Asiakaslähtöinen tarvekartoitus - asiakasosallisuuden kokemusta edistämässä
Asiakaslähtöisellä tarvekartoituksella tunnistetaan ikäihmiselle merkityksellisiä ja tärkeitä toimintoja ja niiden haasteita. Sen avulla voidaan mitata hyvinvointiteknologian käytön vaikutuksia ja kohdentaa palveluja iäkkäiden tarpeiden mukaan.
Suomessa väestö vähenee ja ikääntyy tulevina vuosikymmeninä, samalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa. Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asettaa yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen. Hallituksen linjaamassa sote-uudistuksessa tavoitteena on vahvistaa perustason palveluja sekä siirtää painopistettä ehkäisevään työhön.
Kokemustietoa kerättiin Canadian Occupational Performance Measure COPM-menetelmää käyttäen etäyhteyksin suostumuksen antaneilta etäkotihoidon ikääntyneiltä asiakkailta. Haastateltaville suoritettiin alkuarviointi ja uudelleen arviointi.
Arviointikysymykset:
Mitkä päivittäiset toiminnot ovat asiakkaille tärkeitä?
Miten asiakkaat suoriutuvat päivittäisistä toiminnoistaan?
Miten tyytyväisiä he ovat päivittäisistä toiminnoista suoriutumiseensa?
Miten asiakkaiden käsitykset toiminnallisuudesta muuttuvat vuoden aikana?
Mitä tulevaisuuteen sijoittuvia uuden teknologian kehittämiseen liittyviä tarpeita tulee esille?
COPM menetelmä on suunniteltu erilaisille asiakasryhmille sekä eri-ikäisille asiakkaille. Menetelmä itsessään on asiakasta osallistava, koska tietoa kerätään asiakkaan kokemana.
Tässä taupauksessa kohderyhmänä toimi Oulun kaupungin etäkotihoidon ikääntyneet asiakkaat. Yksilöhaastattelujen alkuarvioinnit suoritettiin etäyhteyksin loka-joulukuussa 2021 ja uudelleen arviointi elo-syyskuussa 2022.
Kohderyhmältä kerättiin kokemustietoa ja käsityksiä heille merkityksellisistä ja tärkeistä toiminnoista sekä niistä suoriutumisesta ja tyytyväisyydestä omaan suoritumiseensa. Lisäksi kerättiin kokemustietoa ajan kuluessa tapahtuvista muutoksista toiminnoista suoriutumisessa.