Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hanke

Lapsilla ja nuorilla tulisi olla yhdenvertainen mahdollisuus saada vaikuttavaa mielenterveyden tukea ja mielenterveysongelmien varhaista hoitoa. Hankkeessa tuetaan tutkitusti vaikuttavien psykososiaalisten menetelmien kansallista käyttöönottoa ja juurtumista lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluihin.

Hanke täydentää kansallisen mielenterveysstrategian (2020–2030) toteuttamista ja tukee erikoissairaanhoidon keskittämisasetuksessa määritettyjen tehtävien täyttämistä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Kokonaisuuden nimi
Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hanke
Lyhyt kuvaus

Lapsilla ja nuorilla tulisi olla yhdenvertainen mahdollisuus saada vaikuttavaa mielenterveyden tukea ja mielenterveysongelmien varhaista hoitoa. Hankkeessa tuetaan tutkitusti vaikuttavien psykososiaalisten menetelmien kansallista käyttöönottoa ja juurtumista lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluihin.

Hanke täydentää kansallisen mielenterveysstrategian (2020–2030) toteuttamista ja tukee erikoissairaanhoidon keskittämisasetuksessa määritettyjen tehtävien täyttämistä.

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hanke edistää lapsille, nuorille ja lapsiperheille suunnattujen, tutkitusti vaikuttavien psykososiaalisten menetelmien implementointia eli suunnitelmallista käyttöönottoa ja juurtumista palveluihin.

Tarkoituksena on vahvistaa implementointiin liittyvää osaamista, rakenteita ja prosesseja, jotka takaavat vaikuttavien mielenterveyspalveluiden yhdenvertaisen saatavuuden lapsille ja nuorille.

Hankkeen tavoitteet:

Tavoite 1: Varmistetaan lasten käytösongelmien varhaisen tuen menetelmien ylläpidon jatkuminen sekä menetelmien ylläpitoon liittyvän toiminnan konsultointi ja tuki yliopistosairaaloissa. Tavoitteeseen sisältyy myös kansallisen seurantajärjestelmän kehittäminen ja pilotointi sekä menetelmien soveltuvuuden ja käytettävyyden arviointiin liittyvien viitekehysten selvittäminen ja kehittäminen.

Tavoite 2: Tuetaan hyvinvointialueita menetelmien implementoinnissa.

Tavoite 3: Vahvistetaan mielenterveyden tukea ja mielenterveysongelmien tunnistamista sivistystoimessa.

Tavoite 4: Kehitetään psykososiaalisen tuen malli tilanteisiin, joissa perheessä on vakavaa sairautta. Mallin implementoinnista tehdään suunnitelma.

Tavoite 5: Edistetään TRT-menetelmän (Teaching recovery techniques) implementointia Suomessa. TRT-menetelmä auttaa ennaltaehkäisemään traumalle altistuneiden lasten, nuorten ja heidän vanhempiensa mielenterveysongelmia.

Toimiaika

Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hanke toimii ajalla 1.4.2023-31.12.2025.

Toimijat

Itla johtaa ja toteuttaa hanketta. Yhteistyötä tehdään muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön, THL:n, Opetushallituksen, yhteistyö- ja hyvinvointialueiden, koulujen ja järjestöjen kanssa. Ohjausryhmä ja seurantaryhmä tukevat hankkeen onnistumista.

Rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitetiedostot ja linkit
Yhteyshenkilön nimi
Kaisa Lamminen
Yhteyshenkilön organisaatio
Itla Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö sr
Yhteyshenkilön sähköpostiosoite
kaisa.lamminen@itla.fi

Tekijä

Kaisa Lamminen

Luotu

27.03.2024

Viimeksi muokattu

02.10.2024
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat yleisiä ja hoitoon hakeutuminen on kasvanut tasaisesti 13–17-vuotiaiden ikäryhmässä vuodesta 2012. Tutkitusti vaikuttavia psykososiaalisen tuen menetelmiä tarjotaan kuitenkin vaihtelevasti eri alueiden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, eikä suurin osa menetelmistä juurru kunnolla palvelujärjestelmään. 

