Work & Stay – kokonainen elämä Koillismaalla, Pudasjärvi

Hankkeen tavoitteena on hyvinvoinnin, työllisyyden ja elinvoiman lisääminen Koillismaalla sekä erityisesti syrjäytymisen ehkäiseminen, työmarkkinoille heikosti kiinnittyvien työllistämisen edistäminen ja osaavan työvoiman saannin edistäminen.Hankkeessa tehdään maakuntarajat ylittävää yhteistyötä, joka edistää toimenpiteiden vaikuttavuutta. Hankkeen päätoteuttajana toimii Kuusamon kaupunki ja osatoteuttajia ovat Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy, Ksakki ry, Posion kunta, Pudasjärven kaupunki, Puolangan kunta sekä Taivalkosken kunta. Hankkeen toteutusaika on 1.12.2023 – 31.12.2025.

Kokonaisuuden nimi
Work & Stay – kokonainen elämä Koillismaalla, Pudasjärvi
Lyhyt kuvaus

Hankkeen tavoitteena on hyvinvoinnin, työllisyyden ja elinvoiman lisääminen Koillismaalla sekä erityisesti syrjäytymisen ehkäiseminen, työmarkkinoille heikosti kiinnittyvien työllistämisen edistäminen ja osaavan työvoiman saannin edistäminen.Hankkeessa tehdään maakuntarajat ylittävää yhteistyötä, joka edistää toimenpiteiden vaikuttavuutta. Hankkeen päätoteuttajana toimii Kuusamon kaupunki ja osatoteuttajia ovat Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy, Ksakki ry, Posion kunta, Pudasjärven kaupunki, Puolangan kunta sekä Taivalkosken kunta. Hankkeen toteutusaika on 1.12.2023 – 31.12.2025.

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

Hankkeen päätavoite on hyvinvoinnin, työllisyyden ja elinvoiman lisääminen Koillismaalla. Hankkeen erityisiä tavoitteita ovat: syrjäytymisen ehkäiseminen ja työmarkkinoille heikosti kiinnittyvien työllistämisen edistäminen sekä osaavan työvoiman saannin edistäminen. Hankkeen tavoitteet on valittu vastaamaan alueen tilanteeseen ja haasteisiin eli erityisryhmien työllistymisen haasteisiin sekä kasvua hidastavaan ja jopa estävään osaavan työvoiman pulaan. 

Hankkeen neljällä työpakettikokonaisuudella vaikutetaan haasteiden eri osa-alueisiin. Pudasjärvellä toteutetaan työpaketteja 1 Työelämätulkkimallin kehittäminen ja 2 Työllisyyspalveluiden kehittäminen: 

TP1 työelämätulkkimallin kehittämisen tavoitteena on nopeuttaa työmarkkinoille heikosti kiinnittyvien kestävää työllistymistä.

TP2 työllisyyspalveluiden kehittämisen tavoitteena on paikallisesti ja alueellisesti toimivat monialaiset ja moniammatilliset verkostot, jotka työskentelevät tehokkaasti yhdessä lisäten toimijoiden asiantuntijuutta ja valmiutta toimia muuttuvassa ympäristössä. Toimenpiteiden tavoitteena on myös tiedolla johtamisen kehittäminen ja toiminnan vaikuttavuuden arvioinnin edistäminen.

Toimiaika

Pudasjärvellä toimiaika on 5.2.2024-31.12.2025

Toimijat

Pudasjärven kaupunki, Ksakki ry, Kuusamon kaupunki, Taivalkosken kunta, Puolangan kunta, paikalliset yhteistyöverkostot, asiakkaat

Rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Liitetiedostot ja linkit

Luotu

13.11.2024

Viimeksi muokattu

19.11.2024
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Eri selvitysten (mm. Ammattibarometri, Naturpoliksen työvoimatarve-selvitys) ja yrityskontakteissa saatujen palautteiden perusteella (esim. JobBoost –hanke) Koillismaan yrityksillä on jatkuvia rekrytointihaasteita. Useat toimialat (mm. logistiikka-, hoiva-, puhtaanapito- sekä majoitus- ja ravitsemisalat) kärsivät osaavan työvoiman puutteesta. Samaan aikaan, laskusta huolimatta, työttömyysluvut ovat pysyneet kohtuullisen korkeina ja kääntyneet osittain nousuun vuoden 2023 alussa. Tammikuussa 2023 työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli Puolangalla 20%, Posiolla 15,4%, Pudasjärvellä 15%, Taivalkoskella 12,1% ja Kuusamossa 9,9%. Alueen työttömyystilastoissa korostuu myös tietyt erityisryhmät kuten yli 50-vuotiaat, joita työttömistä on esimerkiksi Kuusamossa lähes 45%. Ulkomaalaisesta työvoimasta työttömänä on kunnittain n. 20-80% ylittäen valtakunnallisen luvun. Työttömillä nuorilla on puolestaan erilaisia työllistymistä hidastavia tai estäviä haasteita. Toimijoiden kokemuksien ja asiakkaiden palautteiden mukaan haastavassa työmarkkina-asemassa olevien kohderyhmien kestävän työllistämisen tukeminen vaati pitkäkestoisia toimenpiteitä ja resursseja, jotka mahdollistavat työpaikoille asti ulottuvan tuen.

MDI:n tuottaman väestöennusteen kansainvälistyvän Suomen skenaario näyttää Koillismaan osalta täysin päinvastaista kehitystä kuin Suomessa yleisesti: Koillismaa ei kansainvälisty. Naturpoliksessa tehdyn selvityksen mukaan pelkästään Kuusamossa tarvitaan seuraavan noin kolmen vuoden aikana arviolta noin 1000 uutta työntekijää joten alueelle on välttämätöntä saada osaava työvoimaa muualta Suomesta ja kansainvälisesti. JobBoost-hankkeessa tehdyn kansainvälisen rekrytoinnin selvityksen mukaan alueella on paljon kehitettävää kansainvälisyyteen ja kansainvälisiin rekrytointeihin liittyen. Rekrytointiosaamisen puutteiden lisäksi haasteita, on esimerkiksi puolison ja perheenjäsenten työllistymisessä sekä yleisesti alueelle asettautumisessa. Samoin JobBoost-hankkeessa toteutetun etätyö- ja monipaikkaisuus selvityksen mukaan alueella on hyödyntämättömiä mahdollisuuksia monipaikkaisen työn edistämiseen, mutta paljon myös kehitettävää palveluista infraan.

Koillismaan alueen kunnat eivät ole olleet mukana kuntakokeiluissa. Tämä on aiheuttanut kurottavaa toimintamallien ja tiedolla johtamisen kehittämiseen sekä toimenpiteiden vaikuttavuuden arviointiin. Työkyvyn tuen palvelut ovat murroksessa hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde kehittää työkyvyn tuen palveluita ja kuntien työllisyyden hoidon rajapinnan nivominen tiiviiseen yhteistyöhön työkyvyn tuen palveluiden kanssa on pitkäaikaistyöttömyyden ratkaisemisessa avainasemassa. Työkyvyn tuen palveluiden merkitys on noussut esiin erityisesti Pudasjärven kaupungin Vahvaksi -hankkeen ja työllistävien yhdistysten Osallisuudella työkykyä -ESR-hankkeen myötä vuosina 2020-2023.Hankkeessa suunnataan toimenpiteitä kaikkiin edellä mainittuihin ongelmakohtiin. Toimenpiteillä edistetään ja uudistetaan heikoimmin työmarkkinoille kiinnittyvien työnhakijoiden kestävää työllistymistä tarjoamalla henkilökohtaista ja pitkäkestoista tukea asiakkaan polulle ja lisäämällä ammattitaitoista resurssia verkostoon. Palveluita kehittämällä ja viestintää sekä markkinointia tehostamalla ja uudistamalla tavoitetaan myös uusia potentiaalisia osaajia työskentelemään ja jäämään alueelle. Hankkeella vastataan niin Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun kuin Lapin maakuntaohjelmien strategisiin painopisteisiin erityisesti osaavan työvoiman saatavuuden, kansainvälisyyden ja osallisuuden sekä hyvinvoinnin edistämisen näkökulmista.

