Apua huoliin -chat nuorille ja lapsiperheiden vanhemmille, Lapin hva (RRP, P4, I4)
Apua huoliin -chat tarjoaa apua lappilaisten nuorten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Chat on matalan kynnyksen palvelukanava, jossa vastaajana lappilaisia nuorten ja perheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Keskustelu on nimetöntä.
Toimintamallin nimi
Apua huoliin -chat tarjoaa apua lappilaisten nuorten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Chat on matalan kynnyksen palvelukanava, jossa vastaajana lappilaisia nuorten ja perheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Keskustelu on nimetöntä.
Apua huoliin -chat on osa laajempaa tarina-auttamisen kokonaisuutta Lapin hyvinvointialueella. Apua huoliin -chat tarjoaa apua lappilaisten nuorten, nuorten aikuisten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Chat on matalan kynnyksen palvelukanava, jossa vastaajana lappilaisia nuorten ja perheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Keskustelu chatissa on nimetöntä. Sähköiset ja digitaaliset palvelut vahvistuvat enenevissä määrin, jolloin ammattilaisten osaamisen vahvistaminen esimerkiksi chat-työskentelyyn ja matalan kynnyksen tuen tarjoamiseen sähköisesti on ajankohtaista. Verkkoauttaminen nähdään soveltuvan osaksi ammattilaisten perustyötä. Pilotissa Zoturi Oy koulutti ammattilaisia vastaajiksi chat-työskentelyyn.
Apua huoliin -chatissa pääsee puhumaan huolistaan ammattilaisen kanssa. Anonyymichat on usein paikka, jossa kävijä sanoittaa huoltaan ensimmäistä kertaa työntekijälle. Chat-vierailijat toivovat usein ensisijaisesti, että heidät kohdataan. Palveluneuvontaa annetaan tarvittaessa. Usein avuksi riittää kohtaaminen ja se, että ammattilainen kuuntelee. Chatin ei ole tarkoitus olla pelkkä palveluohjaustyökalu, vaan tukea tarjotaan jo chatissa. Chat on tarkoitettu nuorten, nuorten aikuisten ja perheiden tueksi: parhaimmillaan ennaltaehkäisemään avuntarpeen syntymistä ja tarpeen mukaan tukemaan palvelun piiriin ohjautumista.
Teemat Apua huoliin -chatissa
Nepsy-chat: ohjausta ja neuvontaa neurokirjoon liittyviin asioihin suomeksi ja pohjoissaamen kielellä. Chat on tarkoitettu lappilaisille nuorille, nuorille aikuisille ja lapsiperheen vanhemmille. Myös ammattilaiset voivat hyödyntää palvelua konsultaatiotukena.
Seksuaalineuvonnan-chat nuorille (Tyttöjen talo): apua nuorille seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyviin kysymyksiin.
Hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyessä 1.1.2023 on tarve palveluiden ja toimintatapojen kehittämiselle ja yhtenäistämiselle, huomioiden digitalisaation mahdollisuudet sekä henkilöstön osaamisen tarpeet. Lapin hyvinvointialue on jaettu neljään palvelualueeseen, (pohjoinen, itäinen, kaakkoinen, lounainen) joissa pitää kehittää ja sopia yhdenmukaisista, asiakaslähtöisistä palveluista. Lapin hyvinvointialueella kehitetään matalan kynnyksen palveluita ja helposti saavutettavia sähköisiä digipalveluita. Apua huoliin -chat on osa laajempaa tarina-auttamisen kokonaisuutta Lapin hyvinvointialueella. Apua huoliin -chat tarjoaa apua lappilaisten nuorten, nuorten aikuisten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Palvelu on käytössä koko Lapin hyvinvointialueella. Apua huoliin –chatin osalta on tehty yhteistyötä myös kuntien sekä järjestötoimijan, Tyttöjen talo, kanssa koska nähdään, että saumaton yhteistyö kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa vahvistaa kohderyhmän palvelua. Kuntien ja kolmannen sektorin rooli julkisten palvelujen tukena on merkittävä osa asiakkaiden palvelukokonaisuutta.
