Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui 40 kilpailutyötä. Tässä on esitelty shortlistalle valitut kilpailutyöt. Kuntamarkkinoinnin SM-kulta meni tänä vuonna Vaasaan. Vaasan kampanjassa etsittiin, ei enempää eikä vähempää, maailman onnellisinta ihmistä. Kilpailussa hopealle sijoittui Sallan kunnan ja House of Laplandin kampanja Save Salla / Salla 2032. Pronssi matkasi tällä kertaa Ouluun ja sen sai Oulun matkailu Oy:n kampanja Pohjolan rengastie. Palkintojen jako tapahtui Kuntamarkkinoilla 14.9.2022.

Kokonaisuuden nimi
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlista 2022
Lyhyt kuvaus

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui 40 kilpailutyötä. Tässä on esitelty shortlistalle valitut kilpailutyöt. Kuntamarkkinoinnin SM-kulta meni tänä vuonna Vaasaan. Vaasan kampanjassa etsittiin, ei enempää eikä vähempää, maailman onnellisinta ihmistä. Kilpailussa hopealle sijoittui Sallan kunnan ja House of Laplandin kampanja Save Salla / Salla 2032. Pronssi matkasi tällä kertaa Ouluun ja sen sai Oulun matkailu Oy:n kampanja Pohjolan rengastie. Palkintojen jako tapahtui Kuntamarkkinoilla 14.9.2022.

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestetään nyt 17. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 650 markkinointiprosessia tai ‑kampanjaa mm. elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta. Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena sekä tarjota innovatiivisia ja hyödyllisiä ideoita ja malleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.

Järjestäjinä toimivat Suomen Kuntaliitto ry, Seudulliset kehittämisyhteisöt SEKES ry ja
Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.

Kilpailun yhteistyöyritykset Sanoma ja Miltton mahdollistavat kampanjapalkinnot.

Toimiaika

Kilpailuaika 1.3.2021-18.3.2022. Materiaalien viimeinen palautuspäivä on 13.4.2022

Tuomaristo kokoontuu 5.5.2022 ja 12.5.2022.

Semifinalistit (viisi kappaletta) julkaistaan 7.6.2022

Semifinalistit esitellään ja palkintaan Kuntamarkkinat tapahtumassa 14.9.2022

Toimijat

Tuomaristossa on vahva kokemus elinkeinon-, matkailun-, työllisyyden ja brändimarkkinoinnin saralta:

  • Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry 
  • Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry  
  • Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu   
  • Professori Saila Saraniemi, Oulun Yliopisto  
  • Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Kuntaliitto, tuomariston puheenjohtaja
Rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Yhteyshenkilön nimi
Eija Rautiainen
Yhteyshenkilön organisaatio
Suomen Kuntaliitto
Yhteyshenkilön sähköpostiosoite
eija.rautiainen@kuntaliitto.fi

Tekijä

Eero Ylinentalo

Luotu

27.05.2022

Viimeksi muokattu

20.09.2022
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kuntaliitto haluaa tuoda kuntien markkinointiviestinnän tekoja esille ja malliksi koko kuntakentälle.

Päämäärä ja päätavoite

Päämääränä on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena. Tavoitteena on koota kuntien hyviä toimintamalleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.  

Tavoiteltavat tulokset, tuotokset ja vaikutukset

Löytääksemme koko kuntakentän kirjolle hyödynnettäviä malleja, toivomme osallistujia sekä isolla että pienellä budjetilla toteutetuista kampanjoista. 

SM-kilpailun sääntöjen mukaan kilpailutyön aiheena voi olla esimerkiksi kunnan kilpailukyvyn parantaminen, matkailu, rekrytointi tai kuntaa markkinoiva tuote. Kilpailutyö voi käsittää koko seudun tai kunnan markkinointiviestinnän kokonaisuuden, tietyn palvelukokonaisuuden (esimerkiksi asuin- tai yritysalue) tai yksittäisen palvelun (esimerkiksi tapahtuma tai matkailukohde) markkinoinnin. Kilpailuun voivat osallistua kunnat, seudut ja alueet sekä kuntien omistamat ja rahoittamat organisaatiot. Mainostoimistot voivat osallistua kilpailuun yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Tuotokset ja tulokset

Kuntakentän markkinointiviestintä on edennyt visuaalisempaan suuntaan ja yhteistyökumppaneiden ammattitaitoa osataan hyödyntää. Digitaalisuus ja virtuaalisuus ovat tulleet jäädäkseen myös markkinointiviestinnän työkaluina.

Vaikutukset ja vaikuttavuus

Semifinalistien ja voittajien toteutuneista kampanjoista on otettu mallia kuntakentällä. Lisäksi kilpailutyöt ovat tehneet kuntien markkinointiviestintää näkyvämmäksi sekä sisäisten että ulkoisten asiakkaiden keskuudessa.