10-16 -vuotiaan lapsen kehitysvamman tunnistaminen, Sujuvat palvelut -valmennus, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa vahvistetaan 10-16 -v. lasten kehitysvamman tunnistamista tunnistamistyökalun ja ammattilaisten osaamisen vahvistamisen avulla. Toimintamalli on osa kehitysvammaisen lapsen hoitoketjua. 

Toimintaympäristö **

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta, joka on aloittanut toimintansa 1.1.2023. Pohde vastaa yli 400 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta. Työntekijöitä Pohteella on lähes 19 000. Pohteen toiminta-alue on maantieteellisesti laaja, alueeseen kuuluu 30 kuntaa.

Pohteen tavoitteena on parantaa väestön hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta sekä vähentää palveluiden tarvetta. Yhdenvertaisuus, osallisuus, vastuullisuus ja vaikuttavuus ovat johtotähtiä. Tällä hetkellä hyvinvointialueen sisällä on eroja sekä palveluihin pääsemisessä että toimintamalleissa. Näitä eroja pyritään pienentämään alueella tapahtuvalla kehittämistyöllä. Toimintojen kehittämisen avulla alueen asukkaat saavat yhteen sovitettuja, monialaisella yhteistyöllä toteutettuja ja sujuvammin toimivia sosiaali- ja terveyspalveluja. 

On tunnistettu, että Pohteen alueella asiakkaan kehitysvamman tunnistaminen, varhainen tuki ja puheeksi ottaminen viivästyvät, mikä voi aiheuttaa asiakkaalle haasteita opinnoissa, työelämässä ja elämänhallinnassa. Riskit ongelmien kasaantumiselle kasvavat. Kehitysvamman varhaisen tunnistamisen, puheeksi ottamisen ja oikein kohdennetun tuen avulla voidaan vaikuttaa myönteisesti niin yksilö- kuin yhteiskunnallisella tasolla.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaan näkökulmasta kehitysvamman mahdollisimman varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta

  • lapsi ja perhe saa tarvitsemansa tuen, hoidon ja palvelut
  • kuntoutus alkaa mahdollisimman varhain ja siten voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen etenemiseen
  • lapsen kyvykkyys huomioidaan ja ymmärtäväinen sekä myönteinen suhtautuminen lapseen vahvistuu

Ammattilaisten näkökulmasta kehitysvamman mahdollisimman varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta lapselle ja perheelle voidaan tarjota oikein kohdennettua tukea ja palveluita. Ammattilaisten kehitysvammaosaamista tulee lisätä varhaisen tunnistamisen vahvistamiseksi. 

Organisaation ja yhteiskunnan näkökulmasta kehitysvamman mahdollisimman varhainen tunnistaminen on tärkeää, sillä siten voidaan ennalta ehkäistä ongelmien kasaantumista, vähentää palveluiden tarvetta sekä tuottaa palveluita, jotka tuottavat lapselle ja perheelle arvoa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen
  1. Ydintiimi (projektisuunnittelijat x4, projektipäällikkö ja prosessin omistaja), projektisuunnittelijoilla on päävastuu työskentelyn etenemisestä, tiedon kokoamisesta ja kehittämistoimenpiteiden käynnistämisestä sekä koordinoinnista
  2. Vammaispalveluiden ohjausryhmä, kommentointi ja sparraus 
  3. Kliinistä työtä tekevät asiantuntijat monialaisesti perus- ja erityistason palveluista sekä vammaispalveluista, asiantuntijakommentointi ja sisällön arviointi
  4. Kokemusasiantuntija, kehittäminen ja sisällön arviointi
  5. Järjestöt ja seurakunnat, yhteistyö ja yhteiskehittäminen
Tavoiteltu muutos

Kehittämistyön tavoitteet:

  1. Lapsi, jolla on  kehitysviiveitä tai oppimisen haasteita tunnistetaan, kohdataan ja huoli otetaan puheeksi lapsen ja huoltajien kanssa ammatillisesti Pohteen alueen oppilas- ja opiskeluhuollossa
  2. Tunnistamistyökalu on käytössä Pohteen ammattilaisilla ja se myös ohjaa monialaisen verkoston muodostamista
  3. Lapsen hoito- ja palveluprosessi käynnistyy oikea-aikaisesti, lapsi ohjautuu tarpeenmukaisiin tutkimuksiin joustavasti ja monialainen yhteistyö on sujuvaa
    1. Eri toimijoiden vastuut ja roolit sekä yhteistyö eri ammattilaisten välillä on selkeää, jonka myötä mm. päällekkäinen työ vähenee.
  4. Vahvistaa kehitysvammaisten lasten oikeutta perustason sosiaali- ja terveyspalveluihin
  5. Vahvistaa ammattilaisten kehitysvammaosaamista
    1. Osaamisen vahvistaminen pohjautuu osaamiskartoitukseen, jonka avulla on saatu käsitys osaamisen kehittämisen tarpeista. Osaamista vahvistetaan esimerkiksi koulutuksen avulla.
Toteutussuunnitelma

