Asiakaslähtöisen hoito- ja palvelupolun geneerinen malli verkkosivuille
Hoito- ja palvelupolun geneerinen malli verkkosivuille, joka sisältää asukkaalle tietoa, ohjeita ja keinoja sekä alueen palvelut, avunmahdollisuudet ja hoidon kuvaukset eri toimijoiden välillä tietyssä sairaudessa, ongelmassa tai palveluntarpeessa.
Toimintamallin nimi
Hoito- ja palvelupolun geneerinen malli verkkosivuille, joka sisältää asukkaalle tietoa, ohjeita ja keinoja sekä alueen palvelut, avunmahdollisuudet ja hoidon kuvaukset eri toimijoiden välillä tietyssä sairaudessa, ongelmassa tai palveluntarpeessa.
Toimintamallissa kuvataan asukkaille ja ammattilaisille yleisellä tasolla, miten saada apua, hoitoa ja palvelua itselle tai läheiselle tai asiakkaalle tietyssä huolessa, teemassa, oireessa tai sairaudessa.
- Hoito- ja palvelupolun kuvauksen yleiset periaatteet ja tavoitteet
- Asukkaiden palveluiden teema, oire tai sairaus
- Hoidon ja palveluiden tuottajat tähän teemaan, oireeseen tai sairauteen
- Varhaisen tuen ja ennalta ehkäisevien palvelujen tuottajat
- Sähköiset palvelukanavat ja omahoito ohjelmat kyseiseen teemaan, oireeseen tai sairauteen
- Lakisääteiset velvoitteet ja erilaiset suositukset, menetelmät
- Asiakkaan polku ja asiakasprosessit
- Yhteistyö ja toimintamallin arviointi
- Viestintä
- Tiedolla johtaminen
- Käyttäjäpalaute ja kehittäminen
Hyvinvointialueet järjestävät ja tuottavat alueensa sote- ja pelastuspalvelut. Hyvinvointialue muodostaa organisaation, jossa erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto ja sosiaalihuolto sekä pelastustoimi ovat integroituna samaan organisaatioon. Osa palveluista tuotetaan lähipalveluina, osa keskitetysti ja osa seudullisesti tai maakunnallisesti.
Hyvinvointialueilla on merkityksellistä antaa tietoa asukkaille ennalta ehkäisevistä menetelmistä, itsehoito keinoista ja alueen saatavista avun, tuen ja hoidon palveluista. Verkkosivuille tuotetusta hoito- ja palvelupolusta asukas saa tietoa, kuinka toimia oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä sairauden/ongelmien hoidon ja palveluntarpeessa.
Kehitystyön kohderyhmänä ovat hyvinvointialueiden asukkaat, heidän läheisensä sekä ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerrytetään asukastestiryhmällä, jotka iän, sairauden tai oirekuvan puolesta ovat kohderyhmään kuuluvia. Asukastestiryhmän on hyvä tarkastaa hoito- ja palvelupolkujen sisältöä ennen kuvausten julkaisua internet-sivuilla, jotta varmistetaan tiedon ja tekstisisältöjen ymmärrettävyys, luettavuus ja hyödynnettävyys hoidon ja palveluntarpeessa.
Hoito- ja palvelupolkujen asukkaalle/kansalaiselle geneerisellä mallilla tavoitellaan, että hyvinvointialueen asukkailla on mahdollisuudet löytää helposti oikeanlaiset keinot, joilla tukea ja vahvista omaa hyvinvointia ja terveyttä. Asukkaalle on tärkeää saada oikea aikaista ja riittävää tietoa, ohjausta ja neuvontaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Suunnittelu käynnistyy asiakkaiden tarpeiden kartoituksella, joka tehdään käyttäen apuna tilasto- ja rekisteritietoja.