Päämäärä ja päätavoite

Hankkeen päätavoite on hyvinvoinnin, työllisyyden ja elinvoiman lisääminen Koillismaalla. Hankkeen erityisiä tavoitteita ovat: syrjäytymisen ehkäiseminen ja työmarkkinoille heikosti kiinnittyvien työllistämisen edistäminen sekä osaavan työvoiman saannin edistäminen. 

Hankkeen tavoitteet on valittu vastaamaan alueen tilanteeseen ja haasteisiin eli erityisryhmien työllistymisen haasteisiin sekä kasvua hidastavaan ja jopa estävään osaavan työvoiman pulaan. 

TP1 työelämätulkkimallin kehittämisen tavoitteena on nopeuttaa työmarkkinoille heikosti kiinnittyvien kestävää työllistymistä.

TP2 työllisyyspalveluiden kehittämisen tavoitteena on paikallisesti ja alueellisesti toimivat monialaiset ja moniammatilliset verkostot, jotka työskentelevät tehokkaasti yhdessä lisäten toimijoiden asiantuntijuutta ja valmiutta toimia muuttuvassa ympäristössä. Toimenpiteiden tavoitteena on myös tiedolla johtamisen kehittäminen ja toiminnan vaikuttavuuden arvioinnin edistäminen.

Tavoiteltavat tulokset, tuotokset ja vaikutukset

TAVOITELTAVAT TULOKSET

Hankkeen tuloksena edistetään työmarkkinoille heikommin kiinnittyvien työnhakijoiden työllistymistä sekä yritysten osaavan työvoiman saantia. Kohderyhmien työttömyys laskee ja avoimiin työpaikkoihin saadaan osaavia työntekijöitä mahdollistaen yritysten ja alueen elinvoimaisuuden kehittymisen. Tuloksia seurataan työpakettien mukaan. 

Työpaketti 1: Työelämätulkkimalli-tulokset: 

Pitkän aikavälin tulokset: Työelämätulkkimalli nopeuttaa työmarkkinoille heikosti kiinnittyvien kestävää työllistymistä (työttömyysjaksojen pituudet) ja vähentää kohderyhmien työttömyyttä (työttömien määrä erityisryhmissä). Työelämätulkki-malli jää pysyväksi käytännöksi ja sitä voidaan käyttää joustavasti vaihtuvissa työmarkkinatilanteissa.

Lyhyen aikavälin tulokset:

  • Pudasjärvellä työelämätulkkimallin käytänteet omaksutaan ja juurrutetaan yhdeksi edistäväksi ohjauksen työkaluksi paikalliseen työllistämistoimintaan. Tavoitteena on, että eri kohderyhmien tarpeisiin vastaava työelämätulkki-malli on kaupungin työllisyyspalveluiden käytössä hankkeen päättyessä.
  • Alkukartoitukseen kehitetään toimiva malli, joka edistää asiakkaan työllistymisen esteiden varhaista havaitsemista ja asiakas ohjautuu oikea-aikaisesti oikeaan palveluun. Alkukartoitus tehdään kaikille hankkeen kohderyhmiin kuuluville henkilöasiakkaille.
  • Asiakasohjaukseen osallistuvista henkilöistä seurataan, kuinka moni ohjautuu työhön tai koulutukseen, kuntoutukseen tai eläkkeelle
  • Työnhakija-asiakkaat kokevat saavansa tarpeisiinsa vastaavaa palvelua (palautekysely)• Yritysten tieto monikulttuurisesta ja monimuotoisesta työyhteisöstä lisääntyy ja rekrytointikynnys madaltuu (palautekysely).

