Ymmärrystä, työkaluja ja kohtaamisen taitoa muistisairaan hoidon arjen tilanteisiin koulutuskokonaisuus
Koulutuksen avulla työntekijät saavat työkaluja haasteellisiin tilanteisiin ja ennakointiin ja osaaminen lisääntyy. Sen myötä asiakkaat saavat eri tilanteissa ammattilaisilta oikea-aikaista ymmärtävää kohtaamista ja apua.
Tänä päivänä sote-palveluissa on ajoittain henkilöstön saatavuudessa haasteita. Lisäksi asumispalveluissa henkilöstömitoitus tippuu v. 2025 0,65 stä 0,6 een. Kotihoidossa työskennellään paljon yksin. On entistä tärkeämpää helpottaa työssä olevien asiakastyötä antamalla työntekijöille työkaluja erilaisiin tilanteisiin. Haasteellisten tilanteiden ennakointi ja ehkäisy muistisairaita hoitaessa on tärkeää.
Henkilöstökyselyn pohjalta haasteellisiin tilanteisiin toivottiin koulutusta.
Koulutuskokonaisuutta oli suunnittelemassa asumispalvelujen ja kotihoidon esimiehiä sekä Suomen muistiasiantuntijat ry kouluttaja. Koulutuksessa huomioitiin asumispalvelujen ja kotihoidon toimintaympäristöt ja asiakkaiden tarpeet. Lisäksi huomioitiin henkilöstökyselyn palaute, jonka mukaan koulutusta tulisi saada mahdollisimman monelle työntekijälle. Tämän johdosta koulutus toteutettiin iltapäivisin ja päivinä jolloin ei ollut kokouksia tai muita koulutuksia. Koulutuksen kolme kertaa oli Teams koulutuksena ja yksi paikan päällä. Työntekijöillä ei mennyt matkoihin aikaa ja osallistuminen oli helppoa. Pilottivaiheessa koulutuspaikkoja oli 45 mutta henkilöstöä saatiin osallistumaan keskimäärin noin. 35 per kerta.
Koulutuskokonaisuuden avulla työntekijöille saadaan työkaluja muistisairaiden kohtaamiseen arjessa. Tavoitteena on ennaltaehkäistä haasteellisia tilanteita ja keinoja selviytyä haastavista tilanteista.
Koulutuspilotin aikana henkilöstölle on tehty palautekyselyt. Ennakkokysely, koulutuskertojen jälkeen kyselyt sekä loppukysely koko koulutuskokonaisuudesta. Palautteiden perusteella työyksiköissä on lisääntynyt keskustelu aiheesta ja osallistuneet ovat jo vieneet hyviä käytäntöjä omiin työyksiköihin. Koulutukseen osallistuneille työntekijöille voidaan tehdä myöhemmin keväällä uusi kysely onko koulutuksen tieto jalkautunut laajemmin käytäntöön.
Koulutukseen osallistuneiden on tärkeää jalkauttaa koulutuksessa saatu oppi omaan työyksikköön. Koulutuskokonaisuus on myös tärkeä uusia vuosittain, jotta oppi jalkautuu laajemmalle. Koulutuskokonaisuus on myös hyvä perehdytys ihmislähtöisyyteen ja asiakkaan kohtaamiseen uusille työntekijöille ja etenkin niille, joilla ei ole vielä kertynyt kokemusta muistisairaiden parissa työskentelystä. Koulutuspilotin loppupalautteesta on tärkeä huomioida jatkoa ajatellen toiveet, että koulutuksessa on enemmän ryhmätyötä ja yhteistä keskustelua työntekijöiden haasteellisista asiakaskokemuksista. Koulutuksen tietosisältö koettiin hyväksi tietopaketiksi mutta arjen esimerkkejä toivottiin nostettavan enemmän hoitajilta.
Asumispalveluissa ja kotihoidossa työskennellään pääasiassa muistisairaiden asiakkaiden kanssa. Asumispalveluissa ja kotihoidossa ikääntyneillä muistisairailla on samoja tarpeita. Asumispalveluissa asiakas tarvitsee vain enemmän fyysistä apua ja muistisairaus on osalla edennyt pidemmälle.