Kansallinen joustavan palvelun asumismalli (JOPA) -hanke

Joustavan palvelun asumismalli iäkkäille (JOPA) -hankkeessa kehitetään toimintamalli, jossa erilaisiin asumisen ratkaisuihin voidaan joustavasti yhdistää iäkkäiden henkilöiden tarpeisiin vastaavia palveluja ja muita toimintoja, kuten teknologisia ratkaisuja. Palvelut kohdennetaan asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti. Asuminen on oma erillinen kokonaisuutensa. Asumispalveluilla tässä hankkeessa tarkoitetaan sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisia asumispalveluja. 

JOPA -hankkeessa asumisen ja palvelujen toimintamallin lähtökohtana on, että asiakas saa elää loppuelämänsä tutussa kodissaan ja jossa palveluja voidaan lisätä joustavasti asiakkaan palvelutarpeen kasvaessa.

Kokonaisuuden nimi
Kansallinen joustavan palvelun asumismalli (JOPA) -hanke
Lyhyt kuvaus

Joustavan palvelun asumismalli iäkkäille (JOPA) -hankkeessa kehitetään toimintamalli, jossa erilaisiin asumisen ratkaisuihin voidaan joustavasti yhdistää iäkkäiden henkilöiden tarpeisiin vastaavia palveluja ja muita toimintoja, kuten teknologisia ratkaisuja. Palvelut kohdennetaan asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti. Asuminen on oma erillinen kokonaisuutensa. Asumispalveluilla tässä hankkeessa tarkoitetaan sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisia asumispalveluja. 

JOPA -hankkeessa asumisen ja palvelujen toimintamallin lähtökohtana on, että asiakas saa elää loppuelämänsä tutussa kodissaan ja jossa palveluja voidaan lisätä joustavasti asiakkaan palvelutarpeen kasvaessa.

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan sisältyy iäkkäiden palvelujen tuottajakentän monimuotoisuuden huomioiminen ja siihen liittyen erilaisten kotihoidon ja tehostetun palveluasumisen väliin sijoittuvien ratkaisujen kehittäminen. Laatusuosituksissa hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020-2023 tavoitteena on edistää ikääntyneille sopivien asumisratkaisujen toteuttamista, esim. välimuotoista ja yhteisöllistä asumista. Ikäohjelmassa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan yhtenä keskeisenä tavoitteena on sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän palvelujärjestelmän turvaaminen. Tavoitteen toteuttamiseksi muun muassa monipuolistetaan asumispalveluja vastaamaan paremmin iäkkäiden erilaisiin tarpeisiin sekä kehittämistyöllä että uudistamalla lainsäädäntöä.

Toimiaika

JOPA-hankkeiden toiminta-aika ajoittuu vuosille 2021-2022.

Toimijat

JOPA-hanketta toteutetaan neljässä alueellisessa hankkeessa.

Rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Yhteyshenkilön nimi
Kaarina Tuokko, Marjaana Pennanen, Satu Karppanen
Yhteyshenkilön organisaatio
Sosiaali- ja terveysministeriö
Yhteyshenkilön sähköpostiosoite
etunimi.sukunimi@gov.fi

Tekijä

Kaarina Tuokko

Luotu

07.03.2022

Viimeksi muokattu

14.04.2022
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan sisältyy iäkkäiden palvelujen tuottajakentän monimuotoisuuden huomioiminen ja siihen liittyen erilaisten kotihoidon ja tehostetun palveluasumisen väliin sijoittuvien ratkaisujen kehittäminen. Laatusuosituksissa hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020-2023 tavoitteena on edistää ikääntyneille sopivien asumisratkaisujen toteuttamista, esim. välimuotoista ja yhteisöllistä asumista. Ikäohjelmassa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan yhtenä keskeisenä tavoitteena on sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän palvelujärjestelmän turvaaminen. Tavoitteen toteuttamiseksi muun muassa monipuolistetaan asumispalveluja vastaamaan paremmin iäkkäiden erilaisiin tarpeisiin sekä kehittämistyöllä että uudistamalla lainsäädäntöä.

Päämäärä ja päätavoite

Avustuksen tavoite

Avustettavien hankkeissa tulee kehittää kohdan 1 mukaisia asumisratkaisuja, joissa toteutuu joustavan palvelun toimintamalli. Lisäksi avustettavien hankkeiden tulee täyttää kohdassa 2 mainituista elementeistä vähintään a-c kohdat. Kohdat d-g ovat vapaaehtoisia, mutta suositeltavia.

1.Hankkeiden tulee kehittää ja kokeilla sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisissa asumispalveluissa asiakkaiden tarpeista lähteviä iäkkäiden palveluratkaisuja siten, että niitä voidaan joustavasti vahvistaa asiakkaan tarpeiden kasvaessa.

2.Hankkeiden tulee kehittää iäkkäiden henkilöiden joustavan palvelun asumisen toimintamalli, joka sisältää mallin toteuttamiseksi tarvittavat elementit ja jota voidaan levittää laajempaan käyttöön (hyödyntäen kohdan 1 tuotoksia). Toimintamalliin sisältyviä osa-alueita ovat:

a) ikäystävällinen asumisympäristö, joka mahdollistaa asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin vastaamisen

b) toimiva asiakas- ja palveluohjaus

c) monimuotoisen palveluympäristön huomioivien työvälineiden ja menetelmien hyödyntäminen ja kehittäminen, kuten

  • asiakkaiden tarpeita vastaavien resurssien mm. henkilöstön mitoittamiseen tarvittavat välineet
  • omavalvonnan välineet
  • johtamisen välineet

d) RAI -arvioinnin hyödyntäminen asiakkaiden tarpeita ja niihin vastaamista arvioitaessa

e) digitaalisten välineiden ja teknologian hyödyntäminen asiakkaiden tarpeisiin vastaamisessa

f) monituottajuuden hyödyntäminen palvelujen hankinnassa

g) asiakkaan maksamien asiakasmaksujen määräytyminen mallissa

Tavoiteltavat tulokset, tuotokset ja vaikutukset

Joustavan palvelun asumismalli iäkkäille (JOPA) -hankkeessa kehitetään toimintamalli, jossa erilaisiin asumisen ratkaisuihin voidaan joustavasti yhdistää iäkkäiden henkilöiden tarpeisiin vastaavia palveluja ja muita toimintoja, kuten teknologisia ratkaisuja. Palvelut kohdennetaan asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti. Asuminen on oma erillinen kokonaisuutensa. Asumispalveluilla tässä hankkeessa tarkoitetaan sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisia asumispalveluja.

JOPA -hankkeessa asumisen ja palvelujen toimintamallin lähtökohtana on, että asiakas saa elää loppuelämänsä tutussa kodissaan ja jossa palveluja voidaan lisätä joustavasti asiakkaan palvelutarpeen kasvaessa.

JOPA -toiminnan valmisteluun ja toteuttamiseen sisältyy aktiivinen yhteistyö valvovien viranomaisten kanssa, asiakas- ja potilasturvallisuudesta huolehtiminen mm. kehittämällä omavalvontaa sekä toimiva asiakas- ja palveluohjaus, jolla varmistetaan asiakkaan muuttuvien tarpeiden havaitseminen ja niihin reagointi oikea-aikaisesti.