Asiakasvastaavamalli / Etelä-Pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan maakunnan asiakasvastaavamallin kuvaus tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaan maakunnan asiakasvastaavamallin kuvaus tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Asiakasvastaavan rooli ja toimenkuva
- Asiakasvastaava sovitaan työkyvyn tuen tiimissä tehtävässä työkyvyn tuen suunnitelmassa (ks. liite)
- Asiakasvastaava on ensisijaisen palvelutarpeen mukaisen organisaation työntekijä, joka vastaa suunnitelman jalkauttamisesta ja toteutumisen seurannasta asiakkaan tukena (ks.liite)
- Sote-keskuksen omatyöntekijä voi toimia asiakasvastaavan roolissa, mikäli asiakkaalla on olemassa olevaan omatyöntekijään tiivis yhteys ja selkeä palvelutarve jatkuu työkyvyn tuen suunnitelman mukaan
- Mikäli asiakkaan palvelutarve muuttuu selkeästi, myös asiakasvastaavan rooli siirtyy ko. organisaation työntekijälle saattaen vaihtaen
ERITYISRYHMIEN TYÖKYVYN TUEN PALVELUKOKONAISUUS
Asiakasvastaava
- kun asiakkaalla on oppimiseen ja ymmärtämiseen liittyviä haasteita, on erityisen tärkeää, että on nimetty henkilö asiakasvastaavaksi koko prosessin ajaksi
- asiakkaalla on suora numero henkilölle, joka on nimetty yhteyshenkilöksi --> helppo ja matala kynnys ottaa yhteyttä
- tiedottaa asiakasta prosessin etenemisestä
- esim. palaveritilanteissa on usein asioita, jotka jäävät asiakkaalle epäselviksi --> asiakkaalla on mahdollisuus kysyä yhteyshenkilöltä tarkennuksia
- työikäisillä neurokirjon asiakkailla on usein oman toiminnan, kommunikaation ja ajan hallinnan haasteita --> asiakasvastaava informoi, muistuttaa ja varmistaa, että sovitut tapaamiset toteutuvat mahdollisimman hyvin
- kokoaa verkoston
- huolehtii tarvittavien suostu-lomakkeiden allekirjoituksista
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Tällä hetkellä alueellisesti toimivissa työkyvyn tuen tiimeissä toiminnan koordinoijina toimivat työnhakijoiden terveydenhoitajat tai sosiaaliohjaajat. Työkyvyn tuen tiimien jälkeen vastuu palvelun eteenpäin viemisestä asettuu useimmiten ns. luontevasti tiettyyn palveluun/organisaatioon, mutta varsinaisesti vastuista ei ole sovittu eli yhtenäisen asiakasvastaavamallin kehittämiseen on tarvetta.
Maakunnassa työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta ja tiimejä rakennetaan osana tulevaisuuden sote-keskus -hanketta, minkä vuoksi esimerkiksi asiakas- ja palveluohjausta on tavoitteena kehittää yhtenä prosessina. Tavoitteena on tässä kokonaisuudessa tuoda esiin täsmätyökykyisten henkilöiden tuen tarpeiden tunnistamisen mahdollisia erityispiirteitä ja asiakasvastaavan tarvetta em. palvelukokonaisuudessa. Asiakasvastaavan ja sote-keskuksen omatyöntekijän rooleja selkiytetään yhteiskehittämisen avulla.
Kehittämistyön kohderyhmänä ovat työkyvyn tuen parissa työskentelevät ammattilaiset. Mukana kehittämistyössä on myös kokemusasiantuntija.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
- Tavoitteena on, että työkyvyn tuen suunnitelma otetaan käyttöön kaikissa alueellisissa työkyvyn tuen tiimeissä ja asiakasvastaava kirjataan työkyvyn tuen suunnitelmaan.
- Asiakasvastaava nimetään organisaatiosta, joka on asiakkaan palvelutarpeen mukaisten palvelujen osalta ensisijainen ja asiakasvastaava tekee asiakasvastaavan työtä oman työn ohella. Useimmiten asiakasvastaavaksi nimetään joko sosiaaliohjaaja, terveydenhoitaja tai omavalmentaja.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
- Työkyvyn tuen tiimissä on jo aiemmin asiakasvastaavan rooli ollut käytössä ja sitä on hoitanut oman työnsä ohella tiimin koollekutsuja, joko sosiaaliohjaaja tai terveydenhoitaja. Asiakasvastaavaa ei ole aiemmin kirjattu ylös minnekään vaan siitä on sovittu suullisesti.
- Asiakasvastaavan nimeäminen ja hänen yhteystietonsa kirjaaminen työkyvyn tuen suunnitelmaan selkiyttää vastuita asiakkaan työkyvyn tuen suunnitelman jalkauttamisesta, toteuttamisesta ja seurannasta. Myös asiakkaalle itselleen tulee näkyväksi, kuka on hänen ns. rinnalla kulkija.