Tulee kehittää kehitysvamman tunnistamistyökalu ammattilaisten tueksi. 

Tulee vahvistaa ammattilaisten kehitysvamman tunnistamisosaamista koulutuksen avulla.

Tulee laatia selkeä, yhtenäinen hoitoketju, jossa eri tahojen roolit, vastuut ja työnjako on kuvattu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Suomessa kehitysvammaisuuden esiintyvyys on suunnilleen sama kuin muissa länsimaissa. Suomessa kehitysvammaisia henkilöitä on noin 50 000. Heistä suurin osa, runsas 90 % on lievästi (60 %) tai keskiasteisesti (30 %) kehitysvammaisia. 

Pohteen alueella on noin 4000 kehitysvammaista. Erikoissairaanhoidon kehitysvammatutkimuksiin jonottaa noin 100 lapsi- ja aikuisasiakasta. Arvioidaan, että Suomessa on jopa tuhansia kehitysvammaisia ihmisiä, joilla ei ole diagnoosia. 

Kehittämistyöhön osallistuu koulutettu kokemustoimija. Lisäksi on perustettu asiakasraati. 

Ratkaisun perusidea **

Kehitysvamman varhaisen tunnistamisen tueksi on laadittu kehitysvamman tunnistamistyökalu (KESKENERÄINEN, EI TOISTAISEKSI KÄYTTÖÖN), joka on tarkoitettu ensisijaisesti Pohteen perustason sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön. Tunnistamistyökaluun on kuvattu erilaisia herätteitä ja haasteita, joita voi ilmetä lapsilla, joilla epäillään kehitysvammaa. Kehitysvamman tunnistamistyökalun tarkoituksena on, että huolen herätessä lapsi ohjautuu oikean tuen piiriin ja tarvittaviin jatkotutkimuksiin hyvissä ajoin, ennen ongelmien kasaantumista.

Kehittämistyön alkuvaiheessa toteutetun osaamiskartoituksen pohjalta tuli esiin, että ammattilaisten kehitysvammaosaaminen kaipaa vahvistusta.  Ammattilaisten osaamisen vahvistamiseksi järjestetään koulutuksia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallia juurrutetaan

  1. Koulutusten avulla
  2. Liittämällä kehitysvamman tunnistamistyökalu osaksi hyvinvointialueen hoitoketjua
  3. Sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä

Juurrutus edellyttää suunnittelua, toteutusta sekä arviointia. Johdon tuki on keskeisessä roolissa toimintamallin juurtumisessa käytäntöön.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin kehittäminen ja käyttöönotto vaatii vahvaa monialaista ja toimialuerajat ylittävää yhteistyötä.

Kehitysvamman tunnistamistyökalua voidaan hyödyntää myös muissa 10-16 -vuotiaiden käyttämissä palveluissa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehitysvamman varhaisen tunnistamisen tueksi ei aiemmin ole ollut käytettävissä tunnistamistyökalua. Nyt tunnistamistyökalu on kehitetty ja pilotoitu. Pilottiammattilaiset kokivat tunnistamistyökalun hyödylliseksi ja helppokäyttöiseksi. Pilotissa havaittiin kuitenkin, että työkalun avulla tunnistetaan paljon nepsy-lapsia. Työkalua on jatkotyöstetty pilotin kokemusten pohjalta monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa. Kehitetyn työkalun vaikuttavuutta ei pystytä vielä arvioimaan, sillä työkalua ei ole vielä otettu käyttöön. 

Koulutuskokonaisuuden toteuttaminen on aloitettu ja koulutukset jatkuvat syksyllä. Koulutuspäivään osallistuneet ammattilaiset kokivat saaneensa koulutuksesta uutta tietoa, jota voivat hyödyntää omassa työssään sekä kehitysvammaosaamisensa lisääntyneen.