Asiakaslähtöisen hoito- ja palvelupolun geneerinen malli verkkosivuille
Hoito- ja palvelupolun geneerinen malli verkkosivuille, joka sisältää asukkaalle tietoa, ohjeita ja keinoja sekä alueen palvelut, avunmahdollisuudet ja hoidon kuvaukset eri toimijoiden välillä tietyssä sairaudessa, ongelmassa tai palveluntarpeessa.
Hyvinvointialueet järjestävät ja tuottavat alueensa sote- ja pelastuspalvelut. Hyvinvointialue muodostaa organisaation, jossa erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto ja sosiaalihuolto sekä pelastustoimi ovat integroituna samaan organisaatioon. Osa palveluista tuotetaan lähipalveluina, osa keskitetysti ja osa seudullisesti tai maakunnallisesti.
Hyvinvointialueilla on merkityksellistä antaa tietoa asukkaille ennalta ehkäisevistä menetelmistä, itsehoito keinoista ja alueen saatavista avun, tuen ja hoidon palveluista. Verkkosivuille tuotetusta hoito- ja palvelupolusta asukas saa tietoa, kuinka toimia oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä sairauden/ongelmien hoidon ja palveluntarpeessa.
Asukaslähtöisen geneerisen mallin lähtökohtana on tuottaa asukkaalle tietoa ja ohjausta palveluista julkisille verkkosivuille.
Hoito- ja palvelupolkuja suunnitellessa yhteistyötä tulee tehdä palveluntuottajien sekä kehittäjäasiakkaiden kanssa. Yhteiskehittämistä tarvitaan myös organisaation verkkosivuista vastaavien viestintäasiantuntijoiden kanssa.
Hoito- ja palvelupolkujen asukkaalle/kansalaiselle geneerisellä mallilla tavoitellaan, että hyvinvointialueen asukkailla on mahdollisuudet löytää helposti oikeanlaiset keinot, joilla tukea ja vahvista omaa hyvinvointia ja terveyttä. Hyvinvointialueen asukkaalle on tärkeää saada oikea aikaista ja riittävää tietoa, ohjausta ja neuvontaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Lisäksi asukkaalla on mahdollisuus saada tietoa ja ohjautua oikeanlaisiin palveluihin.
Organisaation seuraamat alueen terveyden- ja hyvinvoinnin indikaattorit kyseisen hoito- ja palvelupolun mukaan.
Geneerisen mallin tavoiteltu muutos saavutetaan määrittämällä hoito- ja palvelupolun yleiset periaatteet ja tavoitteet
- kohderyhmä, kenelle hoito- ja palvelukuvaus on tarkoitettu
- minne hoito-ja palvelukuvaus julkaistaan
- mitä hoito- ja palvelupolulla halutaan
- miten tutkimusnäyttöön perustuva tieto ohjaa hoidon- ja palvelun sisältöä
- mikä on hoito- ja palvelupolun tavoitetila
- syvenny huolella, mitä hoidon – ja palveluiden tuottajia alueellasi on
- asukkaiden palveluiden tarve
- varhaisen tuen ja ennalta ehkäisevien palvelujen tuottajat
- sähköiset palvelukanavat
- lakisääteiset velvoitteet ja erilaiset suositukset, menetelmät
- Käypä hoito -suositukset
- asiakkaan polku ja asiakasprosessit
- yhteistyö ja toimintamallin arviointi
- viestintä, markkinointi
- tiedolla johtaminen ja indikaattorit
- käyttäjäpalaute ja kehittäminen
Kehitystyön kohderyhmänä ovat hyvinvointialueiden asukkaat, heidän läheisensä sekä ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerrytetään asukastestiryhmällä, jotka iän, sairauden tai oirekuvan puolesta ovat kohderyhmään kuuluvia. Asukastestiryhmän on hyvä tarkastaa hoito- ja palvelupolkujen sisältöä ennen kuvausten julkaisua internet-sivuilla, jotta varmistetaan tiedon ja tekstisisältöjen ymmärrettävyys, luettavuus ja hyödynnettävyys hoidon ja palveluntarpeessa.
Asiakaslähtöisen hoito- ja palvelupolun geneerinen malli verkkosivuille toimintamallin taustalla on hyödynnetty Mukana elämässä itsemurhien ehkäisy Kainuussa -hankkeessa laadittua itsemurhavaarassa olevan tai itsemurhaa yrittäneen henkilön hoito- ja palvelupolkua Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille sekä sen kehittämisen polkua Innokylässä. Lisäksi toimintamallin kuvauksessa on tarkasteltu Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli toimintamallia Innokylässä.