Ymmärrystä, työkaluja ja kohtaamisen taitoa muistisairaan hoidon arjen tilanteisiin koulutuskokonaisuus

Koulutuksen avulla työntekijät saavat työkaluja haasteellisiin tilanteisiin ja ennakointiin ja osaaminen lisääntyy. Sen myötä asiakkaat saavat eri tilanteissa ammattilaisilta oikea-aikaista ymmärtävää kohtaamista ja apua. 

Toimintamallin nimi
Ymmärrystä, työkaluja ja kohtaamisen taitoa muistisairaan hoidon arjen tilanteisiin koulutuskokonaisuus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Koulutuksen avulla työntekijät saavat työkaluja haasteellisiin tilanteisiin ja ennakointiin ja osaaminen lisääntyy. Sen myötä asiakkaat saavat eri tilanteissa ammattilaisilta oikea-aikaista ymmärtävää kohtaamista ja apua. 

Toteutuspaikka
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Luotu

11.12.2024

Viimeksi muokattu

12.02.2025
Ratkaisun perusidea

Henkilöstön osaaminen muistisairauksista ja niiden vaiheista sekä lääkityksen, ravitsemuksen ja kohtaamisen merkityksestä kasvaa. 

Toimintaympäristö

Tänä päivänä sote-palveluissa on ajoittain henkilöstön saatavuudessa haasteita. Lisäksi asumispalveluissa henkilöstömitoitus tippuu v. 2025 0,65 stä 0,6 een. Kotihoidossa työskennellään paljon yksin. On entistä tärkeämpää helpottaa työssä olevien asiakastyötä antamalla työntekijöille työkaluja erilaisiin tilanteisiin. Haasteellisten tilanteiden ennakointi ja ehkäisy muistisairaita hoitaessa on tärkeää.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asumispalveluissa ja kotihoidossa työskennellään pääasiassa muistisairaiden asiakkaiden kanssa. Asumispalveluissa ja kotihoidossa ikääntyneillä muistisairailla on samoja tarpeita. Asumispalveluissa asiakas tarvitsee vain enemmän fyysistä apua ja muistisairaus on osalla edennyt pidemmälle. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Koulutukseen osallistuneet ovat jakaneet koulutuksessa käydyn materiaalin jo osin omiin työyksiköihinsä ja osallistuneilla oli suunnitelma käydä sisältö vielä tarkemmin oman tiimin kanssa läpi. Tämä vaatii aikaa esim. tiimipalaverista. Tiedon jalkauttamisessa on eroja työntekijäkohtaisesti. On tärkeää että koulutuskokonaisuus uusitaan vuosittain.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Koulutukseen osallistujat ovat havainnoineet omaa toimintaa ja muuttaneet sitä saadun tiedon pohjalta. Saatua tietoa on pystytty hyödyntämään asiakkaiden sekä omaisten kohtaamisessa. He ovat löytäneet keinoja ja pystyneet entistä paremmin tukemaan asiakkaiden osallistumista ja vaikuttamista omien valintojen tekemiseen. Lisäksi saatua tietoa on pystytty hyödyntämään haasteellisten asiakkaiden kohtaamisessa ja heidän kanssa toimimisessa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Koulutuskokonaisuutta voidaan hyödyntää eri organisaatioissa, mutta pienillä muutoksilla se on helppo räätälöidä omiin tarpeisiin vielä paremmin sopivaksi. Koulutus sisälsi esimerkkejä ja keskustelua, mutta näitä olisi voinut olla vielä enemmän sekä käytännön harjoituksia  jäätiin kaipaamaan. Toteutustapana etä tapaamiset toimivat (useammalla oli mahdollisuus osallistua koulutukseen), vaikka live tapaamisten tuomaa hyötyä osittain jäätiin kaipaamaan. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä