Vuorovedoin vaikuttavuuteen kohti dialogista toimintakulttuuria digitaalisia menetelmiä hyödyntäen
Kehitämme lasten, nuorten ja perheiden palveluihin kiinnittyviä monitoimijaisia toimintakulttuureja.
Sujuvoitamme monialaista yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen (SOTEKO) ammattilaisten välillä.
Lisäämme dialogisuutta ja dialogista vuorovaikutusta yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa lasten, nuorten ja perheiden palveluissa sekä tuemme yhteistä oppimista.
Kokonaisuuden nimi
Kehitämme lasten, nuorten ja perheiden palveluihin kiinnittyviä monitoimijaisia toimintakulttuureja.
Sujuvoitamme monialaista yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen (SOTEKO) ammattilaisten välillä.
Lisäämme dialogisuutta ja dialogista vuorovaikutusta yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa lasten, nuorten ja perheiden palveluissa sekä tuemme yhteistä oppimista.
Hankkeen tavoitteena on
- moniammatillisen yhteistyön sujuvoittaminen SOTEKO-ammattilaisten välillä
- dialogisen vuorovaikutuksen lisääminen yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa ja yhteisen oppimisen tukeminen
- tuottaa ratkaisuja alan hankekehittämisen kierteeseen; miten erilaisten osaamisen kehittämiseen tähtäävien hankkeiden tulokset saadaan implementoitua käytäntöön siten, että niiden tuloksia pystytään hyödyntämään aidosti arjessa nykyisillä tai tulevaisuudessa vähenevillä resursseilla? Koska tarkastelu kattaa sekä nykytilanteen, uuden tiedon omaksumisen ja sisäistämisen, että muutoksen toiminnassa, hankkeen tulosten vaikuttavuuden tarkastelu ulottuu myös työn suoritusvaiheeseen.
Hankkeen toimenpiteet:
- TP1: Yhteisen oppimisen tarpeet moniammatillisessa yhteistyössä (vetovastuu: LAY ja THL)
- TP1.1: Kysely SOTEKO-alojen johto- ja esihenkilötehtävissä toimiville henkilöille ja muulle henkilöstölle (LAY)
- TP1.2: SOTEKO-alojen moniammatillisen ja -toimijaisen toimintakulttuurin tarkastelu toiminnallisesti Dialogisen työotteen vahvistaminen -pelipakka-dialogien avulla (THL)
- TP2: Koulutus moniammatillisten tiimien dialogisessa vuorovaikutuksessa (THL)
- TP3: Dialogisuus ja moniammatillisen yhteistyön arjen digiratkaisut (TY)
- TP4: DIDI-toimintamallin ja työkalun tuotteistaminen
- TP4.1: Uusi toimintakulttuuri – DIDI-toimintamalli (LAY)
- TP4.2: DIDItys oppaan laatiminen (TY)
- TP5: Kansallinen DIDI-toimintamallin toiminnallistaminen ja hyötykäyttöönotto (THL)
- TP6: Hankkeen koordinointi, hallinto ja tiedotus (LAY)
1.9.2024 - 31.8.2027
Lapin yliopisto (koordinaattori)
THL
Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätiede (työinformatiikka) ja yrittäjyys
Turun yliopiston Sote-akatemia
Hankkeen tavoitteena on
- moniammatillisen yhteistyön sujuvoittaminen SOTEKO-ammattilaisten välillä
- dialogisen vuorovaikutuksen lisääminen yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa ja yhteisen oppimisen tukeminen
- tuottaa ratkaisuja alan hankekehittämisen kierteeseen; miten erilaisten osaamisen kehittämiseen tähtäävien hankkeiden tulokset saadaan implementoitua käytäntöön siten, että niiden tuloksia pystytään hyödyntämään aidosti arjessa nykyisillä tai tulevaisuudessa vähenevillä resursseilla? Koska tarkastelu kattaa sekä nykytilanteen, uuden tiedon omaksumisen ja sisäistämisen, että muutoksen toiminnassa, hankkeen tulosten vaikuttavuuden tarkastelu ulottuu myös työn suoritusvaiheeseen.
- digitaalinen verkkoalusta ammattialisten käyttöön
- moniammatillisen yhteistyön sujuvoittaminen SOTEKO-ammattilaisten välillä
- dialogisen vuorovaikutuksen lisääminen yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa ja yhteisen oppimisen tukeminen