Ymmärrystä, työkaluja ja kohtaamisen taitoa muistisairaan hoidon arjen tilanteisiin koulutuskokonaisuus
Koulutuksen avulla työntekijät saavat työkaluja haasteellisiin tilanteisiin ja ennakointiin ja osaaminen lisääntyy. Sen myötä asiakkaat saavat eri tilanteissa ammattilaisilta oikea-aikaista ymmärtävää kohtaamista ja apua.
Toimintamallin nimi
Koulutuksen avulla työntekijät saavat työkaluja haasteellisiin tilanteisiin ja ennakointiin ja osaaminen lisääntyy. Sen myötä asiakkaat saavat eri tilanteissa ammattilaisilta oikea-aikaista ymmärtävää kohtaamista ja apua.
Henkilöstön osaaminen muistisairauksista ja niiden vaiheista sekä lääkityksen, ravitsemuksen ja kohtaamisen merkityksestä kasvaa.
Tänä päivänä sote-palveluissa on ajoittain henkilöstön saatavuudessa haasteita. Lisäksi asumispalveluissa henkilöstömitoitus tippuu v. 2025 0,65 stä 0,6 een. Kotihoidossa työskennellään paljon yksin. On entistä tärkeämpää helpottaa työssä olevien asiakastyötä antamalla työntekijöille työkaluja erilaisiin tilanteisiin. Haasteellisten tilanteiden ennakointi ja ehkäisy muistisairaita hoitaessa on tärkeää.
Asumispalveluissa ja kotihoidossa työskennellään pääasiassa muistisairaiden asiakkaiden kanssa. Asumispalveluissa ja kotihoidossa ikääntyneillä muistisairailla on samoja tarpeita. Asumispalveluissa asiakas tarvitsee vain enemmän fyysistä apua ja muistisairaus on osalla edennyt pidemmälle.
Koulutukseen osallistuneet ovat jakaneet koulutuksessa käydyn materiaalin jo osin omiin työyksiköihinsä ja osallistuneilla oli suunnitelma käydä sisältö vielä tarkemmin oman tiimin kanssa läpi. Tämä vaatii aikaa esim. tiimipalaverista. Tiedon jalkauttamisessa on eroja työntekijäkohtaisesti. On tärkeää että koulutuskokonaisuus uusitaan vuosittain.
Koulutukseen osallistujat ovat havainnoineet omaa toimintaa ja muuttaneet sitä saadun tiedon pohjalta. Saatua tietoa on pystytty hyödyntämään asiakkaiden sekä omaisten kohtaamisessa. He ovat löytäneet keinoja ja pystyneet entistä paremmin tukemaan asiakkaiden osallistumista ja vaikuttamista omien valintojen tekemiseen. Lisäksi saatua tietoa on pystytty hyödyntämään haasteellisten asiakkaiden kohtaamisessa ja heidän kanssa toimimisessa.