Määritä hoito- ja palvelupolun yleiset periaatteet ja tavoitteet
- kohderyhmä, kenelle hoito- ja palvelukuvaus on tarkoitettu
- minne hoito-ja palvelukuvaus julkaistaan ja missä muodossa
- miten tutkimusnäyttöön perustuva tieto ohjaa hoidon- ja palvelun sisältöä
- mitä hoito- ja palvelupolulla halutaan
- mikä on hoito- ja palvelupolun tavoitetila
- hoidon – ja palveluiden toteuttajat
Ymmärrä asukkaiden tuen ja palveluiden tarve kyseisessä teemassa, oireessa tai sairaudessa
- varhaisen tuen sekä hoidon- ja palveluiden tarve ja hyödyntämisen mahdollisuus eri ikäryhmillä
- jäsentele hoidon- ja palveluiden tarjonta eri ryhmien kohdalla
- huomioi läheisten- ja omaisten tuen tarve ja palveluiden saatavuus
- kohderyhmä
- toimintatavat
- yhteistietokanavat ja yhteistyötietojen kuvaaminen
- sähköiset palvelukanavat
Selvitä hoidon- ja palvelun toteuttajat kyseisessä teemassa, oireessa tai sairaudessa
- hoidon- ja palvelujen tasot perusterveyden terveydenhuolto, erikoissairaanhoito, sosiaalipalvelut alueellasi, hyvinvointialueellasi tai alueellasi sekä mahdolliset ostopalvelut
- työnjako, hoidonporrastus, konsultaation käytännöt
- toimintatavat, nykytila sekä tavoiteltu tila
- työohjeet
- asiakasohjeet
- yhteistietokanavat ja yhteistyötietojen kuvaaminen
- sidosryhmät, yhteistyötahot
- yhteinen näkemys, yhteistyö ja toimintatavat
Kartoita käytössä olevat sähköiset palvelukanavat
- kohderyhmä
- omahoito-ohjelmat
- itsearviointi, mittarit ja seulat
- tukimateriaalin hyödyntäminen ja linkittäminen
Selvitä lakisääteiset velvoitteet ja erilaiset suositukset, menetelmät
- mitkä lait vaativat huomiota
- mitkä käypä hoito -suositukset ohjaavat hoito- ja toimintaa
Asiakkaan polku ja asiakasprosessi
- lajittele ja määrittele kokonaiskuvasta punainen lanka, prosessin omainen eteneminen asukasnäkökulmasta tavoitteesta, toteutuksesta ja tuen, hoidon- ja palvelun toteutumisesta
- kirjaa ja kuvaa jäsennellysti tietoa siitä mistä haluat antaa tietoa asukkaalle tarpeesta kohti tavoitteeseen ja toteutuksesta ja toteutumiseen
Yhteistyö ja toimintamallin arviointi varhaisen tuen ja hoidon- ja palveluiden tuottajien kanssa
- tarkista prosessin asia sisällöt toimijoiden kanssa lisäksi varmista yhteistyö/moniammatillinen arvioinnin mahdollisuus, konsultaatio ja jatkohoidon varmistaminen
- palaute, tarkista ja pyydä palautetta prosessin asia sisällöistä asukkaalta
- kartoita prosessin osallistujien ammattilaisten osaamisen vahvistamisen tarve
- vahvista prosessin osallistujien osaamista ja yhteistyötä sekä verkostoitumista sekä sisäistä viestintää
Viestintä
- markkinoi asukkaita, henkilöstöä ja verkostoja
- pyydä käyttäjäpalautetta prosessista
Tiedolla johtaminen
- määritä ja varmista yhteistyössä hoito- ja palvelupolulle ns. omistajuus, jossa määritellään omistajuuden tehtävät mm. säännöllinen päivittäminen ja kehittäminen
- hyödynnettävyys hoidon- ja palveluiden kehittämisessä, suunnittelussa ja päätöksen teossa
Hoito- ja palvelupolkujen verkkosivuille julkaisemisen jälkeen käyttäjäpalautetta asukkailta ja ammattilaisilta pyydetään arvioinnin ja kehittämistyön tueksi. Käyttäjäpalautteessa mitataan hoito- ja palvelupolun tiedollista sisältöä ja palveluihin ohjautumista.