Yhteistyötä Apua huoliin –chatin pilotissa tehtiin mm. Lapin hyvinvointialueen digipalveluiden ja viestinnän, Rovaniemen Tyttöjen talon, lapsiperheiden palveluiden ammattilaisten, perhekeskuskoordinaattoreiden, Zoturin ja Vasa 2 –hankkeen mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen kehittämiskokonaisuudessa neuropsykiatrisen palvelupolun osalta. Yleischatin lisäksi oli tarjolla teemachatteja kuten Nepsy-chat ja Seksuaalineuvonnan chat nuorille (Tyttöjen talo). Osana Apua huoliin –chatin pilottia tehtiin yhteinen pilottikokeilu, jossa Lapin digiNepsy-klinikan olemassa oleva Nepsy-chat -palvelu integroitiin osaksi Apua huoliin -chatia.
Apua huoliin -chatin pääasiallisena kohderyhmänä on nuoret, nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Apua huoliin -chatissa voi asioida nimettömänä, mikä nähdään erityisesti nuorten kohderyhmässä tärkeänä matalan kynnyksen palvelukanavana.
Nepsy-chatin kohderyhmää ovat lappilaiset lapset, nuoret, nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat, joita mietityttävät neurokirjoon ja arjen pulmiin liittyvät kysymykset. Tarkoitettu myös konsultaatiotuki ammattilaisille neurokirjon asioissa.
Seksuaalineuvonnan chat on suunnattu lappilaisille nuorille seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvissä kysymyksissä.
Pysyväksi toimintatavaksi juurtuminen vaatii jatkossakin tiivistä yhteistyötä ja koordinointia keskeisten toimijoiden välillä. Tässä tukena on Tarina-auttamisen palveluiden tiimi, joka koostuu toimialojen, digipalveluiden, viestinnän ja lapsiperheiden ammattilaisista. Apua huoliin –chatin toiminta vaatii koordinoivaa tahoa, joka huolehtii käytännössä Apua huoliin -chatin toiminnan edellytyksistä. Pilotin aikana on luotu rakenne chatin ja vastaajaverkoston koordinoinnille tueksi juurtumiselle. Apua huoliin –chat vaatii koordinointia mm. vastaajien koulutuksen osalta yhteistyössä Zoturin kanssa, chatvuorojen seurantaa ja koordinointia, yhteistyötä viestinnän kanssa sekä vastaajajoukon tuki. Pilotin ajan vastaajien tueksi on luotu yhteinen työskentelyalusta ja järjestetty kerran kuussa Teamsissa kokoontuva Raatihetki-tapaaminen, johon ammattilaiset ovat voineet halutessaan osallistua kuulemaan ajankohtaisia asioita ja hakemaan tukea omalle chat-työskentelylle. Vastaajamäärää on jatkossa syytä vahvistaa koulutuksin. Pilotissa chatvastaajina ovat voineet toimia ammattilaiset, joiden työhön chat-työskentely katsotaan sopivan.
Lapin hyvinvointialueella Apua huoliin –chat on ensimmäinen anonyymi matalan kynnyksen chat lappilaisille nuorille, nuorille aikuisille ja lapsiperheiden vanhemmille, joka palvelee koko Lapin hyvinvointialueen laajuisesti. Apua huoliin -chat tarjoaa apua lappilaisten nuorten, nuorten aikuisten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin.
Pilotti käynnistyi marraskuussa 2023 ensin kolmena päivänä viikossa, kaksi tuntia kerrallaan, ja aukioloa laajennettiin neljään päivään viikossa Nepsy-chat pilotin myötä elokuussa 2024. Chatissa kävijöitä pilotin aikana on ollut pääsääntöisesti 2–4 kävijää kullakin chat-kerralla. Vaihtelua vuorojen välillä esiintyy.
Vastaajia Apua huoliin -chatissa on pilotin aikana ollut noin toistakymmentä. Pääsääntöisesti vastaajia vuorossa on kerrallaan yksi.
Kansikuva