Mielenterveyden tukea ja mielenterveysongelmien varhaista tunnistamista sivistystoimessa vaikeuttaa puolestaan selkeän toimintamallin puute.

Hanke täydentää kansallisen mielenterveysstrategian (2020–2030) toteuttamista ja tukee erikoissairaanhoidon keskittämisasetuksessa määritettyjen tehtävien täyttämistä.

Päämäärä ja päätavoite

Hanke edistää lapsille, nuorille ja lapsiperheille suunnattujen, tutkitusti vaikuttavien psykososiaalisten menetelmien implementointia eli suunnitelmallista käyttöönottoa ja juurtumista palveluihin.

Tarkoituksena on vahvistaa implementointiin liittyvää osaamista, rakenteita ja prosesseja, jotka takaavat vaikuttavien mielenterveyspalveluiden yhdenvertaisen saatavuuden lapsille ja nuorille.

Tavoiteltavat tulokset, tuotokset ja vaikutukset

1. Varmistetaan lasten käytösongelmien varhaisen tuen menetelmien ylläpidon jatkuminen. 

Tuotokset:

  • Ihmeelliset vuodet -menetelmän ryhmänohjaajien kouluttaminen, alueiden menetelmäosaamisen vahvistaminen ja menetelmän seuranta. Osana seurantajärjestelmää pilotoidaan kyselytyökaluja ryhmien vaikuttavuuden seurantaan.
  • TCM-ryhmänhallintamenetelmään ryhmänohjaajien kouluttaminen ja alueiden tukeminen.
  • Kansallisen seurantajärjestelmän selvittäminen, kehittäminen ja pilotoiminen.
  • Tarjotaan vahvojen menetelmien implementointiin liittyvää asiantuntemusta sekä kehittämisyhteistyöhön perustuvaa konsultaatiota hyvinvointialueille ja yliopistosairaaloille.
  • Toteutetaan synteesejä intervention soveltuvuudesta ja käytettävyydestä.

2. Hyvinvointialueille suunnattu implementoinnin tuki

Tuotokset:

  • Implementoinnin tukimateriaalit: implementointiopas ja -video, implementoinnin verkkosivusto, NoMAD-kyselyn päivitys, implementoinnin työkalujen tunnetuksi tekeminen ja juurruttaminen hyvinvointialueille.
  • Näyttöön perustuvat menetelmät osaksi johtamista -verkkokurssin kehittäminen.
  • Vaikuttavat menetelmät käyttöön – näin onnistut johtamisessa -koulutuskokonaisuuden järjestäminen.
  • Implementointiosaajien yhteiskehittämisen ja vertaistuen verkostotapaamiset.

3. Mielenterveyden tunnistaminen ja tuki sivistystoimessa

Tuotokset:

  • Sivistystoimen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyömallin kehitys mielenterveysongelmien tunnistamiseksi ja tukemiseksi.
  • Yläkoulun yhteisöllinen toimintamallin rakentaminen positiivisen käyttäytymisen vahvistamiseksi.
  • Verkkokoulutuksen järjestäminen opetustoimen henkilöstölle lapsen ja nuoren kohtaamiseen.

4. Psykososiaalisen tuen mallintaminen ja käyttöönotto tilanteisiin, joissa perheessä on vakavaa sairautta

Tuotokset:

  • Kartoitus jo olemassa olevista menetelmistä ja toimintamalleista sekä käytettyjen menetelmien käyttökelpoisuuden arviointi.
  • Toimintamallin kehittäminen ja pilotointi.
  • Ehdotus toimintamallin kansallisesta käyttöönotosta

5. Vahvan näytön menetelmän implementointi ja vaikuttavuuden edistäminen

Tuotokset:

  • TRT-menetelmän (Teaching recovery techniques) uusien ryhmien käynnistäminen, implementointisuunnitelman luominen ja koulutuskonseptin uudistaminen.