovellukseen rekisteröity yhteensä 119 käyttää. Näistä n. 80 prosenttia oli varsinaisia, nimimerkillä rekisteröityneitä vertaistukea hakevia. Loput 20 prosenttia rekisteröityneistä oli suurella todennäköisyydellä sovellusta kokeilevia ammattilaisia. Merkittävimmäksi toiminnan käyttöönoton mittariksi onkin osoittautunut reksiteröityneiden käyttäjien ja näistä viestin lähettäneiden määrän suhde.