Akuuttitilanteiden toimintamalli ja tilannekeskus Kainuussa
Ikääntynyt asiakas saa avun oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaisimman sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen tuottamana, silloin kun hoidontarve ei vielä vastaa hätätilannetta
Ensihoitopalveluiden tarpeeseen vaikuttavat ikääntyvän väestön määrän kasvu sekä palvelurakenteiden muutokset sosiaali- ja terveydenhuollossa. Suunnitelmallista yhteistyötä ensihoidon ja kotiin vietävien palveluiden välillä on tarpeen kehittää luoden uusia toimintamalleja kiireettömiä tilanteita ajatellen. Jotta resurssien käyttö olisi mahdollisimman tehokasta ja asiakkaan kotona asumista tukevaa, tulisi tiedonkulun olla tiivistä ja kaikki toimijat tavoittavaa.
Työryhmä koottiin ensihoidon, kotihoidon, päivystysavun puhelinpalvelun sekä kotisairaala ammattilaisista ympäri Kainuun kuntia.
Kehittämistyötä tehtiin työpajatoimintana palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen, jolloin ikääntyneet pysyivät kehittämisen keskiössä. Kehittämistyö tapahtui pääosin lähitapaamisina hybridimahdollisuus huomioiden.
Ikääntynyt asiakas saa avun oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaisimman sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen tuottamana, silloin kun hoidontarve ei vielä vastaa hätätilannetta.
Suoritusmittareina tulevat olemaan:
- kontaktien määrä
- yhteydenoton viiveaika
- ammattilaisten konsultaatiopuheluiden viiveaika
- eri palveluihin ohjautumisen jakauma
- D-tehtävien määrät
- ensihoidolle ohjautuvat D-tehtävät
- ammattilaisten konsultaatiomäärät
Työryhmä loi Business Model Canvasin avulla toimintamallille huoneentaulun.
Palvelut tukenasi -hanke on osa TulKoti-hankeperhettä, jolloin hankesuunnitelmassa on määritelty kohderyhmäksi kaikki 65 -vuotta täyttäneet kotonaan asuvat kainuulaiset.
Työryhmä on palvelumuotoilun työkaluin rakentanut asiakasymmärrystä luoden asiakasprofiilit sekä asiakaspolun, joiden pohjalta toimintamallin prosessikuvaus rakennettiin.
Asiakasymmärrystä kerättiin vuoden 2022 aikana Kainuun kotona asumista tukevista palveluista questback-kyselyn avulla sekä asiasta käytiin vuoropuhelua ikääntyneiden kanssa kuntakierroksilla, jotka toteutettiin jokaisessa Kainuun Soten kunnassa loppuvuodesta 2022.
Työryhmän työskentely rakennettiin palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen seitsemään työpajakokoontumiseen:
1. Nykytilan kartoitus ja toimintasuunnitelman luominen (business model canvas)
2. Asiakasymmärrys, asiakasprofiilien luominen
3. Asiakaspolku ja kosketuspisteet
4. ja 5. Toimintamallin rakentaminen
6. Toimenpiteiden kartoitus ja toimintamallin starttaaminen
7. Seurantapalaverit
Työryhmässä luotiin akuuttitilanteiden toimintamallille palvelupolku, kuvattiin toimintamalliin linkittyvän Akuuttipalveluiden tilannekeskuksen toimintaa sekä luotiin ammattilaisen konsultaatiopolku.
Luodut mallit ja kuvaukset käytettiin Kainuun Hyvinvointialueen johtajien hyväksyttävänä vuonna 2022 ennen niiden jatkohiontaa ja käyttöönottoa.
Palvelupolun kehittämistä jatkettiin kesän ja syksyn 2023 ajan. Palvelupolkuun on päivitetty palvelukortit sekä ammattilaisten konsultaatio polkua on myös päivitetty.
Hyvinvointialueella aloitti toimintansa uusi palveluyksikkö Akuutti kotisairaala ja tilannekeskus.
Akuuttipalveluiden tilannekeskus aloitti toimintansa syyskuussa 2023.
- Asiakas saa oikean avun oikeaan aikaan tarkoituksenmukaisimman ammattilaisen tuottamana
- Ensihoidon D-tehtävien muutos
Viestinnällä on suuri merkitys ja viestinnän sisältöä on mietittävä huolellisesti sekä aikataulutettava. Viestintää suunniteltiin moniammatillisessa työryhmässä ja viestintää kohdennettiin eri tahoille, mutta silti viestintään olisi voitu panostaa enemmän.
Lyhyen seurannan aikana huomattiin, miten merkittävä vaikutus tilannekeskuksen toiminnalla on D-tehtävien käsittelyssä. D-tehtävistä noin puolet ohjautuvat ensihoidolle, ja loput hoidetaan joko puhelin ohjauksella ja neuvonnalla tai muun ammattilaisen toimesta.