Etelä-Pohjanmaan maakunnan asiakasvastaavamallin kuvaus tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa. 

Toimintamallin nimi
Asiakasvastaavamalli / Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaan maakunnan asiakasvastaavamallin kuvaus tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan maakunta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Luotu

28.05.2021

Viimeksi muokattu

31.10.2022
Ratkaisun perusidea

 

ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT

Asiakasvastaavan rooli ja toimenkuva

  • Asiakasvastaava sovitaan työkyvyn tuen tiimissä tehtävässä työkyvyn tuen suunnitelmassa (ks. liite)
  • Asiakasvastaava on ensisijaisen palvelutarpeen mukaisen organisaation työntekijä, joka vastaa suunnitelman jalkauttamisesta ja toteutumisen seurannasta asiakkaan tukena (ks.liite)
  • Sote-keskuksen omatyöntekijä voi toimia asiakasvastaavan roolissa, mikäli asiakkaalla on olemassa olevaan omatyöntekijään tiivis yhteys ja selkeä palvelutarve jatkuu työkyvyn tuen suunnitelman mukaan
  • Mikäli asiakkaan palvelutarve muuttuu selkeästi, myös asiakasvastaavan rooli siirtyy ko. organisaation työntekijälle saattaen vaihtaen

 

ERITYISRYHMIEN TYÖKYVYN TUEN PALVELUKOKONAISUUS

Asiakasvastaava

  • kun asiakkaalla on oppimiseen ja ymmärtämiseen liittyviä haasteita, on erityisen tärkeää, että on nimetty henkilö asiakasvastaavaksi koko prosessin ajaksi 
  • asiakkaalla on suora numero henkilölle, joka on nimetty yhteyshenkilöksi --> helppo ja matala kynnys ottaa yhteyttä 
  • tiedottaa asiakasta prosessin etenemisestä 
  • esim. palaveritilanteissa on usein asioita, jotka jäävät asiakkaalle epäselviksi --> asiakkaalla on mahdollisuus kysyä yhteyshenkilöltä tarkennuksia
  • työikäisillä neurokirjon asiakkailla on usein oman toiminnan, kommunikaation ja ajan hallinnan haasteita --> asiakasvastaava informoi, muistuttaa ja varmistaa, että sovitut tapaamiset toteutuvat mahdollisimman hyvin
  • kokoaa verkoston
  • huolehtii tarvittavien suostu-lomakkeiden allekirjoituksista

 

Toimintaympäristö

ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT

Tällä hetkellä alueellisesti toimivissa työkyvyn tuen tiimeissä toiminnan koordinoijina toimivat työnhakijoiden terveydenhoitajat tai sosiaaliohjaajat. Työkyvyn tuen tiimien jälkeen vastuu palvelun eteenpäin viemisestä asettuu useimmiten ns. luontevasti tiettyyn palveluun/organisaatioon, mutta varsinaisesti vastuista ei ole sovittu eli yhtenäisen asiakasvastaavamallin kehittämiseen on tarvetta.

Maakunnassa työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta ja tiimejä rakennetaan osana tulevaisuuden sote-keskus -hanketta, minkä vuoksi esimerkiksi asiakas- ja palveluohjausta on tavoitteena kehittää yhtenä prosessina. Tavoitteena on tässä kokonaisuudessa tuoda esiin täsmätyökykyisten henkilöiden tuen tarpeiden tunnistamisen mahdollisia erityispiirteitä ja asiakasvastaavan tarvetta em. palvelukokonaisuudessa. Asiakasvastaavan ja sote-keskuksen omatyöntekijän rooleja selkiytetään yhteiskehittämisen avulla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmänä ovat työkyvyn tuen parissa työskentelevät ammattilaiset. Mukana kehittämistyössä on myös kokemusasiantuntija.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT

  • Tavoitteena on, että työkyvyn tuen suunnitelma otetaan käyttöön kaikissa alueellisissa työkyvyn tuen tiimeissä ja asiakasvastaava kirjataan työkyvyn tuen suunnitelmaan. 
  • Asiakasvastaava nimetään organisaatiosta, joka on asiakkaan palvelutarpeen mukaisten palvelujen osalta ensisijainen ja asiakasvastaava tekee asiakasvastaavan työtä oman työn ohella. Useimmiten asiakasvastaavaksi nimetään joko sosiaaliohjaaja, terveydenhoitaja tai omavalmentaja.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT

  • Työkyvyn tuen tiimissä on jo aiemmin asiakasvastaavan rooli ollut käytössä ja sitä on hoitanut oman työnsä ohella tiimin koollekutsuja, joko sosiaaliohjaaja tai terveydenhoitaja. Asiakasvastaavaa ei ole aiemmin kirjattu ylös minnekään vaan siitä on sovittu suullisesti. 
  • Asiakasvastaavan nimeäminen ja hänen yhteystietonsa kirjaaminen työkyvyn tuen suunnitelmaan selkiyttää vastuita asiakkaan työkyvyn tuen suunnitelman jalkauttamisesta, toteuttamisesta ja seurannasta. Myös asiakkaalle itselleen tulee näkyväksi, kuka on hänen ns. rinnalla kulkija. 
Vinkit toimintamallin soveltajille

ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT

  • Asiakasvastaavan työtä tehdään oman työn ohella osana omaa työnkuvaa, ei vaadi lisäresurssointia. 
  • Toimintamalli on luotu osaksi työkyvyn tuen tiimin toimintaa, joten ei ole suoraa sovellettavissa eri kohderyhmille tai toimintaympäristöihin.
  • Asiakasvastaava on hyvä ensin määritellä käsitteenä, ja vasta sen jälkeen luoda rooli ja tehtävänkuva hänelle.