Yökotihoidon järjestäminen
Toimintamallin tarkoituksena on tuottaa riittävästi tietoa tuotantotapojen vaihtoehdoista päätöksenteon tueksi yökotihoidon järjestämisestä vastaaville tahoille.
Kunnalla ja tulevalla hyvinvointialueella on lakeihin perustuva vastuu ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä ja turvaamisesta. Vanhuspalvelulakiin tuli voimaan uudistus 1.1.2023, missä määritellään, että asiakkaiden tulee saada kotihoidon palveluita kaikkina vuorokauden aikoina. Palvelut voidaan tuottaa omana tai ostopalveluna. Sote-uudistus korostaakin ohjaus- ja valvontavastuuta riippumatta tuotantotavasta. Järjestäjän on aktiivisesti seurattava palvelujen laatua ja määrää sekä sitä, toteutuvatko ne vaatimusten ja tarpeen mukaisesti.
Ikääntyneiden määrän kasvaessa, tilanteessa jossa kärsitään työvoimapulasta, on palvelujen järjestäjän pystyttävä vertailemaan tuotantotapoja ja pohjaamaan tehtävät päätökset tutkittuun tietoon.
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen tavoitteena on laadukkaiden sosiaali-, terveys ja pelastustoimen palveluiden turvaaminen helsinkiläisille huomioiden myös palvelujen taloudelliset näkökulmat. Palvelujen tuotantotapojen vertailu ja oman toiminnan tarkastelu ja kehittämiskohteiden tunnistaminen ovat osa taloudellisesti järkevää toimintaa.
Liittyy Helsingin kaupunkistrategiaan 2021-2025 -Kasvunpaikka ja Helsingin kotihoidon strategiseen toimintasuunnitelmaan 2022-2025.
Kotihoidon edustajat: kotihoidon ja yökotihoidon substanssin asiantuntemus
Arviointitoimiston edustajat: palveluiden järjestämisen, asiakasohjauksen ja valvonnan asiantuntemus
Konsulttipalvelut: selvityksen toteuttaminen ja tapaamisten järjestäminen
Muiden hyvinvointialueiden yökotihoidosta vastaavat henkilöt: vertailutiedon tuottaminen
Hanketyöntekijät: tausta-aineiston kokoaminen, raportointi ja tarvittavien tapaamisten sekä tilaisuuksien järjestäminen
Toimintamallin avulla tuotetun tiedon toivotaan edistävän seuraavien tavoitteiden toteutumista:
- kotihoidon asiakkaiden yökotihoidon palveluiden saatavuus ja palveluiden laatu voidaan turvata kustannustehokkaasti tuetettuna
- tuotantomallin valinnassa huomioidaan parhaiten alueelliset erityispiirteet sekä organisaation tavoitteet ja päätöksen tekoon on tuotettu riittävät tiedot
- yökotihoidon asiakkaaksi tuloa ohjaavat asiakaskriteerit ja selkeä myöntämisen prosessi
-
yökotihoidon asiakastyön kehittämiseen ja valvontaan on selkeä suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä
Yökotihoidon asiakas- ja käyntimäärät
Seurataan yökotihoidon järjestämisen kustannusten kehittymistä
Seurataan henkilöstön työtyytyväisyyttä ja pysyvyyttä
Helsingin oman tuotannon nykytilaa kartoitetaan auditoimalla yöhoidon toimintaa
- auditoinnissa tarkastellaan asiakaskirjauksia, asiakkaiden palveluita, asiakkaiden palvelutunteja, hoito- ja palvelusuunnitelmia sekä asiakkaille tehtyjä päätöksiä
- auditoinnissa haastatellaan kotihoitopäällikköä ja yökotihoidon esihenkilöä sekä työnsuunnittelijoita
- tutustutaan yökotihoidon työhön työvuorossa ja tavataan työntekijöitä
- lisäksi selvitetään palkkakustannuksia, vuoron aikaviiveitä, välitöntä työaikaa ja henkilöstörakennetta
- kartoitetaan toimintaan liittyvät kehittämistarpeet ja sovitaan edistettävät asiat
Lisäksi toteutetaan vaihtoehtoisten tuotantotapojen arviointi Helsingin näkökulmasta konsulttiyrityksen (NHG) tuottamana. Selvityksessä tarkastellaan yökotihoidon tuotantotapoja suurissa kaupungeissa Suomessa.
- yöhoidon järjestämisen nykytila, tausta ja kehitysteemat haastatelluilla alueilla
-
yöhoidon ostopalveluiden hankinta ja hankinta prosessissa huomioitavat tekijät
Yökotihoidon asiakkaat ovat iäkkäät ja monisairaat tai vammaiset yökotihoitoa tarvitsevat henkilöt. Asiakkaita ei ole haastateltu erikseen, mutta yksi hanketyöntekijä oli yökotihoidon mukana yhden yövuoron ajan ja tapasi asiakkaita.
Päädytty jatkokehittämään yökotihoitoa, omana toimintana mallina, jossa yökotihoidosta vastaa keskitetty tiimi.