Asiakasvastaavamalli / Etelä-Pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan maakunnan asiakasvastaavamallin kuvaus tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Tällä hetkellä alueellisesti toimivissa työkyvyn tuen tiimeissä toiminnan koordinoijina toimivat työnhakijoiden terveydenhoitajat tai sosiaaliohjaajat. Työkyvyn tuen tiimien jälkeen vastuu palvelun eteenpäin viemisestä asettuu useimmiten ns. luontevasti tiettyyn palveluun/organisaatioon, mutta varsinaisesti vastuista ei ole sovittu eli yhtenäisen asiakasvastaavamallin kehittämiseen on tarvetta.
Maakunnassa työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta ja tiimejä rakennetaan osana tulevaisuuden sote-keskus -hanketta, minkä vuoksi esimerkiksi asiakas- ja palveluohjausta on tavoitteena kehittää yhtenä prosessina. Tavoitteena on tässä kokonaisuudessa tuoda esiin täsmätyökykyisten henkilöiden tuen tarpeiden tunnistamisen mahdollisia erityispiirteitä ja asiakasvastaavan tarvetta em. palvelukokonaisuudessa. Asiakasvastaavan ja sote-keskuksen omatyöntekijän rooleja selkiytetään yhteiskehittämisen avulla.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Asiakasvastaavamallin kehittämiseen on hyödynnetty työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden työnyrkkiä (ks. linkki). Lisäksi on perustettu teematyönyrkki kehittämään kohdennetusti työkyvyn tuen tiimejä. Myös tässä työnyrkissä on kehitetty asiakasvastaavan toimenkuvaa ja roolia (ks.linkki).
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Hankkeen työryhmissä alueen toimijat ovat nostaneet esille asiakasvastaavatoiminnan tärkeyden. Alueella koetaan, että erityisesti paljon palveluita tarvitsevat asiakkaat hyötyisivät rinnalla kulkijasta, joka tukee asiakasta toteuttamaan laadittua palvelusuunnitelmaa. Parhaassa tapauksessa asiakasvastaava kohtaa asiakkaan, auttaa tätä saamaan äänensä kuuluviin sekä ottaa mukaan palveluverkostoon myös esimerkiksi kokemusasiantuntijan.
Tavoitteena on tulevaisuudessa koordinoida paremmin niiden asiakkaiden palveluja, jotka tarvitsevat tuekseen hallintorajat ylittäviä palveluita.
Kehittämistyön kohderyhmänä ovat työkyvyn tuen parissa työskentelevät ammattilaiset. Mukana kehittämistyössä on myös kokemusasiantuntija.
Asiakasvastaavamallia mallinnetaan maakunnassa toimiviin alueellisiin työkyvyn tuen tiimeihin (Tyke-tiimeihin ) sekä pilotoidaan erityisen tuen tarpeessa olevien palvelukokonaisuudessa.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Alueellisten työkyvyn tuen tiimien osalta asiakasvastaavamallia on Etelä-Pohjanmaan alueella työstetty alueen asiantuntijoista koostuvissa monialaisissa työnyrkeissä. Alueen toimijat nostivat asiakasvastaavan roolin ja sijoituspaikan syksyn työryhmätyössä käsiteltäväksi teemaksi. Konkreettisia ajatuksia kerättiin alla olevien kysymysten avulla.
- Miten ja missä asiakasvastaava toimisi?
- Millainen olisi asiakasvastaavan vastuualue?
Tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaalla ei toimi työkyvyn tukeen keskittyviä asiakasvastaavia, jotka kulkisivat asiakkaan rinnalla esimerkiksi tukien työkyvyn tuen suunnitelman jalkauttamisessa. Työnyrkin ajatuksia asiakasvastaavan roolista ja tehtävistä liitteenä. Työskentelyssä hyödynnettiin padlet- sekä Miro-alustaa.
Tämän työnyrkin jälkeen asiakasvastaavan roolia ja tehtävänkuvaa käsiteltiin vielä työkyvyn tuen teematyönyrkissä, missä vielä kohdennetummin käsiteltiin ja kehitettiin työkyvyn tuen teemoja ja niihin liittyen asiakasvastaavan tehtävänkuvaa ja roolia. Työskentelyalustana käytettiin Padlettia.
Teematyönyrkissä nousseita ajatuksia asiakasvastaavan tehtävänkuvasta alapuolella:
- Koordinoiva yhteydenpitäjä eri tahoihin
- Toimii linkkinä/koordinoijana asiakkaan asiassa, seuraa asioiden etenemistä
- Asiakkaan ensisijainen yhteyshenkilö, joka seuraa miten asiat alkavat etenemään ja on yhteydessä muihin tahoihin.
- Seuraa ja koordinoi
- asiakasvastaava seuraa, miten asiat ovat edenneet vai ovatko ja (miksi eivät)
- Toimii linkkinä asiakkaan asiassa niin, että asiakkaan asiat etenee
- Yhteyshenkilö joka suuntaan, "muistitikku", asiakkaalle, helposti lähestyttävä
- työnhakijan maailman tunteminen eri puolilta, jolloin voi olla avuksi asioiden etenemisessä
- Pitää langat käsissä, erityisesti jatkoseuranta tärkeää
- Asiakasvastaavan rooli asettuu tällä hetkellä luontevasti sosiaaliohjaajan tai terveydenhoitajan vastuulle, muiden toimijoiden rooli asiakasvastaavana vaatii vielä hakemista
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Asiakasvastaava nimetään työkyvyn tuen tiimissä ja se kirjataan ylös työkyvyn tuen koonti ja suunnitelma -lomakkeelle, jolloin tieto tulee myös asiakkaalle varmistetuksi. Nimeämistä lähdetään testaamaan alueen työkyvyn tuen tiimeissä. Asiakasvastaavaksi nimetään siitä organisaatiosta henkilö, minkä tahon palvelut määräytyvät asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti ensisijaisiksi.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Kehittämistyön aikana asiakasvastaavan mallinnusta ja roolia testataan osassa alueen työkyvyn tuen tiimejä vuoden 2022 loppuun saakka. Asiakasvastaava kirjataan työkyvyn tuen suunnitelmaan.