Työpaketti 2: Työllisyyspalveluiden kehittäminen

Pitkän aikavälin tulokset: Toimivat ja asiantuntevat, paikalliset ja alueelliset, monialaiset ja moniammatilliset verkostot työskentelevät tehokkaasti yhdessä edistäen työvoiman liikkuvuutta ja yleisesti työllisyyden toimenpiteiden vaikuttavuutta. Tiedolla johtaminen mahdollistaa toimenpiteiden vaikuttavuuden seurannan.

Lyhyen aikavälin tulokset:

  • Paikallisten ja alueellisten asiantuntija-tiimien toiminta on vakiintunutta
  • Työllisyyden asiantuntijoiden ja asiakasohjausta tekevien henkilöiden osaaminen on lisääntynyt ja vahvistunut kaupungin työllisyyspalveluissa ja välityömarkkinoilla (kysely)
  • Työllisyyteen liittyvä datan kerääminen on vakiintunutta ja mahdollistaa toimenpiteiden vaikuttavuuden seurannan- Pudasjärvellä on käytössä toimiva asiakashallintajärjestelmä ja virtuaalinen työtila asiantuntijoille

TAVOITELTAVAT VAIKUTUKSET

Pitkän aikavälin vaikutukset: Hankkeessa on rakennettu Työelämätulkki -malli, jonka avulla työnhakija-asiakkaalle pystytään tarjoamaan sujuvampi ja tehokkaampi asiakaspolku kohti työelämää. Mallissa korostuu palvelun oikea-aikaisuus, saavutettavuus ja laatu. Mallin kautta eri toimijoiden roolit ja vastuut selkiytyy sekä mahdollinen päällekkäinen työ vähenee. Malli tiivistää yhteistyötä pitkällä aikavälillä työllisyyspalveluiden, välityömarkkinoiden ja työnantajien välillä. Erityisesti yhdistysten ja yritysten lisääntyvällä yhteistyöllä saadaan pysyviä työllisyysvaikutuksia pitkään työttömänä olleiden kohdalla. Jatkossa tätä mallia voidaan hyödyntää myös tulevan TE2024 uudistuksen myötä kunnissa ja työllisyysalueilla.

Kehittämisen näkökulmasta työllisyyspalvelujen toimintaa on tavoitteena hankkeen avulla uudistaa toimiviksi ja asiantunteviksi yksiköiksi. Palvelukokonaisuus rakentuu monialaisiin ja moniammatillisiin verkostoihin, tekemällä laajasti yhteistyötä paikallisella ja alueellisella tasolla. Paikallisen työllisyysverkoston toimenkuvien kehittäminen ja yhteen kokoaminen on tärkeää muuttuneiden toimintaympäristöjen keskellä. Tässä kehittämisen painopisteenä nähdään tiivis ja ennakoiva yhteistyö hyvinvointialue Pohteen sekä TE- palveluiden kesken meneillään olevien ja tulevien toimintamallien omaksumisessa. Alueellinen yhteistyö eri toimijoiden kesken ja työllisyyspalveluiden hoito tulee jatkossa korostumaan yhä enenevissä määrin.

Hankkeen toteutuksen yhtenä tavoitteena on saada aikaan riittävän laadukasta ja vaikuttavaa hanketyöskentelyä. Siksi on tärkeää, että hanketta tullaan mittaamaan myös asetettujen tavoitteiden tulosten perusteella. Tätä tullaan arvioimaan hankkeessa erillisellä ostettavalla ulkopuolisen tahon vaikuttavuusarvioinnilla. Siinä arvioidaan hanketyö-mallien toimivuutta sekä vaikutuksia työllistymisen edistämiseen hanketyön aikana.