Akuuttitilanteiden toimintamalli ja tilannekeskus Kainuussa
Ikääntynyt asiakas saa avun oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaisimman sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen tuottamana, silloin kun hoidontarve ei vielä vastaa hätätilannetta
Toimintamallin nimi
Ikääntynyt asiakas saa avun oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaisimman sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen tuottamana, silloin kun hoidontarve ei vielä vastaa hätätilannetta
Toimintamallin avulla kotona asuva ikääntynyt saa oikea-aikaisen avun kotiinsa, tarkoituksenmukaisimman ammattilaisen tuottamana. Toimintamalli koskettaa kaikkia hyvinvointialueen asukkaita, koska hätäkeskus välittää kaikki ensihoidon D-tehtävät akuuttipalveluiden tilannekeskukselle.
Toimintamalli mahdollistaa myös ammattilaisten konsultaatiotuen hyödyntäen yhteistä kieltä, jonka NEWS- ja ABCDE-mallit tuovat.
Ensihoitopalveluiden tarpeeseen vaikuttavat ikääntyvän väestön määrän kasvu sekä palvelurakenteiden muutokset sosiaali- ja terveydenhuollossa. Suunnitelmallista yhteistyötä ensihoidon ja kotiin vietävien palveluiden välillä on tarpeen kehittää luoden uusia toimintamalleja kiireettömiä tilanteita ajatellen. Jotta resurssien käyttö olisi mahdollisimman tehokasta ja asiakkaan kotona asumista tukevaa, tulisi tiedonkulun olla tiivistä ja kaikki toimijat tavoittavaa.
Palvelut tukenasi -hanke on osa TulKoti-hankeperhettä, jolloin hankesuunnitelmassa on määritelty kohderyhmäksi kaikki 65 -vuotta täyttäneet kotonaan asuvat kainuulaiset.
Työryhmä on palvelumuotoilun työkaluin rakentanut asiakasymmärrystä luoden asiakasprofiilit sekä asiakaspolun, joiden pohjalta toimintamallin prosessikuvaus rakennettiin.
Asiakasymmärrystä kerättiin vuoden 2022 aikana Kainuun kotona asumista tukevista palveluista questback-kyselyn avulla sekä asiasta käytiin vuoropuhelua ikääntyneiden kanssa kuntakierroksilla, jotka toteutettiin jokaisessa Kainuun Soten kunnassa loppuvuodesta 2022.
Työryhmä muodostettiin niin asiakastyön ammattilaisista kuin heidän esihenkilöistään, jotta saatiin yhdistettyä asiakas- ja kenttätieto organisaation antamiin raameihin. Samalla mahdollistettiin työyksiköiden sitoutuminen toimintamallin jalkauttamiseen.
Akuuttitilanteiden toimintamalli sisältää myös ammattilaisten konsultaatio mahdollisuuden kiireettömissä tilanteissa. Akuuttitilanteiden ja tilannekeskuksen toimintamallia jalkautettiin syksyn 2023 aikana pidettävissä lähikoulutuksissa, jotka suunnattiin erityisesti kotihoidon työntekijöille. Toimintamallin vakiinnuttamisesta laadittiin suunnitelma organisaatiolle.
Toimintamallista ja Akuuttipalveluiden tilannekeskuksen toiminnan aloituksesta on tiedotettu organisaation henkilökunnalle sisäistä viestintäkanavaa käyttäen sekä syksyn 2023 aikana järjestetyillä, tiettyihin yksiköihin suunnatuilla tiedotustilaisuuksilla. Kansalaisille on laadittu oma tiedote Akuuttipalveluiden tilannekeskuksen toiminnan aloittamisesta.
Tilannekeskuksen toiminnan vaikutuksia seurattiin kahden kuukauden ajan. Tuolta ajan jaksolta voidaan todeta, että toiminnalla on merkittäviä vaikutuksia, noin puolet ensihoidon D-tehtävistä välittyvät ensihoidolle ja puolet tehtävistä hoituvat muilla tavoin, kuten ohjauksella ja neuvolla (43%) tai muulla yksiköllä (4%).