Apua huoliin -chat nuorille ja lapsiperheiden vanhemmille, Lapin hva (RRP, P4, I4)
Apua huoliin -chat tarjoaa apua lappilaisten nuorten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Chat on matalan kynnyksen palvelukanava, jossa vastaajana lappilaisia nuorten ja perheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Keskustelu on nimetöntä.
Hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyessä 1.1.2023 on tarve palveluiden ja toimintatapojen kehittämiselle ja yhtenäistämiselle, huomioiden digitalisaation mahdollisuudet sekä henkilöstön osaamisen tarpeet. Lapin hyvinvointialue on jaettu neljään palvelualueeseen, (pohjoinen, itäinen, kaakkoinen, lounainen) joissa pitää kehittää ja sopia yhdenmukaisista, asiakaslähtöisistä palveluista. Lapin hyvinvointialueella kehitetään matalan kynnyksen palveluita ja helposti saavutettavia sähköisiä digipalveluita. Apua huoliin -chat on osa laajempaa tarina-auttamisen kokonaisuutta Lapin hyvinvointialueella. Apua huoliin -chat tarjoaa apua lappilaisten nuorten, nuorten aikuisten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Palvelu on käytössä koko Lapin hyvinvointialueella. Apua huoliin –chatin osalta on tehty yhteistyötä myös kuntien sekä järjestötoimijan, Tyttöjen talo, kanssa koska nähdään, että saumaton yhteistyö kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa vahvistaa kohderyhmän palvelua. Kuntien ja kolmannen sektorin rooli julkisten palvelujen tukena on merkittävä osa asiakkaiden palvelukokonaisuutta.
Yhteistyötä Apua huoliin –chatin pilotissa tehtiin mm. Lapin hyvinvointialueen digipalveluiden ja viestinnän, Rovaniemen Tyttöjen talon, lapsiperheiden palveluiden ammattilaisten, perhekeskuskoordinaattoreiden, Zoturin ja Vasa 2 –hankkeen mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen kehittämiskokonaisuudessa neuropsykiatrisen palvelupolun osalta. Yleischatin lisäksi oli tarjolla teemachatteja kuten Nepsy-chat ja Seksuaalineuvonnan chat nuorille (Tyttöjen talo). Osana Apua huoliin –chatin pilottia tehtiin yhteinen pilottikokeilu, jossa Lapin digiNepsy-klinikan olemassa oleva Nepsy-chat -palvelu integroitiin osaksi Apua huoliin -chatia.
Apua huoliin -chatin pääasiallisena kohderyhmänä on nuoret, nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Apua huoliin -chatissa voi asioida nimettömänä, mikä nähdään erityisesti nuorten kohderyhmässä tärkeänä matalan kynnyksen palvelukanavana.
Nepsy-chatin kohderyhmää ovat lappilaiset lapset, nuoret, nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat, joita mietityttävät neurokirjoon ja arjen pulmiin liittyvät kysymykset. Tarkoitettu myös konsultaatiotuki ammattilaisille neurokirjon asioissa.
Seksuaalineuvonnan chat on suunnattu lappilaisille nuorille seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvissä kysymyksissä.