Ymmärrystä, työkaluja ja kohtaamisen taitoa muistisairaan hoidon arjen tilanteisiin koulutuskokonaisuus

Koulutuksen avulla työntekijät saavat työkaluja haasteellisiin tilanteisiin ja ennakointiin ja osaaminen lisääntyy. Sen myötä asiakkaat saavat eri tilanteissa ammattilaisilta oikea-aikaista ymmärtävää kohtaamista ja apua. 

Toimintaympäristö

Tänä päivänä sote-palveluissa on ajoittain henkilöstön saatavuudessa haasteita. Lisäksi asumispalveluissa henkilöstömitoitus tippuu v. 2025 0,65 stä 0,6 een. Kotihoidossa työskennellään paljon yksin. On entistä tärkeämpää helpottaa työssä olevien asiakastyötä antamalla työntekijöille työkaluja erilaisiin tilanteisiin. Haasteellisten tilanteiden ennakointi ja ehkäisy muistisairaita hoitaessa on tärkeää.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Henkilöstökyselyn pohjalta haasteellisiin tilanteisiin toivottiin koulutusta. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ammattilaisilla oli tarve saada työyhteisöihin keinoja ja toimintamalleja joiden avulla haastavia tilanteita voidaan ehkäistä ja ratkaista. Muistisairaat asiakkaat hyötyvät siitä että henkilöstö tietää eri muistisairauksien piirteet, muistisairauksien eri vaiheet, sekä lääkehoidon, ravitsemuksen ja kohtaamisen merkityksen hoidossa ja hoivassa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koulutuskokonaisuutta oli suunnittelemassa asumispalvelujen ja kotihoidon esimiehiä sekä Suomen muistiasiantuntijat ry kouluttaja. Koulutuksessa huomioitiin asumispalvelujen ja kotihoidon toimintaympäristöt ja asiakkaiden tarpeet. Lisäksi huomioitiin henkilöstökyselyn palaute, jonka mukaan koulutusta tulisi saada mahdollisimman monelle työntekijälle. Tämän johdosta koulutus toteutettiin iltapäivisin ja päivinä jolloin ei ollut kokouksia tai muita koulutuksia. Koulutuksen kolme kertaa oli Teams koulutuksena ja yksi paikan päällä. Työntekijöillä ei mennyt matkoihin aikaa ja osallistuminen oli helppoa. Pilottivaiheessa koulutuspaikkoja oli 45 mutta henkilöstöä saatiin osallistumaan keskimäärin noin. 35 per kerta.

Tavoiteltu muutos

Koulutuskokonaisuuden avulla työntekijöille saadaan työkaluja muistisairaiden kohtaamiseen arjessa. Tavoitteena on ennaltaehkäistä haasteellisia tilanteita ja keinoja selviytyä haastavista tilanteista.

Muutoksen mittaaminen

Koulutuspilotin aikana henkilöstölle on tehty palautekyselyt. Ennakkokysely, koulutuskertojen jälkeen kyselyt sekä loppukysely koko koulutuskokonaisuudesta. Palautteiden perusteella työyksiköissä on lisääntynyt keskustelu aiheesta ja osallistuneet ovat jo vieneet hyviä käytäntöjä omiin työyksiköihin. Koulutukseen osallistuneille työntekijöille voidaan tehdä myöhemmin keväällä uusi kysely onko koulutuksen tieto jalkautunut laajemmin käytäntöön. 

Toteutussuunnitelma

Koulutukseen osallistuneiden on tärkeää  jalkauttaa koulutuksessa saatu oppi omaan työyksikköön. Koulutuskokonaisuus on myös tärkeä uusia vuosittain, jotta oppi jalkautuu laajemmalle.  Koulutuskokonaisuus on myös hyvä perehdytys ihmislähtöisyyteen ja asiakkaan kohtaamiseen uusille työntekijöille ja etenkin niille, joilla ei ole vielä kertynyt kokemusta muistisairaiden parissa työskentelystä. Koulutuspilotin loppupalautteesta on tärkeä huomioida jatkoa ajatellen toiveet, että koulutuksessa on enemmän ryhmätyötä ja yhteistä keskustelua työntekijöiden haasteellisista asiakaskokemuksista. Koulutuksen tietosisältö koettiin hyväksi tietopaketiksi mutta arjen esimerkkejä toivottiin nostettavan enemmän hoitajilta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asumispalveluissa ja kotihoidossa työskennellään pääasiassa muistisairaiden asiakkaiden kanssa. Asumispalveluissa ja kotihoidossa ikääntyneillä muistisairailla on samoja tarpeita. Asumispalveluissa asiakas tarvitsee vain enemmän fyysistä apua ja muistisairaus on osalla edennyt pidemmälle. 

Ratkaisun perusidea

Henkilöstön osaaminen muistisairauksista ja niiden vaiheista sekä lääkityksen, ravitsemuksen ja kohtaamisen merkityksestä kasvaa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Koulutukseen osallistuneet ovat jakaneet koulutuksessa käydyn materiaalin jo osin omiin työyksiköihinsä ja osallistuneilla oli suunnitelma käydä sisältö vielä tarkemmin oman tiimin kanssa läpi. Tämä vaatii aikaa esim. tiimipalaverista. Tiedon jalkauttamisessa on eroja työntekijäkohtaisesti. On tärkeää että koulutuskokonaisuus uusitaan vuosittain.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Koulutuskokonaisuutta voidaan hyödyntää eri organisaatioissa, mutta pienillä muutoksilla se on helppo räätälöidä omiin tarpeisiin vielä paremmin sopivaksi. Koulutus sisälsi esimerkkejä ja keskustelua, mutta näitä olisi voinut olla vielä enemmän sekä käytännön harjoituksia  jäätiin kaipaamaan. Toteutustapana etä tapaamiset toimivat (useammalla oli mahdollisuus osallistua koulutukseen), vaikka live tapaamisten tuomaa hyötyä osittain jäätiin kaipaamaan. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Koulutukseen osallistujat ovat havainnoineet omaa toimintaa ja muuttaneet sitä saadun tiedon pohjalta. Saatua tietoa on pystytty hyödyntämään asiakkaiden sekä omaisten kohtaamisessa. He ovat löytäneet keinoja ja pystyneet entistä paremmin tukemaan asiakkaiden osallistumista ja vaikuttamista omien valintojen tekemiseen. Lisäksi saatua tietoa on pystytty hyödyntämään haasteellisten asiakkaiden kohtaamisessa ja heidän kanssa toimimisessa.