Asiakasvastaavamalli Työkyky käyttöön -hankkeessa
Asiakasvastaavamalli kuvaa vastuullista asiakasohjausta. Asiakkaan "omatyöntekijä" ohjaa asiakkaan työkyvyn tuen tiimiin ja aloittaa asiakkaan kanssa työkyvyn tuen suunnitelman täyttämisen. Tiimissä määritetään kuka ottaa vastuun asiakkaan rinnalla suunnitelman etenemisestä.
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta kehitetään osana Rovaniemen seudun työllisyyden kuntakokeilua.
Työllisyyden kuntakokeilu: Te-Palvelut (Työnhakijan uusi asiakaspalvelumalli voimaan 1.5.2022, Te-palveluiden siirtyminen kunnille 2025).
Hyvinvointialue: Sote-palveluiden siirtyminen hyvinointialueille 1.1.2023
Kun asiakas tarvitsee monialaisia palveluita tai niiden yhteensovittamista, on vaarana, että asiakas putoaa palveluiden väliin ellei hänellä ole palveluverkostosta nimettyä asiantuntijaa, joka vastaa asioiden etenemisestä. Asiakkaan tulee tietää keneen hän voi olla yhteydessä. Mallilla vältetään sitä, ettei asiakkaan tarvitse jokaiselle asiantuntijalle erikseen selvittää tilannettaan.
Malli liittyy Työllisyyden kuntakokeiluun sekä sosiaali - ja terveyspalveluiden siirtymiseen hyvinvointialueelle .
Työkyky käyttöön -hankkeen kehittämisryhmä muodosti erillisiä alatyöryhmiä työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden mallintamiseen. Asiakasvastaavamallin työryhmään kutsuttiin edustajia Kunnan työllisyyspalveluista, sosiaalipalveluista, Te-toimistosta, terveydenhuollosta, Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeesta ja Työkyky käyttöön -hankkeesta.
Työryhmä kokoontui kertaalleen ja sovittiin
* mitä asiakasvastaava tarkoittaa eri organisaatioissa
* yhteinen termi, joka kuvaa asiakasvastaavamallin mukaista työntekijää. (Asiakasvastaava-nimikettä ei voida käyttää, koska Kuntakokeilun asiantuntijoiden tehtävänimike on asiakasvastaava)
* asiakasvastaavamallin mukainen vastuuhenkilö määritetään työkyvyn tuen tiimissä ja kirjataan työkyvyn tuen suunnitelmaan.
Asiakas tietää, kuka työntekijä on vastuussa hänen asioistaan palveluprosessin eri vaiheissa.
Onko asiakkaalle nimetty asiakasvastaavamallin mukainen vastuutyöntekijä.
Työkyvyn tuen suunnitelman käyttäminen.
Asiakastyytyväisyys
Asiakasvastaavamalli sisältyy työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden prosessin pilotointiin.
Kohderyhmänä asiakasvastaavamallissa on eri palveluiden asiantuntijat. Toisijaisena kohderyhmänä ovat työkyvyn tuen tiimin asiakkaat, jotka ovat monialaisia palveluita tarvitsevat osatyökykyiset ja /tai pitkäaikaistyöttömät.
Kehittämistyöryhmään kuuluu kehittäjäasiakas, joka osallistuu työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden mallintamiseen.
Tutustuttu Suomessa oleviin eri Asiakasvastaavamalleihin. Todettiin, että Rovaniemelle tarvitaan oma malli, jossa hyödynnetty benchmarkkausta.
Kokoonuttu työpajaan, jossa luotiin raamit mallille yhteistyössä eri tahojen kanssa. Malli on yksinkertainen ja sitä testataan Työkyvyn tuen tiimin pilotissa.
Edistetään kehitettyä toimintamallia.
Lähtökohtaisesti asiakkaalle valitaan aina vastuuhenkilö, joka toimii asiakkaan tukena ja huolehtii asioiden etenemisestä prosessissa.
Mallia testataan työkyvyn tuen tiimissä, jossa valitaan asiakasvastaavamallin mukainen vastuuhenkilö. Nimetty henkilö kirjataan työkvyyvn tuen suunnitelmaan. Yleisesti asiakkaat toivovat nimettyä henkilöä, joka hoitaa hänen asioitaan. Asiakaspalautteita kerätään pilotoinnissa.
Sama pilotointiaikataulu kuin työkyvyn tuen tiimissä. Asiantuntijoiden perehdytys maaliskuussa 2022 ja asiakaskäynnit huhtikuu-syyskuu 2022. Toiminnan kehittäminen koko prosessin ajan saatujen palautteiden pohjalta. Resurssit tulevat työkyvyn tuen tiimistä.
Testataan, miten asiakasvastaavamallin toimivuutta prosessissa.
Tavoitteena, että malli otetaan käyttöön osana työkyvyn tuen tiimin toimintamallia.
Asiakasmäärä on pilotissa ollut vähäinen, mutta kyseisten asiakkaiden kohdalla malli on ollut toimiva.