Päijät-Hämeen monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4,I2)
Päijät-Hämeen monialaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptia on kehitetty osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) joka kuuluu Päijät-Hämeessä 3053 Yhdyspintatoimintamallit -projektiin.
Palvelukonsepti koostuu monialaisista asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleista, joita ovat Päijät-Hämeessä mm. hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin, palvelupolut hva:n verkkosivuilla, T2D ehkäisyn toimintamalli avosairaanhoidossa ja Kaikukortti.
Kokonaisuuden nimi
Päijät-Hämeen monialaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptia on kehitetty osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) joka kuuluu Päijät-Hämeessä 3053 Yhdyspintatoimintamallit -projektiin.
Palvelukonsepti koostuu monialaisista asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleista, joita ovat Päijät-Hämeessä mm. hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin, palvelupolut hva:n verkkosivuilla, T2D ehkäisyn toimintamalli avosairaanhoidossa ja Kaikukortti.
Tavoitteena määrittää alueellinen monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti hankeaikana.
Hankeaika 2022-2025
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen kunnat, järjestöt, seurakunnat
Palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus:
Päijät-Hämeessä otetaan käyttöön hyvinvointialueen verkkosivuille rakennettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalinen palvelutarjotin, jolle kootaan hyvinvointialueen, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen tarjoamia alueellisia hyte-palveluja.
T2D:n riskintunnistuksen toimintamalli:
T2D:n riskintunnistuksen toimintamalli on otettu käyttöön hyvinvointialueella ja mukana on yksiköitä eri toimialoilta ja tulosalueilta. Riskissä olevien oikea-aikaista ohjautumista palveluihin tavoitellaan monialaisella yhteistyöllä alueen apteekkien kanssa sekä digitaalisilla ratkaisuilla.
Asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen:
Palvelupolku on sisältö- ja prosessimuotoiltu yhteensovitettu palvelujen kokonaisuus, joka on kuvattu asiakkaan näkökulmasta ja julkaistaan hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Palvelupolkujen kuvaamiseksi on laadittu ohjeet polkujen muotoiluun, työkalu polkuaiheiden valintaan ja priorisointiin sekä yhteiskehittämisen työpajakokonaisuus.
Kaikukortti:
Oikeus kulttuuriin kuuluu kaikille varallisuudesta riippumatta.
Kaikukortti parantaisi heikommassa taloudellisessa asemassa olevien hyvinvointialueen asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua kulttuuri- ja liikuntapalveluihin.
Rahoitusta on haettu käyttöönotolle vuonna 2025.