Asiakaslähtöisten hoito- ja palveluketjujen uudistaminen geneerisellä mallilla, Kainuun hyvinvointialue (RRP P4, I1 ja I4)

Kainuun hyvinvointialueella uudistetaan pitkäaikaissairaiden ja riskissä olevien hoito- ja palveluketjuja jo kehitetyn geneerisen mallin avulla. 

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueiden tehtävä antaa asiakkaille tietoa ennaltaehkäisevistä menetelmistä, itsehoitokeinoista ja alueella saavilla olevista avun, tuen ja hoidon palveluista. Hoito- ja palveluketjut kuvataan ulkoisille verkkosivuille jokaisen nähtäville. Hoito- ja palveluketju yhdistää asiakkaan tarvitsemat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalveluiden ja järjestötoimijoiden palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi. 

Hoito- ja palveluketjut palvelevat asiakasta, omaisia sekä ammattilaisia. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kainuun hyvinvointialueella on kuvattu geneerinen hoito- ja palveluketjun malli. Tätä mallia hyödynnetään pitkäaikaissairaiden ja riskissä olevien hoito- ja palveluketjujen uudistamisessa. Aiemmin kuvatusta geneerisestä mallista poiketen pitkäaikaissairaiden ja riskissä olevien hoito- ja palveluketjut tullaan kuvaamaan asiakaslähtöisemmälle verkkosivustolla sekä ketjuihin tullaan integroimaan Kainuun hyvinvointialueen asiakkaiden ja ammattilaisten käytössä oleva asiointikanava, Omasote. 

Avoin verkkosivusto palvelee koko väestöä ja yksilöllinen, sairastuneen hoito toteutetaan sähköisen asiointikanavan, Omasoten kautta niissä terveyteen tai sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa, joissa sähköinen asiointi on mahdollista. Omasotessa on tällä hetkellä ominaisuuksia kuten;

  • lomakkeet
  • viestiyhteys
  • kotimittaukset
  • etävastaanotot
  • laboratoriotulosten tarkastelu.

Omasotea kehitetään hoito- ja palveluketjujen kehittämisen rinnalla vastaamaan yksilöllisemmän hoidon toteuttamisen tarvetta.

Uudistamisen tavoitteena on turvata oikea-aikainen hoitoon ja palveluihin pääsy ja parantaa palveluiden laatua.  

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Uudistettavat hoito- ja palveluketjut on valittu yhteistyössä organisaation kanssa, huomioiden Kainuun väestön sairastavuus, sosioekonomiset terveyserot ja tarpeet. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Uudistettavana on seitsemän hoito- ja palveluketjukokonaisuutta. Jokaisessa kokonaisuudessa on on kehittämistyöryhmä, joka on koottu moniammatillisesti ja toimialuerajat ylittävästi niistä ammattilaisista, jotka kyseisen potilas/asiakasryhmän kanssa työskentelevät. 

Tavoiteltu muutos

Uudistamisella tavoitellaan sujuvampaa toimivuutta hoito- ja palveluketjuihin. Lisäksi painopistettä siirretään ennaltaehkäiseviin toimiin sekä varhaiseen tunnistamiseen. 

Muutoksen mittaaminen

Hoito- ja palveluketjujen uudistamisen prosessimittareina käytetään seuraavia: 

  • uuden verkkosivun käyntimäärät
  • Omasoten yksilöllisiin ketjuihin liitettyjen asiakkaiden määrä ja Omasoten käytön aktiivisuus
  • asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys
  • häiriökysynnän määrän vähentyminen. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Uudistettavat hoito- ja palveluketjut on valittu yhteistyössä organisaation kanssa, huomioiden Kainuun väestön sairastavuus, sosioekonomiset terveyserot ja tarpeet. 

Jokaisessa uudistettavassa hoito- ja palveluketjussa hyödynnetään kehittäjäasiakkaita. Kehittäjäasiakkaita on rekrytoitu mukaan kehittämistyöhön ammattilaisten ja järjestötoimijoiden kautta. Kehittäjäasiakkaat ovat mukana uudistamistyössä suunnittelu- ja pilotointivaiheessa. 

Ratkaisun perusidea **

Toimintamalli kuvaa asiakaslähtöisesti hoito- ja palveluketjuja eri sairauksiin ja sairausryhmiin. Ketjukuvaukset ovat asiakkaille avoimia ja helposti saatavilla olevia. Hoito- ja palveluketju yhdistää asiakkaan tarvitsemat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalveluiden ja järjestötoimijoiden palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi. Vaikka ketjukuvaukset luodaan asiakaslähtöisesti ulkoisille verkkosivuille, hyödyttävät ne myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallin juurruttaminen tulee tehdä sekä asiakkaille että ammattilaisille. Asiakkaat ja ammattilaiset ovat mukana hoito- ja palveluketjujen kehittämisen jokaisessa vaiheessa, joka itsessään jo edesauttaa toimintamallin juurtumista. 

Juurruttamista tuetaan hyvällä viestinnällä (videot, tiedotteet, podcast-sarja) ja käyttökoulutuksilla.